Kaybolan eski markalara çok üzülüyorum
İstanbul'da 100 yılı aşkındır var olan kaç firma var?
Bizim Kültür AŞ, geçmişte böyle bir çalışma yaptı sanırım. Üzüntümüz de şu. Bunlar kentin değerleridir. Beyoğlu'nun değerleri, Markiz'dir, Saray'dır, Lebon'dur, İnci'dir. Sırf gıda değil, giyim mağazaları da vardı. Gönül isterdi ki dondurulsun, aynı şekilde devam etsin. 1996'da ben Koruma Kurulu'nda çalışırken böyle bir öneri yapmıştım. İstiklal Caddesi üzerindeki bütün mağazalar tescillensin ve böyle devam etsin. O zaman kabul görmedi.
İstiklal Caddesi'nde bankalar üst katlara çıkmalı
Beyoğlu'nun İstiklal Caddesi'nin yeniden düzenlenmesi gerektiği gün gibi ortada. Bir kimliksizlik, bir kargaşa var. Neler öneriyorsunuz?
Bizim çocukluğumuzda İstanbul'un tek eğlence merkezi Beyoğlu idi. Dönem dönem bazı furyalar oluştu. Bir dönem caddeye hep biracılar geldi, bir dönem lahmacuncular doldurdu. O caddenin kabul edeceği boyutta mağazalar açılmadı. Mesela, bankalar batılı ülkelerde mağaza katında değiller. Üst katta çalışırlar. Alt katlar, neden banka olsun ki? Vitrine ihtiyacı yok. Bankalar alt katlarda olmamalı, üst katlara çıkmalılar.
Beyoğlu'nun, eskisi gibi şıklık ve kibarlık merkezi olması mümkün mü?
Eski Beyoğlu'nu çok özlüyorum. İstiklal Caddesi'nin ara sokakları gayrimüslimlerin yaşadığı yerlerdi. Akşamüstü giyinip çıkarlardı, kılık kıyafetleri çok düzgün ve güzeldi. Hatırlarım, fötrlü, şapkalı hanımlar hep birbirlerine selam vererek geçerlerdi. Tünel'e kadar yürüyüp çıkmak, sinemada bir matineye veya suareye, tiyatroya gitmek çok önemliydi. Saray'da veya başka bir yerde bir salep içmek. Markiz'de frambuazlı pasta, İnci'de bir profiterol yemek, bunlar hep bir kültür gibi caddenin değerleriydi. O eski Beyoğlu yok şimdi. O zamanlar, İstanbul'un nüfusu, 1 veya 1.5 milyondu. Şimdi İstanbul'un 14 milyonluk bir nüfusu var. Beyoğlu çok yoğunlaşmış, caddeye karşı da saygı bitmiş insanlarda.
Çekmeköy- Üsküdar metrosu 38 ayda tamamlanacak
Başkan, bazı yeni ortaya çıkan semtlerde büyük sorunlar var. Mesela, Başakşehir'e 25 bin konut yapıldı. Ulaşım dahil bütün eksikleri kısa zamanda tamamlanmıştı. Şimdilerde Çekmeköy gibi başka yerleşim bölgeleri devreye giriyor. Ulaşım dahil sorunları neden çözülemiyor?
Başakşehir'in şartlarıyla Çekmeköy farklı. Çekmeköy'de 'Orman alanları mevzuatı"na tabi bir yer ve yeni ilçe oldu. Çekmeköy'e metro hattı yapıyoruz ve 38 ayda tamamlayacağız. Dünyanın en hızlısı olacak. Üsküdar - Çekmeköy arası 22 kilometrelik bir hat ve Marmaray'dan önce bitecek.
|