Phileas Araçlar Her Yerde Sorunlu



İstanbul Metrobüs projesi için satın alınan ve bir çoğu kullanılamayan Phileas’lar Avrupa’da da sorun yaşıyor. Hollanda’nın Eindhoven kentinde bir süre ulaşımdan kaldırıldı

İstanbul için satın alınan ancak 50’sinden 35’i kullanılamayan Phileas metrobüsleri projesinin "beşiği" sayılan Hollanda’nın Eindhoven kenti dışında, Phileas’lar bugüne dek çok az yerde kendine uygulama alanı bulabildi. Kendine özgü taşımacılık ve trafik sorunları bulunan megapoller arasında ise ilk ve tek müşterisi İstanbul.

Eindhoven kentinin "teknoloji vitrini" olarak öngörülen sistemin, bu Hollanda kentinin yanı sıra ilk isteklisi kuzey Fransa’nın Douai kenti oldu. Douai’yi, bu araçları troleybüs olarak kullanmak isteyen İtalya’nın 120 bin nüfuslu kenti Pescara izledi.

Dünyada tek olan "manyetik kılavuzlama" mekanizması, Phileas’ların belli başlı özelliğini oluşturuyor. Bu özelliğinin kendi araştırma-geliştirme çalışmalarında oldukça önemli bir zaman kazandıracağı mantığından yola çıkarak Güney Koreli "Hyundai KRRI" firmasının Phileas imalatçısı APTS firmasıyla 600 aracı kapsayacak bir sözleşme imzaladığı bildiriliyor.

Phileas’ın 'hayat alanı' bulduğu kentler

Eindhoven: Bu kent Phileas projesinin yatırımcıları arasında bulunuyor. 2004’te hizmete konan 12 aracın şaftları sık sık kırıldığından, Eindhoven Belediyesi Phileas’ları 2007’de ulaşımdan kaldırdı ve daha sonra klasik otobüs gibi kullanma kararı verdi. Hibrid motordan da vazgeçilerek araçlara dizel motor takıldı. Başka bir deyişle işletme giderleriyle ilgili vaat edilen indirim de gerçek olmadı. "Manyetik kılavuzlama" sistemini yeniden kullanıma koyma izni vermeden önce Hollanda hükümetinin, gidilen kapsamlı revizyonlara ve testlere rağmen Fransa’yı beklediği belirtiliyor.

Douai: 60 bin nüfuslu bu kuzey Fransa kentinin belediyesi 2006’da imzaladığı sözleşmeyi takiben, manyetik kılavuzlama ile çalıştırmak üzere gerekli alt yapı inşasını tamamlandı ancak hükümetten beklediği "tramvay statülü işletme iznini" henüz alamadı. Araçların normal otobüs olarak kullanılmasının önünde engel olmadığı, ancak yatırıma önayak olan Douai Belediye Başkanı Jacques Vernier’nin beklemeyi tercih ettiği kaydedildi. İktidar partisine mensup ve mühendis olan Vernier, çevre temizliğine verdiği önemle de biliniyor.

Pescara: Bu küçük İtalyan kenti Phileas’ın troleybüs versiyonunu seçti. Yani üstten geçen kablodan elektrik cereyanı almak suretiyle kent merkezi ile kent dışındaki Porto Allegro limanı arasında yolcu taşınması öngörülüyor. Henüz faaliyete geçilmiş değil.

Büyükşehir: En uygunu Phileas

İstanbul Büyükşehir Belediyesi, ulaşım yatırımlarında kamu yararına olmayan hiçbir çalışma yapılmadığını, kilometrelerce metro ve yol çalışmalarının sürdüğünü ve metrobüs sistemi ile 2 yakanın birbirine bağlanarak günde ortalama 750 bin yolcu kapasitesine ulaşıldığını bildirdi. Yapılan yazılı açıklamada, "Uluslararası piyasalarda ve yurt içinde yapılan araştırmalarda hatta en uygun aracın Phileaslar olacağı konusu tespit edilmiştir" denildi.