İlk tekne: Nusrat
İTÜ Güneş Teknesi Takımı, kendi tasarımı olan ve Türkiye’nin ilk güneş
enerjisi ile çalışan 'Nusrat' isimli teknesini 2006 yılında üretmeyi başardı.
Nusrat ismi, 1915 Çanakkale Savaşları’nda destansı bir kahramanlık örneği
sergileyerek Boğaz’a geceleyin mayın döşeyerek saldırgan savaş gemilerine çok
ağır kayıplar verdiren mayın gemisinin anısına verildi. Nusrat, bir yıllık test
ve geliştirme çalışmalarının ardından 2007 yılında düzenlenen 14. Solar Splash
yarışmasında dünya üçüncüsü oldu. Yarışmada ayrıca farklı dallarda 6 ödül aldı:
Manevra etabı üçüncülüğü, en iyi görsel sunum, en iyi elektrik sistemi tasarımı,
en iyi güneş enerjisi sistemi tasarımı, en yüksek puanlı çaylak takım.
2. tekne: Muavenet
2007 Solar Splash yarışından döndükten sonra Güneş Teknesi Takımı, dünya
birincisi olamamanın nedenlerine yanıt arayarak, tekneyi ve sistemlerini
geliştirerek 2008’deki yarışmaya 'Muavenet' isimli yeni tekneleriyle
hazırlandılar. Bu isim, 1992’de Ege’deki bir deniz tatbikatı sırasında ABD’ye
ait bir uçak gemisi tarafından füzeyle yanlışlıkla vurularak 5 Türk denizcisinin
ölümüyle sonuçlanan kazada yara alan 'Muavenet'in anısına verildi. 2008’de
yapılan 15. Solar Splash yarışında Muavenet, dünya ikincisi oldu. Ayrıca 10
farklı ödül daha aldı: Manevra etabı birinciliği, sürat etabı ikinciliği,
dayanıklılık etabı üçüncülüğü, sıralama etabı ikinciliği, en iyi ikinci görsel
sunum, kendini en çok geliştirmiş takım ödülü, en güzel görünümlü tekne ödülü,
ticari uygulamaya en uyumlu tekne ödülü. Bu şekilde, yarışma tarihinde tek
seferde en fazla ödül kazanan takım İTÜ Güneş Teknesi Takımı oldu.
3. tekne: Odabaşı
Güneş Teknesi Takımı, 11 Haziran 2011 tarihinde düzenlenen yarışmaya
'Odabaşı' adlı yeni tekneleriyle katılarak, dünya üçüncüsü oldu. Tekne
ismini, 2009’da ölen İTÜ Gemi İnşaat Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Yücel
Odabaşı’ndan alıyor. Prof. Odabaşı, Türkiye gemi inşaatı sektörü için
önemli bir isimdi. Güneş Teknesi’nde kullanılan yenilikçi çalışmalarda Prof.
Odabaşı’nın yapmış olduğu akademik çalışmalardan büyük ölçüde yararlanıldı.
Sadece 'yeni' değil, aynı zamanda 'yenilikçi' (inovatif) olan teknenin temel
özelliği, 'air cavity' ya da 'air lubrication' olarak bilinen 'hava yağlamalı'
bir gövdeye sahip olması. Teknenin, geleneksel örneklerinden farklı olarak
gövdesinin altında bir boşluk bulunuyor ve bu boşluğa, kompresör yardımı ile
hava dolduruluyor. Bu sayede teknenin sürtünme direnci düşürülerek aynı güç ile
daha yüksek hızlara ulaşılması mümkün oluyor.
Bu sistemi yarışmada
kullanılabilir hale getirebilmek amacıyla Güneş Teknesi Takımı, bilgisayar
modellemeleri ve hesaplamalı akışkan dinamiği yöntemleriyle analizler
gerçekleştirdi. Uzun ve yorucu analiz çalışmaları sonucunda gerekli
optimizasyonları gerçekleştirerek, üretilecek tekne geometrisine karar verildi.
Takım, yaptığı çalışmalar sonunda ürettiği 'Odabaşı' teknesiyle daha şimdiden
dünyanın güneş enerjisiyle çalışan 'ilk hava yağlaması sistemli teknesi'
unvanını almış bulunuyor.
|