İstanbul Metrobüs projesi için satın alınan ve bir çoğu
kullanılamayan Phileas’lar Avrupa’da da sorun yaşıyor. Hollanda’nın Eindhoven
kentinde bir süre ulaşımdan kaldırıldı
İstanbul için satın alınan ancak 50’sinden 35’i kullanılamayan
Phileas metrobüsleri projesinin "beşiği" sayılan Hollanda’nın Eindhoven kenti
dışında, Phileas’lar bugüne dek çok az yerde kendine uygulama alanı bulabildi.
Kendine özgü taşımacılık ve trafik sorunları bulunan megapoller arasında ise ilk
ve tek müşterisi İstanbul.
Eindhoven kentinin "teknoloji vitrini" olarak öngörülen
sistemin, bu Hollanda kentinin yanı sıra ilk isteklisi kuzey Fransa’nın Douai
kenti oldu. Douai’yi, bu araçları troleybüs olarak kullanmak isteyen İtalya’nın
120 bin nüfuslu kenti Pescara izledi.
Dünyada tek olan "manyetik kılavuzlama" mekanizması,
Phileas’ların belli başlı özelliğini oluşturuyor. Bu özelliğinin kendi
araştırma-geliştirme çalışmalarında oldukça önemli bir zaman kazandıracağı
mantığından yola çıkarak Güney Koreli "Hyundai KRRI" firmasının Phileas
imalatçısı APTS firmasıyla 600 aracı kapsayacak bir sözleşme imzaladığı
bildiriliyor.
Phileas’ın 'hayat alanı' bulduğu
kentler
Eindhoven: Bu kent Phileas projesinin
yatırımcıları arasında bulunuyor. 2004’te hizmete konan 12 aracın şaftları sık
sık kırıldığından, Eindhoven Belediyesi Phileas’ları 2007’de ulaşımdan kaldırdı
ve daha sonra klasik otobüs gibi kullanma kararı verdi. Hibrid motordan da
vazgeçilerek araçlara dizel motor takıldı. Başka bir deyişle işletme
giderleriyle ilgili vaat edilen indirim de gerçek olmadı. "Manyetik kılavuzlama"
sistemini yeniden kullanıma koyma izni vermeden önce Hollanda hükümetinin,
gidilen kapsamlı revizyonlara ve testlere rağmen Fransa’yı beklediği
belirtiliyor.
Douai: 60 bin nüfuslu bu kuzey Fransa kentinin
belediyesi 2006’da imzaladığı sözleşmeyi takiben, manyetik kılavuzlama ile
çalıştırmak üzere gerekli alt yapı inşasını tamamlandı ancak hükümetten
beklediği "tramvay statülü işletme iznini" henüz alamadı. Araçların normal
otobüs olarak kullanılmasının önünde engel olmadığı, ancak yatırıma önayak olan
Douai Belediye Başkanı Jacques Vernier’nin beklemeyi tercih ettiği kaydedildi.
İktidar partisine mensup ve mühendis olan Vernier, çevre temizliğine verdiği
önemle de biliniyor.
Pescara: Bu küçük İtalyan kenti Phileas’ın
troleybüs versiyonunu seçti. Yani üstten geçen kablodan elektrik cereyanı almak
suretiyle kent merkezi ile kent dışındaki Porto Allegro limanı arasında yolcu
taşınması öngörülüyor. Henüz faaliyete geçilmiş değil.
Büyükşehir: En uygunu Phileas
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, ulaşım yatırımlarında kamu
yararına olmayan hiçbir çalışma yapılmadığını, kilometrelerce metro ve yol
çalışmalarının sürdüğünü ve metrobüs sistemi ile 2 yakanın birbirine bağlanarak
günde ortalama 750 bin yolcu kapasitesine ulaşıldığını bildirdi. Yapılan yazılı
açıklamada, "Uluslararası piyasalarda ve yurt içinde yapılan araştırmalarda
hatta en uygun aracın Phileaslar olacağı konusu tespit edilmiştir"
denildi.
|