Plan'a Yönelik Olarak Mimarlar Odası, İnşaat Mühendisleri Odası ve Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası İstanbul 1no’lu Şube'den Yapılan Ortak Açıklama
Haydarpaşa Gar, Liman ve Geri Sahası Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı ('Kent ve Demiryolu' adlı internet sitesinden alınmıştır) ‘1/5000 ölçekli Haydarpaşa Gar ve Geri Sahası Koruma Amaçlı Nazım İmar planı’ ile ilgili olarak en son 13 Ağustos 2008 tarihinde TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi ve Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası İstanbul 1no’lu Şube'nin dahil olduğu 'Toplum ve Kent için Haydarpaşa Dayanışması' açıklama yapmıştı. Mimarlar Odası daha önce de konu ile ilişkili olarak Haziran 2005 ve Temmuz 2005’te iki farklı basın bildirisi yayınlamıştı. Ağustos 2008’de yayınlanan “Haydarpaşa Gar, Liman ve Kıyı Alanını ‘Pazarlanacak Mal’ Olarak Küresel Emlak Tacirlerinin Hizmetine Sunmak İsteyenlerin Her Türlü Girişimi Boşa Çıkartılacaktır!” başlıklı basın açıklaması ise şöyle: “Dünya kültür mirası İstanbul’un, demiryolu ve deniz ulaşımı bağlantısını sağlayan, kültürel ve endüstriyel mirasımız olan Haydarpaşa Gar, Liman, Kıyı Alanı ve çevresini, uluslararası emlak haramilerine peşkeş çekme kararlığı içindeki AKP hükümeti ve emrindeki TCDD bürokratları; bu emellerini gerçekleştirmek için, planlandıkları yağmanın tarihsel sorumluluğunu yüklenecek ‘suç ortakları ve meşruiyet arama’ toplantısında da aradıklarını bulamadılar. Haydarpaşa Gar, Liman ve çevresinin küresel rant gruplarınca yağmalanması ve işgal edilmesi projelerine karşı, duyarlı kurum ve kuruluşların kararlı tavırları ve yoğun çabaları sonucunda; yağma projelerinin hayata geçmesi bugüne değin engellenebilmiştir. Bu konuda atılmış en önemli adım ise; İstanbul V Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulunun 26.04.2006 gün ve 85 sayı ile almış olduğu tarihi karardır. Bu karar ile Haydarpaşa Garı ve çevresi, Kentsel ve Tarihi Sit olarak tescil edilmiştir. Onay tarihinden alt ay geçtikten sonra, gösterilen toplumsal tepkiler ve meclise soru önergeleri verilmesi üzerine dağıtımı yaptırılan Sit kararını geri aldırabilmek için inanılmaz bir uğraş veren ve başarıya ulaşmayan TCCD yönetimi, kararın iptali için yargıya başvurmuş ancak, açılan dava da yargı tarafından reddedilmiştir. Bu gelişmeler üzerine, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 38 ilgili kurum, kuruluş ve müdürlük ile birlikte tarafımıza; TCCD yönetimi ile İBB yetkilileri arasında Koruma Amaçlı Nazım ve İmar Planlarının İBB tarafından yapılmasına ilişkin bir protokol imzalandığını ve ‘1/5000 ölçekli Haydarpaşa Gar ve Geri Sahası Koruma Amaçlı Nazım İmar planı’ ile ‘1/1000 ölçekli Koruma Amaçlı Uygulama İmar planı’nın çalışmalarına başlanıldığını bildirilmiştir. Ülkemizde koruma planlarının yapım ve onama süreci açık ve yerleşmiş kurallara tabi iken, ülkemiz ve dünya açısından son derece stratejik, lojistik, kentsel, tarihsel ve kültürel değeri olan, aynı zamanda İstanbul’un simgesi haline gelmiş bulunan Haydarpaşa Gar, Liman ve çevresini uluslararası emlak pazarına sürmeye kararlı olan AKP iktidarının emrindeki TCCD yönetimi; 17 Mart 2007 tarihinde İBB yetkilileri ile imzaladıkları protokolle; Koruma Amaçlı Nazım ve İmar Planlarının İBB tarafından yapılmasına karar vermişlerdir.
|