Tophane bir süredir dönüşüm içerisinde. Birbiri ardına
açılan sanat galerileri, bienal mekanları, hostelleri ve butikleri ile
İstanbul'un yerli ve yabancı turistleri için bir keşif noktası olarak görülüyor.
Aslında semtteki değişim Beyoğlu Belediyesi'nin yapacağını duyurduğu
Galataport projesiyle başladı. Karaköy'ü de
içine alan büyük bir 'rezidans semti' planı bölgenin emlak
değerini katlanarak büyüttü. Döküntü evlerini iyi fiyata satıp mahallesini terk
eden ailelerin sayısı gün geçtikçe artmaya başladı. Sokak aralarında gezerken
camlara asılan 'satılık' yazısıyla bugünlerde daha sık karşılaşabiliyorsunuz.
Galatasaray'dan Tophane'ye inen Boğazkesen Caddesi'nde
ise bu hareketlilik daha farklı bir kimliğe bürünmüş. Beyoğlu ile Fındıklı'yı
bağlayan hat üzerinde sanatsal bir şeyler oluyor. Galeriler burada konumlandığı
için sanat sokağı havası esmeye başlamış. Performanslar sokağa taşıyor,
'outlet sanat' kavramıyla ilk kez burada tanışıyor, artwalk
yani sanat yürüyüşüne yine ilk kez burada tanık oluyoruz... Bugün yapılacak olan
"Olağandışı Bir Mahalle Turu" adlı sanatsal performansa
berberinden yorgancısına kadar Tophane esnafı da katılınca gözümüzü dosdoğru
Tophane'ye diktik. 'Kimler, burada neler yapmak istiyor?' sorusunun cevabını
aradık. Karşımıza 3 galeri sahibi ve 2 bağımsız sanatçı çıktı.
2008'de
açılan Outlet/İhraç Fazlası Sanat adlı mekanın yöneticisi
Azra Tüzünoğlu'nun Tophane'yi seçmesinin nedeni ilginç.
İstanbul Modern, Siemans Sanat, Mimar Sinan Üniversitesi ve bianellerde
kullanılan Depo'nun bulunduğu Fındıklı hattı ile birçok sanat mekanın yer aldığı
Beyoğlu'nu birbirine bağlayan bir hat üzerinde olmak istemiş. "Aşağıda ve
yukarıda koca koca sanat kurumları var ama o arayı dolduracak birileri lazım.
Farkındaysanız Fındıklı, Beyoğlu, Nişantaşı ve Bebek semtlerinde sanat alanında
bir kümeleşme var. Bizim yaptığımız şey, bunları birbirine bağlamak ve
insanların daha rahat dolaşmasını sağlamak." diyor.
Boğazkesen
Caddesi'nde iki şubesi bulunan Pi Artwork'ün sahibi
Yeşim Turanlı, 10 yıl boyunca Ortaköy'de galericilik yapmış bir
sanatsever. Ama orada istediği dönüşümü bulamadığı için Tophane'ye taşınmaya
karar vermiş. Azra Tüzünoğlu ile birlikte geçen ay
'Artwalk' projesini gerçekleştiren Yeşim Turanlı, "Burası sanat
izleyicisi için güzel bir gezi yolu oldu. İstanbul'da trafik yüzünden bir günde
2-3'ten fazla bir şey yapamazken, tek vesayetle pek çok sanat alanı gezme
kolaylığı sağlanmış oldu." diyor. Turanlı, mahallenin çocuklarıyla da bir
workshop yapmayı planlıyor. Caddenin Galatasaray başında iki ay önce açılan
StudioRTİ'nin sahibi Hakan İnan'ın da fikri, Turanlı ve Tüzünoğlu ile aynı
yönde. Pera Müzesi'ne, Tütün Deposu'na, Modern Sanat'a yakın bir bölge tercih
sebebinin ilk nedeni. Ancak StudiRTİ, diğer galerilerden biraz farklı. Burası 15
günde sergi yapan bir mekan değil. Atölye mantığıyla çalışıyor. 3-4 ressamın
resimleri devamlı sergileniyor. Satıldıkça yerine yenileri asılıyor. Böyle
yerlere producer yani üretici galeri adı veriliyor.
|