Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu'ndan İDO'ya 861 Milyon Dolar



İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin şirketlerinden İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi ve Ticaret A.Ş. (İDO) hisselerinin yüzde 100'ünün özelleştirme ihalesinin nihai pazarlık görüşmesi, Haliç Kongre Merkezi'nde yapıldı. İhalenin pazarlık aşamasına; Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu, Global Liman İşletmeleri A.Ş, Yıldırım Holding A.Ş, Deniz Turizm Yatırımları A.Ş ve Stena Yatırım Holding A.Ş Ortak Girişim Grubu ve Torunlar Gıda San. ve Tic. A.Ş katıldı.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Prof. Dr. Adem Baştürk başkanlığındaki İhale Komisyonunun gerçekleştirdiği satış ihalesinin nihai pazarlık görüşmesinde ilk olarak katılımcı firmalardan zarf içinde teklifler alındı. İlk elemesiz turda en yüksek teklif 502 milyon dolar olarak verildi. Elemeli ilk turda ise, en düşük teklifi veren Yıldırım Holding elendi. Açık arttırma, ikinci elemede verilen en yüksek teklif olan 755 milyon dolardan başlatıldı. Asgari artış bedeli 5 milyon dolar olarak belirlendi ve süre 3 saat olarak belirtildi. Global Liman İşletmeleri A.Ş 765 milyon dolar verince Deniz Turizm Yatırımları A.Ş ve Stena Yatırım Holding A.Ş Ortak Girişim Grubu teklif vermeyerek çekildi. Torunlar Gıda San.ve Tic. A.Ş 775 milyon dolar teklif verdi. Global Liman İşletmeleri A.Ş de teklif vermeyerek çekildi.

İki grubun çekişmesine sahne olan ihalede Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu 780 milyon dolar, Torunlar Gıda San.ve Tic. A.Ş 785 milyon dolar teklif verdi. Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu 795 milyon dolar, Torunlar 800 milyon dolar verince Tepe Grubu mola aldı ve dönüşte 805 milyon dolar teklif etti. Karşılıklı teklifler 820 milyon dolara kadar çıkınca Tepe-Akfen-Souter-Sera Ortak Girişim Grubu tekrar mola aldı. Arttırmalar 10 milyon dolara çıktı ve ihaleyi 860 milyon dolara Tepe Gurubu aldı. İhale yarım saatte son buldu. İhale Komisyonu Başkanı Prof. Dr. Adem Baştürk’ün son bir artış talebiyle ihalenin nihai bedeli 861 milyon dolar oldu.

İhalenin teklif aşamasının sonuçlandığını belirten Adem Baştürk, nihai kararın İhale Komisyonu tarafından verilip İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nin onayına sunulacağını, onayın ardından sözleşme imzalanarak İDO’nun hisselerinin firmaya devredileceğini kaydetti. Baştürk, ihalenin İstanbul ve Türkiye’ye hayırlı olmasını da istedi.

Deniz ulaşımının yüzde 40’ı İDO’da

İstanbul Deniz Otobüsleri Sanayi ve Ticaret AŞ’nin 100 oranındaki hissinin özelleştirme ihalesi için 12 firmadan şartname alınmış ve 5 firma/ortaklık teklif dosyalarını teslim etmişti. İstanbul’daki deniz yolcu taşımacılığının yüzde 40’ı İDO tarafından yapılıyor. Bu nedenle, İDO’nun özelleşme ihalesi büyük önem taşıyordu. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İDO’nun özelleştirilmesine yönelik ihale sürecini 6 Ocak Perşembe günü başlatmış, 17 Ocak’tan itibaren de şartnameyi satışa sunmuş, teklif süresi 31 Mart'ta son bulmuştu. İhale bedeli olarak teklif edilen tutar, hisse satış sözleşmesinin imza tarihinde peşin olarak ödenecek. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nce 1987 yılında kurulan İDO, 18 hatta, 25 deniz otobüsü, 10 hızlı feribot, 17 arabalı vapur ile 36 iskelede hizmet veriyor. Geçen yılı kârla kapatan şirketin 2011 yılı beklentisi 380 milyon TL ciro. Bunun yaklaşık 120 milyon lirası faiz, vergi ve amortisman öncesi kâr.

Akfen: Hedef yeni hatlar ve daha iyi hizmet

İhalenin ardından basın mensuplarının sorularını cevaplandıran Akfen Holding A.Ş. Murahhas Üyesi İrfan Erciyas, ihaleye girmeden önce yerli ve yabancı bankalarla görüşmeler yaptıklarını ve mutabakata vardıklarını belirterek, “Şimdi ihalenin bedeli belli oldu. Bu bedel üzerinden tekrar kendileriyle görüşüp finansmanını gerçekleştireceğiz. Bu konuda bir problemimiz yok” dedi. Ödemenin yüzde 25’inin özkaynaklardan sağlanacağını, yüzde 75’ini ise finansman şeklinde düşündüklerini ifade eden Erciyas, “Bedel tahminimi yaklaşık bu fiyatlardaydı. Düşündüğümüz rakamlarla kazandık ihaleyi. Bir taktik yapmadık, kafamızdaki en iyi fiyatlarla ihaleyi almayı düşündük. Mola almamız bir taktik değildi. Sonuna kadar gidecektik” diye konuştu.
 
İDO’nun şu anda çok başarılı hizmet veren bir kuruluş olduğunu vurgulayan Erciyas, hedeflerinin bu başarılı hizmeti daha ileri taşımak olduğunu dile getirdi ve hisseleri devraldıktan sonra yeni güzergahlar açmayı planladıklarını söyledi. Daha teknik çalışmalar yaparak İstanbulluların ve İzmit Körfezi çevresinde yaşayanların daha fazla hizmet alması için ellerinden gelen gayreti göstereceklerinin altını çizen Erciyas, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Kârlı bir yatırım yaptığımız düşünüyorum. Biz fizibilite çalışması yaparken Marmaray ve İzmit Körfezi’ne yapılacak köprüyü dikkat almıştık. Körfez geçişin 2016-2017 yıllarında olacağını tahmin ediyoruz. Bunları da dikkate alarak çalışmalarımız yaptık. İDO’nun fiyat tarifesi konusu ise bir takım izinlere tabi. Şartname neyi emrediyorsa onu yapacağız.”