İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin şirketlerinden İstanbul Deniz
Otobüsleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. (İDO) hisselerinin yüzde 100'ünün
özelleştirme ihalesinin nihai pazarlık görüşmesi, Haliç Kongre Merkezi'nde
yapıldı. İhalenin pazarlık aşamasına; Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim
Grubu, Global Liman İşletmeleri A.Ş, Yıldırım Holding A.Ş, Deniz Turizm
Yatırımları A.Ş ve Stena Yatırım Holding A.Ş Ortak Girişim Grubu ve Torunlar
Gıda San. ve Tic. A.Ş katıldı.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Prof. Dr. Adem
Baştürk başkanlığındaki İhale Komisyonunun gerçekleştirdiği satış
ihalesinin nihai pazarlık görüşmesinde ilk olarak katılımcı firmalardan zarf
içinde teklifler alındı. İlk elemesiz turda en yüksek teklif 502 milyon dolar
olarak verildi. Elemeli ilk turda ise, en düşük teklifi veren Yıldırım Holding
elendi. Açık arttırma, ikinci elemede verilen en yüksek teklif olan 755 milyon
dolardan başlatıldı. Asgari artış bedeli 5 milyon dolar olarak belirlendi ve
süre 3 saat olarak belirtildi. Global Liman İşletmeleri A.Ş 765 milyon dolar
verince Deniz Turizm Yatırımları A.Ş ve Stena Yatırım Holding A.Ş Ortak Girişim
Grubu teklif vermeyerek çekildi. Torunlar Gıda San.ve Tic. A.Ş 775 milyon dolar
teklif verdi. Global Liman İşletmeleri A.Ş de teklif vermeyerek çekildi.
İki grubun çekişmesine sahne olan ihalede Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak
Girişim Grubu 780 milyon dolar, Torunlar Gıda San.ve Tic. A.Ş 785 milyon dolar
teklif verdi. Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu 795 milyon dolar,
Torunlar 800 milyon dolar verince Tepe Grubu mola aldı ve dönüşte 805 milyon
dolar teklif etti. Karşılıklı teklifler 820 milyon dolara kadar çıkınca
Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu tekrar mola aldı. Arttırmalar 10
milyon dolara çıktı ve ihaleyi 860 milyon dolara Tepe Gurubu aldı. İhale yarım
saatte son buldu. İhale Komisyonu Başkanı Prof. Dr. Adem Baştürk’ün son bir
artış talebiyle ihalenin nihai bedeli 861 milyon dolar oldu.
İhalenin teklif aşamasının sonuçlandığını belirten Adem Baştürk, nihai
kararın İhale Komisyonu tarafından verilip İstanbul Büyükşehir Belediye
Meclisi’nin onayına sunulacağını, onayın ardından sözleşme imzalanarak İDO’nun
hisselerinin firmaya devredileceğini kaydetti. Baştürk, ihalenin İstanbul ve
Türkiye’ye hayırlı olmasını da istedi.
Deniz ulaşımının yüzde 40’ı İDO’da
İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi ve Ticaret AŞ’nin 100 oranındaki hissinin
özelleştirme ihalesi için 12 firmadan şartname alınmış ve 5 firma/ortaklık
teklif dosyalarını teslim etmişti. İstanbul’daki deniz yolcu taşımacılığının
yüzde 40’ı İDO tarafından yapılıyor. Bu nedenle, İDO’nun özelleşme ihalesi büyük
önem taşıyordu. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İDO’nun özelleştirilmesine
yönelik ihale sürecini 6 Ocak Perşembe günü başlatmış, 17 Ocak’tan itibaren de
şartnameyi satışa sunmuş, teklif süresi 31 Mart'ta son bulmuştu. İhale bedeli
olarak teklif edilen tutar, hisse satış sözleşmesinin imza tarihinde peşin
olarak ödenecek. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nce 1987 yılında kurulan İDO, 18
hatta, 25 deniz otobüsü, 10 hızlı feribot, 17 arabalı vapur ile 36 iskelede
hizmet veriyor. Geçen yılı kârla kapatan şirketin 2011 yılı beklentisi 380
milyon TL ciro. Bunun yaklaşık 120 milyon lirası faiz, vergi ve amortisman
öncesi kâr.
Akfen: Hedef yeni hatlar ve daha iyi hizmet
İhalenin ardından basın mensuplarının sorularını cevaplandıran Akfen Holding
A.Ş. Murahhas Üyesi İrfan Erciyas, ihaleye girmeden önce yerli
ve yabancı bankalarla görüşmeler yaptıklarını ve mutabakata vardıklarını
belirterek, “Şimdi ihalenin bedeli belli oldu. Bu bedel üzerinden tekrar
kendileriyle görüşüp finansmanını gerçekleştireceğiz. Bu konuda bir problemimiz
yok” dedi. Ödemenin yüzde 25’inin özkaynaklardan sağlanacağını, yüzde 75’ini ise
finansman şeklinde düşündüklerini ifade eden Erciyas, “Bedel tahminimi yaklaşık
bu fiyatlardaydı. Düşündüğümüz rakamlarla kazandık ihaleyi. Bir taktik yapmadık,
kafamızdaki en iyi fiyatlarla ihaleyi almayı düşündük. Mola almamız bir taktik
değildi. Sonuna kadar gidecektik” diye konuştu. İDO’nun şu anda çok
başarılı hizmet veren bir kuruluş olduğunu vurgulayan Erciyas, hedeflerinin bu
başarılı hizmeti daha ileri taşımak olduğunu dile getirdi ve hisseleri
devraldıktan sonra yeni güzergahlar açmayı planladıklarını söyledi. Daha teknik
çalışmalar yaparak İstanbulluların ve İzmit Körfezi çevresinde yaşayanların daha
fazla hizmet alması için ellerinden gelen gayreti göstereceklerinin altını çizen
Erciyas, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Kârlı bir yatırım yaptığımız düşünüyorum. Biz fizibilite çalışması yaparken
Marmaray ve İzmit Körfezi’ne yapılacak köprüyü dikkat almıştık. Körfez geçişin
2016-2017 yıllarında olacağını tahmin ediyoruz. Bunları da dikkate alarak
çalışmalarımız yaptık. İDO’nun fiyat tarifesi konusu ise bir takım izinlere
tabi. Şartname neyi emrediyorsa onu yapacağız.”
|