azi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Şehir Planlama Bölümü Öğretim Elemanı
Tahir Çalgüner, Atatürk Orman Çiftliği (AOÇ)
ile Kuğulu Park arasına “monoray” yapılmasını
önerdi. Çalgüner, “Böylelikle, Kızılay merkezine gelen araç trafiği düşecek ve
bir miktar insanın toplu taşım ile Kızılay’a erişimine imkân verilecek”
dedi.
Çalgüner, Kızılay’ın araç yoğunluğu ve buna ilişkin çözüm önerisini
Cumhuriyet Ankara ile paylaştı. Yoğun araç trafiği ve otopark sorunu yüzünden
Kızılay’ın her açıdan kilitlendiğine işaret eden Çalgüner, “Kızılay’a bir
şekilde herkesin yolu düşmekte, ancak arabalarının veya otobüsün camından
Kızılay’ı seyretmektedirler. Kızılay’a ulaşıyoruz ancak erişemiyoruz. Batı
ülkelerinin kentlerinde de merkezi iş alanlarının (MİA) canlandırılması
öncelikli bir konudur. Kızılay MİA’sını çöküntü bölgesi olmaktan çıkarıp, kentin
ve kentlinin algısal yaşam alanına katmak gerekir. Kentlilik bilinci ve kente
aidiyet, öncelikle kent merkezine sahip çıkmaktan geçer” diye konuştu. Büyük
alışveriş merkezleri ve yüksek kalitede “getto” türü yaşam alanları ile kentsel
kopuş ve parçalanma sürecine girildiğini söyleyen Çalgüner, sosyo-ekonomik bir
yenilemeyle MİA’nın canlandırılması, Kızılay’ın çehresine bir renk gelmesi
açısından bir “ambians ve stil” yaratacağını kaydetti. “Böylelikle kültürel ve
ticari köhneleşmenin önüne geçilebileceğini” dile getiren Çalgüner, şunları
kaydetti:
“Eski merkez ile Kızılay arasında erişebilirliliği
etkinleştirecek bir ulaşım sisteminin seçimi, bütüncül yenilenme sürecine katkı
yapar. Atatürk Kültür Merkezi (AKM) ve AOÇ’ye kadar uzanan bir ulaşım
sisteminin, araç yolları, yayalaştırma, toplu taşınım, metro hattı ile
ilişkisinin kurularak, ulaşım türleri arasındaki uyumu sağlanmalıdır. Monoray
uygulaması, ‘yolcu taşıma kapasitesi’ ve maliyetler itibarıyla da tramvaya göre
daha fizibil bir seçenektir.”
‘Raylıda güney aksı
ihmal ediliyor’
Anakent Belediyesi’nin raylı sistem
projelerinde, Ankara’nın güney aksına yer verilmediğine dikkat çeken Çalgüner,
Ankara’nın güney koridorundaki konut alanlarının en çok yolculuk üreten ve araç
sahipliliği yüksek bölgeler olduğunu kaydetti. Çalgüner, buna karşılık şu
öneriyi getirdi:
“Çözüm olarak AOÇ, AKM, Ulus, Sıhhiye, Gençlik Parkı,
Kızılay, Meclis, Tunalı-Kuğulu arasında işleyecek ve duraklandırılacak bir
monoray hat sistemi yapılmalıdır. Öneri monoray sistemi ile MİA’nın güney
koridorundaki yolculuk üretim merkezleri olan Aşağı Ayrancı, Yukarı Ayrancı,
Kavaklıdere ve kısmen Çankaya konut alanlarındaki yolcu üretim noktalarının,
Kızılay kent merkezine dağıtımı da yapılabilecek ve de aynı zamanda Kızılay
koridorundaki ‘Güney ulaşım koridoru’ güçlendirilecektir. Böylelikle, Kızılay
merkezine gelen araç trafiği düşecek ve bir miktar insanın, toplu taşım ile
Kızılay’a erişimine imkân verilecektir.”
Buna karşın Atatürk Bulvarı’nı
kullanarak, havadan gidecek monorayın güzergâh seçiminde ve yapımında, bu
bölgede daha önce “pervasız ve plansız bir şekilde” projelendirilen mevcut
üst-altgeçitlerin sorun yaratabileceğini belirten Çalgüner, güney ulaşım
koridorunu kullanacak monoray bandının, kavşaklardaki mevcut projelerle uyumlu
olması gerektiğini de vurguladı. Çalgüner, “Öneri monoray hattına entegre olacak
şekilde; Meclis’ten Güvenpark’a kadar olan yolun bir kısmı tamamen
yayalaştırılabilir, gereğinde trafik için saat uygulamalı bir düzenleme yapılır.
Bulvarın diğer yarısı ise Meşrutiyet Caddesi ile bağlantısı çözülerek;
geliş-gidişli olmak üzere toplu taşıma ve ‘paylaşımlı özel araç’ trafiğine
açılabilir. Örneğin 1 otoda 4 kişi geçiş kuralı...” diye konuştu. Çalgüner,
“Kızılay’ın bilişsel algılamasını yükselterek, güvenli ve nitelikli kamusal
yaşam mekânları yaratmaya yönelik böylesine toplumcu bir belediyecilik
yaklaşımı; güney aksının monoray ulaşımına açılması ile beraber,
kentlilik-kentlileşme bilincinin sosyal etkileşim sürecinin ve kente aidiyet
duygusunun kültürel çeşitlilik açısından güçlenmesine de vesile olacaktır. Daha
öncesinden de demokrasiyi, ‘tramvaya’ benzeten bir zihniyetin ulaşım seçiminin;
tramvaydan yana olmasına şaşmamak lazım” görüşünü dile getirdi.
|