52
|
TÜRK YAPI SEKTÖRÜ RAPORU 2016
Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün
tacını Fibrobeton giydirdi…
Yavuz Sultan Selim Köprüs'ünün kulesi, Türk yapı malzemeleri
sektörünün önde gelen şirketlerinden Fibrobeton tarafından geliş-
tirilen özel bir ürünle giydirildi. Fibrobeton, 322 m'lik kule yüksek-
liği ile dünyanın en yüksek asma köprü ayağı ünvanına sahip Yavuz
Sultan Selim Köprüsü’nün, 297 ile 322 m arasındaki 25 m yüksekli-
ğindeki kulesini kapladı.
Köprü kulesi için özel bir malzeme geliştirildi
Yavuz Sultan Selim Köprüsü kulelerinde HPC teknolojsi
Fibro-M® kullanıldı. Fibrobeton mühendislerince bu proje için özel
olarak geliştirilen bu prekast malzeme, Türk yapı sektöründe ilk ol-
ma özelliği taşıyor. İnce ve yüksek rüzgâr yüklerine karşı dayanıklı
özel bir malzeme olan bu özel prekast beton, 300 kg/ m
2
'nin üs-
tünde rüzgâr yüküne karşı dayanımlı olarak üretildi ve kule kapla-
ması 110 kg/m
2
ağırlığa indirgendi. Fibrobeton, prekast betonu ge-
liştirirken yurtdışı ve yurtiçi işbirliklerinden destek aldı.
Türk yapı sektöründe bir ilk
Köprünün kule kaplamasının mimari tarzı, yakın planda alt tarafta
altıgenden başlıyor ve üste doğru dörtgene geçiyor. Üstten
bakıldığında ise kule üçgen formunu alıyor. Kulenin bütün cepheleri
farklı eğimlerde ve yapı öne doğru eğik gözüken tasarımı ile dikkati
çekiyor. Kimi yerde üç farklı açısı olan özel geometriye sahip bu pa-
nellerin, gerek üretimi gerekse kontrolleri büyük bir teknik mühen-
dislik bilgisinin sonucu olarak hayata geçti. Yapının beton prekast
bloklarının ağırlıkları 350 kg/m
2
’den 110 kg/m
2
yüklerine indirildi. Böy-
lece çelik yapının tasarımında ciddi hafifleme ve yapım kolaylığı sağ-
landı. Ana taşıyıcı çelik yapı da 350 tondan 160 tona indirilmiş oldu.
Her kulede 75 adet prekast kullanıldı
Dört kulenin yer aldığı köprünün, her kulesinde 8 modül ve
her bir modül on adet prekast panelden oluşuyor. 100 m
2
'lik deva-
sa modül, tek parça olarak kulenin üstüne monte edildi. Kulenin
beton blokları, yerde önceden kurulmuş olan çelik yapıya monte
edildi. Daha sonra kule üzerine kaldırmadan, yerde deneme mon-
tajı yapıldı ve yapının parçaları arasında uyumu sağlandı. Yerde ge-
çici süreliğine oluşturulan bu yapı, zeminde sökülerek bu sefer de
kuleye montaj için hazırlandı. Bu sayede ilk tasarıma göre yaklaşık
altı ay boyunca devam etmesi gereken montaj süreci, toplamda
bir aya indirildi.
TANITICI İLAN
Fibrobeton, Yavuz Sultan Selim
Köprüsü'nün 322 metrelik kulelerinin
son 25 metresini kapladı