"Rüzgârlı Şehir" olarak bilinen
Chicago, bir sıcak hava dalgasına hazırlanıyor. Ancak sıcaklar
bu sefer kalıcı olacak. İklim bilimcilere göre bu yüzyılın bitiminden önce
Chicago kuzeyli bir metropolden ziyade güneydeki tropiküstü havası olan bir
şehre benzeyecek. Yani Chicago daha yağışlı ve sıcak bir geleceğe hazırlanıyor.
Chicago Belediyesi Çevre Dairesi Müdür Yardımcısı Aaron N.
Durnbaugh, "Şehirler ya uyum sağlayacak ya da yok olacak. İklim
değişimi hem ciddi ve çarpıcı hem de yavaş ve kapsamlı şekillerde gerçekleşiyor.
Onunla başa çıkabilmek için onu kabul etmeliyiz" diyor.
ABD çapında ve Kongre'de iklim değişiminin gerçekliği özellikle
muhafazakârlarca sorgulanıyor. Ülkede tartışmalar şiddetlense de, şehir ve
eyalet plancıları daha sıcak bir gelecek için hazırlıklarını başlattı. Kendi
uyum planlamasını yapan New York şehri, yükselen okyanusun
yaratacağı su baskınından endişeleniyor. Donanmanın iklim değişikliği görev gücü
ise, Kuzey Kutbu'ndaki buzlar eriyince kontrol etmesi gereken bölgenin
artacağını ve hazırlıkların başlatıldığını söylüyor.
Chicago'daki çabalar, 2006'da dönemin Belediye Başkanı Richard M.
Daley yönetiminde başladı. Şehir ilk olarak, küresel ısınmanın
etkisinin nasıl görüleceğine dair bir model hazırlattı. Tahminler şehir
plancılarını şoke etti. Bilim insanları dünyadaki karbon salınımları aynı hızda
sürerse, Chicago'da ABD'nin güneydoğusundaki gibi yazlar yaşanacağını ve yüzyıl
bitmeden, sıcaklığın 32 dereceyi geçtiği gün sayısının 72'yi bulacağını söyledi.
20'nci yüzyılın büyük kısmında, şehirdeki yaz sıcaklığı bu dereceleri ortalama
15 günden az gördü. Chicago 2070'de kış ve baharda yüzde 35 daha çok, yaz ve
sonbaharda ise yüzde 20 daha az yağış alabilir. Şehirde sıcaklıkla ilişkili
ölümler yılda bin 200'ü bulabilir.
Donma ve aşırı sıcakların artması binalar, köprüler ve yolların da daha çabuk
eskimesine yol açacak. Kış ile yaz arasındaki ortalama sıcaklık farkının artması
yoldaki delikleri artırıp bakım masraflarının milyonlarca dolar artmasına neden
olacak. Chicago'nun kışına dayanamayan beyaz karıncalar (termit), ahşap
malzemeleri kemirmeye başlayacak.
Tahminleri gözden geçiren belediye yetkilileri, en elverişli uyum çabalarına
öncelik verdi. Bu çabaların çoğu, beton kaplı alanları değiştirmekle ilgili.
Belediyenin Ulaşım Dairesi'nde sokakların görünümüyle ilgilenen yönetici
Janet L. Attarian, "Şehirler aslında suyu ve ısıyı hapseden
sert yüzeylerdir" diyor. Su tahliye sistemleri olmadan yapılan, şehirdeki 13 bin
beton ara yol her yağmurda kâbusa dönüşüyor. Su baskını ve benzeri sorunlar
yaşayan altı yollu bir kavşakta planlanan çalışma, bir prototip. Bir lisenin
önündeki kaldırım, cadde yüzeyinden aşağıdaki ağaçlık alanları kapsayacak
şekilde genişletildi. Bu daha çok yaya trafiğine imkân verirken, gölgelik ve
çevre güzelliği de sağlıyor. Bu alanlara yağmur suyunu emip zararlı maddelerin
süzülmesini sağlayan bitkiler ekilecek. Bazı yerlerde yağmur suyu, bitkileri
sulamak ve yeni çeşmelerde kullanmak için depolara gidecek. Caddelere eklenen
bisiklet yolları ve araba park alanları, üzerine düşen yağmur suyunun yüzde
80'inin süzülerek tabana geçmesine izin veren geçirgen malzemeyle kaplanacak.
Yeni inşaatların geleneksel maliyetlerden fazla ek maliyet getirmediğini
söyleyen Attarian, "Ayrıca sonuna kadar açılmış yangın hortumunu, yeni
malzemeyle kaplanan yüzeye püskürtünce su anında altına süzülüyor" diyor.
İklim değişimiyle ilgili bilinçlenme, Chicago şehir plancılarını ağaçlar
konusunda da çok kaygılandırdı. Uzmanlardan ağaçlandırma listelerini
değerlendirmesini istendi. Plancılara, içlerinde dişbudak ve çınar yapraklı
akçaağaç da bulunan en yaygın altı türü listeden çıkarmaları söylendi. Bu
ağaçlar, ısınan bir iklimde hastalıklara karşı daha savunmasız olur. Şehre
bataklık akmeşesi ve bataklık servisi dikilecek. Chicago Çevre Dairesi Müdürü
Suzanne Malec-McKenna, bunun stratejinin diğer kısımlarına
benzediğini söylüyor: "Geleceği karşılarken mümkün olduğunca dayanıklı olmamızı
sağlayan, daimi ve süregelen bir süreç".
|