strong>Her ilçe ayrı bir şehir
Geçenlerde ünlü bir giyim markasının patronu "İstanbul'da cadde ve meydanlar yok. Onun için AVM'lere mecbur kalıyoruz" dedi. Buna ne diyorsunuz?
İstanbul'da lüks mağazaların yer alacağı lokasyonlar bellidir. İşte İstiklal Caddesi, Nişantaşı veya Bağdat Caddesi gibi yerleri sayabilirsiniz. Müşteri profilinde o satılan giysilere verecek paraları olanlar oralarda yaşıyor. Biz de Saray muhallebicisini mesela her yerde açmıyoruz. Her iş kolu kendisine göre alan seçiyor. Bir şeyi ayırt etmek, İstanbul'u bir şehir gibi görmemek lazım. Bir ülke gibi burası. Düşünün İstanbul, Avrupa'nın tam 23 ülkesinden daha büyük. Onlarca şehir var burada. Her bir ilçeye bir şehir olarak bakmak gerekiyor.
AVM'ler meydan görevi yapıyor
Her gün her yerde AVM'ler açılıyor. Bundan şikayetçi misiniz?
İstanbul'da toplam AVM sayısı 106'ya ulaştı. Şehirlerin buluşma, vakit geçirme ve eğlence alanları meydanlardır ama İstanbul, planlı bir gelişme gösteremediği için insanlar bunu AVM'lerde yapıyor. Yani, İstanbul'daki AVM'ler şehir meydanlarının görevlerini, fonksiyonunu işliyor. 14 milyonluk bir şehirde bu kadar insanı nasıl bir arada bir meydanda barındırabileceksiniz. Bugün bizim Bayrampaşa diye bildiğimiz yer eskiden İstanbul'un bir köyüydü. 2004 Temmuz veya Ağustos'ta çıkan bir yasa ile bütün böyle yerler birdenbire bize bağlandı. Oysa Sultanbeyli, Çatalca ve Silivri bağlı değildi. Bunların hepsi de kent merkezlerine ulaşımı ve kent standartlarını istiyor. Bu taleplere yetişmek sanıldığı kadar kolay değil.
Hocam Tabanlıoğlu'nun projesine çok şaşırmıştık
Koskoca bir şehri plansızlıktan planlıya dönüştürmek çok mu zor diyorsunuz?
Büyük mimar rahmetli Hayati Tabanlıoğlu benim hocamdı. 1972'lerde birkaç arkadaşla kendisini ziyarete gittik. Atatürk Hava Limanı'nın projesi, onun bürosunda yaptırılıyordu. Projeyi anlatırken, "Yılda 3 milyon araç kapasiteli havalimanı ve dünyanın en büyük hangarlarına sahip" demişti. Biz de şaşırmıştık. Çok da tenkit almıştı o sıralarda. O dünyanın en büyük kapıları dediğimiz kapılardan şimdi uçak giremiyor. O zamanlar İstanbul'un nüfusu 2.5 milyondu. Şu anda 3 milyon yolcu 30 milyona çıkmış yine yetmiyor. 100 milyon kapasiteli bir havaalanı, Karadeniz sahilinde planlanıyor. Hatta, ilave pistlerle 100 değil, belki 150 milyona çıkacak. Bunları öngörmeniz gerekiyor.
2028'e kadar İstanbul için her şey kontrol altında
Başkan, İstanbul'un bütçesi çok mu açık veriyor? Çünkü, belediye batıyor gibi sözleri çok duyuyorum, ne dersiniz?
Durumumuz gayet iyi. Kredi alma gücümüz çok yukarıda. Batma filan yok. Tam tersine yatırım bütçemiz 7.5 milyar liradır. Geçen yıla göre yüzde 15- 18 oranında artış var. Bugüne kadar ulaşıma 22 milyar liralık yatırım yaptık. 2028'e kadar her şey kontrol altında. Belki birileri bu söylediklerime sevinemeyecek. Enerjimiz ve suyumuz var. İstanbul modeli diye bir model oluşturduk. Brooking Enstitüsü, gelişmekte olan 10 şehir içinde İstanbul'u birinci gösterdi.
|