u sene 12’ncisi düzenlenen Venedik Uluslararası Mimarlık Sergisi
kapsamında, dünyaca ünlü Hollandalı mimar Rem Koolhaas “Yaşam Boyu
Başarı” Altın Aslan Ödülü’ne layık görüldü. Koolhaas’a ödülü, serginin
direktörü Kazuyo Sejima’nın önerisi ve Paolo Baratta başkanlığındaki Venedik Bienali Yönetim
Kurulu’nun kararı üzerine verildi.
Koolhaas’ın “mimarlığın olasılıklarını genişleten” bir
aktör olarak tanımlandığı ödül kararına dair açıklamada, ünlü mimar hakkında şu
ifadelere yer verildi:
“[Koolhaas] insanlar ile mekan arasındaki
karşılıklı dönüşüme odaklandı. İnsanları bir araya getiren yapılar tasarlıyor ve
böylelikle, mimarlık için hırslı hedefler koyuyor. Onun dünya üzerindeki etkisi,
mimarlığın ötesine geçti. Çok farklı alanlardan kişiler, onun işleri sayesinde
muazzam bir özgürlük duygusuna nail oluyorlar.”
Venedik Bienali Yönetim
Kurulu tarafından onurlandırılan bir diğer isim ise, 2006 yılında vefat eden ve
kariyeri boyunca Japon kültür sahnesinde geniş etki bırakan Japon mimar Kazuo
Shinohara oldu. “Shinohara Okulu” olarak adlandırılan eğitimsel çizgiyi
yükselişe geçiren, Toyo Ito, Kazunari Sakamoto ve Itsuko Hasegawa gibi mimarlara
ilham veren Shinohara’nın anısına “Özel Altın Ayı” Ödülü layık görüldü.
Ödüllere dair iletilen açıklamada Shinohara için ise şu ifadeler
kullanıldı:
“Shinohara, doğrudan mekanda var olan sembolizm ve o
sembolizmin bireyler ile nasıl ilişkilendiği üzerine düşünen bir isimdi. Bir
yandan söz konusu sembolizmin Japon geleneği bağlamında nasıl
şekillendirildiğini düşündü; ancak diğer yandan da çok daha soyut geometriler ve
şehrin rastlantısallığı üzerine kafa yordu. Bu araştırma sırasında mekanı
öylesine kişisel bir boyutta algıladı, öylesine özel ve duyarlı konutlar
yarattı ki, modern mimarlığı eleştiren bir tez ortaya koydu. Japonya’dan ve
dünyanın dört bir tarafından insanları büyüledi.”
Time dergisi tarafından 2008
yılında “Dünyanın en Etkili 100 Kişisi” listesine konumlandırılan Koolhaas, 1975
yılında Elia ve Zoe Zenghelis ile Madelon Vriesendorp ortaklığında OMA’yı
(Office for Metropolitan Architecture) kurdu. Koolhaas ve OMA’nın en önemli
işleri arasında Hague’daki Hollanda Dans Tiyatrosu, Japonya Fukuoka’da Nexus
Konutları, Rotterdam Kunsthal ile Seattle Halk Kütüphanesi sayılabilir. Koolhaas
1995 yılında söz konusu yapılarını aktardığı, ancak bir tür “mimarlık romanı”
olarak gösterilen S,M,L,XL’i yayınladı. Mimarın 1978 tarihli “Delirious New
York: A Retrospective Manifesto for Manhattan” (Çılgın New York: Manhattan için
Retrospektif bir Manifesto) isimli kitabı ise, güncel mimarlık teorisinin
klasiklerinden sayılıyor. Koolhaas, 2000 yılı Pritzker Ödülü’nün de
sahibi…
|