Emre Arolat küratörlüğündeki serginin açılış filmini, EAA bienal ekibi işbirliğinde gerçekleştiren Sarraf Galeyan Mekanik, Kerem Piker’in 'Bomba' projesine ise kurmaca bir belgesel film ile eşlik ediyor. 'İstanbul’u Bir Günde Nasıl Tasarladım?' başlıklı özgün video-art işleri ile bienal izleyicisinin karşısına çıkan ekip, Esra Akcan’ın 'Kentsel Dönüşüm ve İlgili Memnuniyetsizlikler: Kreuzberg-IBA’84/87' projesinde yer alan video yerleştirmelerin de post-prodüksiyonunu üstlendi.
E. Seda Kayım, Erhun Erdoğan ve M. Can Tanyeli ortaklığında Eylül 2012’de kurulan disiplinler arası medya ve prodüksiyon stüdyosu Sarraf Galeyan Mekanik, İKSV tarafından bu yıl ilki gerçekleştirilen İstanbul Tasarım Bienali’nin Emre Arolat küratörlüğündeki eş sergisi 'Musibet'e dört ayrı video prodüksiyon ile katılıyor. Çiçeği burnundaki firmanın lansmanı niteliğini de taşıyan işler, Emre Arolat (EAA), Kerem Piker (kpm) ve Esra Akcan işbirliğinde gerçekleştirildi. Ekip aynı zamanda 'İstanbul’u Bir Günde Nasıl Tasarladım?' ismini taşıyan özgün video-art işleri ile de İstanbul Modern’ndeki bienal mekanında yer alıyor.
Kent kullanıcılarından kentine sahip çıkma öyküleri
Sarraf Galeyan Mekanik tarafından EAA işbirliği ile hazırlanan bienal açılış filmi 'Musibet', sergi temasına paralel olarak İstanbul’u odağına alan kentsel dönüşüm politikalarını 'kent sahipliği' kavramı üzerinden masaya yatırıyor. Serginin kavramsal çerçevesini, hedefini ve içerik ile tasarımının altında yatan sorunsallar ve nedensellikleri ortaya koyan film, sergi mekanına girmek üzere olan bienal izleyicisi için bir 'önsöz' niteliği taşıyor.
Kartal sahilinden başlayarak İstanbul Modern’e uzanan ve Gülsuyu-Gülensu, Caddebostan, Ataşehir-Ümraniye, Üsküdar, Kuzguncuk, Büyükdere-Maslak, Sarıyer, Kağıthane, İkitelli, Zeytinburnu, Yenikapı, Aksaray, Fener-Balat-Ayvansaray, Sulukule, Mecidiyeköy, Taksim, Tarlabaşı, Şişhane ve Karaköy’e uğrayan 10 saatlik bir kent içi yolculuk , filmin altlığını oluşturuyor.
Bu güzergah üzerinden 'barınma/konut hakkı', 'üretimin delokalizasyonu', 'ulaşım/erişim' ve 'iktidar/kamusallık' alt başlıklarını tartışmaya açan film, kentlinin yapılı çevre üzerindeki hak ve özgürlüklerini, İstanbul’un son 10 yılından 'dönüşüm hikayeleri' eşliğinde aktarıyor. Filmde mahalleliler, esnaf, zanaatkar ve üreticiler, çalışanlar, yolcular, kısacası her kesimden kentin olağan kullanıcılarının sözlerine sivil toplum kuruluşu temsilcileri, uzman ve akademisyenler eşlik ediyor.
|