Her gün 1 milyon kişinin gelip geçtiği Taksim
Meydanı’nın yayalaştırılması projesi, şehir planlamacıları, mimarlar ve
turizmcileri de hararetli bir tartışmanın içine çekti.
İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi, Taksim Meydanı’nın
trafiğe kapatılması projesini kabul etti. Trafiğin yeraltına alınarak, Taksim
Meydanı’nın Gezi Parkı ile birleştirildiği projede, meydanın ortasındaki metro
ve füniküler çıkışı da yanlara alınarak yayaların İstiklal
Caddesi ve Tarlabaşı Bulvarı’na kesintisiz erişimi
sağlanacak.
‘Alan boş bırakılmalı’
Tayfun Kahraman (Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi Başkanı):
Taksim’in göbeğinde bulunan İETT Garajı ve oradaki hengâmenin kaldırılması
gerekli. Gezi Parkı’ndan başlayarak Elmadağ’a kadar giden alanın birleştirilmesi
proje kapsamında yer alıyor. Ancak düşünülen Taksim Gezi Parkı’nın içinde
yapılması planlanan eski Taksim Kışlası. Aslında burada yapılmak istenilen bir
alışveriş merkezi ve yeni bir kompleks. Boş bırakılması ve kentsel meydan olarak
düzenlenmesi gereken alanın bu şekilde yeni bir girişimle fonksiyonlandırılması,
farklı sorunlar yaratacaktır. Taksim Meydanı’nın arkasına baktığınızda, meydanın
dört tarafının çevrili olduğunu, sadece Gezi Parkı tarafından bir akış olduğunu
görüyorsunuz. Bu akışın bozulmaması gerekli. Bir taraftan simgesel olarak Gezi
Parkı hep siyasi bir tartışma konusu oldu. 90’lı yıllarda Refah Partisi burada
bir cami yapmak istemişti. Projede şu anda, kışlanın ihyasından söz edilmiyor.
Projede sadece Gezi Parkı’nın altında otopark giriş-çıkışları görülüyor. Ama
genel seçimden önce koruma kurulu tarafından kışlanın ihyasının uygun olduğu
kararı alındı. Esasında yayalaştırma için trafiği yerin altına almak gerekli
değil. Taksim Meydanı’nda sadece yol kapatarak yayalaştırma rahatlıkla çözülür.
Yolu tamamen meydan altına almak İstanbul’un trafiğini rahatlatmayı ve ulaşım
sorununu azaltmaz. Çünkü yeraltında çok giriş ve çıkış var.
‘Kısmi bir çözüm’
Eyüp Muhçu (Mimarlar Odası Genel Başkanı):
Taksim trafiğinin yeraltına alınması kısmi bir çözüm. Taksim’in rahatlaması
için trafiğin yerin altına alınması yetmez, araç trafiğinin meydanın dışına
çıkarılması gerekir. Metronun yapılmasıyla birlikte asıl olarak araç trafiğinin
bölgeden uzaklaştırılması öngörülmeli. Araç trafiği yeraltına alınırken bölgeye
yeni nüfus davet eden birtakım fonksiyonlar da getirilmemeli. Trafiğin yeraltına
alınması sırasında birtakım tüneller yapılması gerekecek. Bunlar topografik
yapıya zarar verebilir. Yeraltına alışveriş merkezleri ya da yoğunluğu arttırıcı
fonksiyonlar, Taksim üzerinde ve çevresinde de yapılaşma olmamalı.
Tuncer Çakmaklı (Mimar):
Polonya’da bir meydanı dönüştürme projesinde çalıştım. Taksim Meydanı’nın
dönüştürülme projesini çok olumlu buluyorum. Yayalaştırmayla birlikte, insanlar
toplu taşımayı tercih etmeye başlıyor. Toplu taşıma sistemlerinin giderek
gelişmesiyle beraber, ufak motosiklet, bisiklet gibi taşıtlara da imkân sağlayıp
yollar yaparlarsa, Paris’te ve İtalya’da olduğu gibi kent içindeki trafiği, kent
dışına atma şansı doğacak.
Timur Bayındır (Turistik Otelciler İşletmeciler ve Yatırımcılar
Birliği Başkanı):
Projeyi destekliyoruz. Gerek İstanbullular için gerek turistler için öyle
planlanmış alanlar lazım. Turistin memnuniyetini etkileyen en önemli şey, bu
tarz çevre düzenlemeleri.
98 bin m2’lik alanı kapsıyor
Projeyle 98 bin metrekarelik alan yayalaştırılacak. Tarlabaşı Bulvarı,
Cumhuriyet Bulvarı araç trafiği, AKM önü ve Taksim’deki Cumhuriyet Anıtı
çevresinde bulunan araç yolları yeraltına alınarak, bu alanlar yayalara
bırakılacak. Tarlabaşı Bulvarı’nın meydana çıkan kısmında bulunan otoparktan
itibaren trafik yeraltına alınacak. Gümüşsuyu istikametinde ise Atatürk Kültür
Merkezi’nden başlayarak Sıraselviler Caddesi istikametinde İstiklal Caddesi
kesişiminden itibaren araç trafiği yeraltına alınacak. Günün belli saatlerinde
açık olacak şekilde servis yolları dizayn edilecek. Otobüs hatlarının çoğu
kaldırılacak.
|