BR> İç pazardaki
mağaza sayınızı artırmayı düşünüyor musunuz?
İşler oturdukça
genişlemeyi seven bir firmayız. İstersek bir anda 100 mağazaya çıkarırız. Bu
yönde talepler alıyoruz ve hepsini süreç içinde değerlendiriyoruz. Ama Türkiye
çok farklı bir pazar yapısına sahip, çünkü işin büyük bir çoğunluğu İstanbul
bazlı çıkıyor. Yani iş Samsun’daysa, satın alması İstanbul’da. Samsun’a bir
showroom açıp, oradaki bayiye yaşamını sürdüremeyeceği pozisyonda bir iş yapısı
kurdurmanın anlamı yok. O nedenle de olmayacak işlere girişmiyoruz.
Liberty,
İstanbul
Alışveriş
merkezlerinin yaygınlaşmasıyla bir nebze azalsa da Türkiye’de çok
gözlemlediğimiz bir eğilim var: X markası yaşadığı şehirde mevcut ama aile yine
de aile gidip o markanın İstanbul’daki mağazasından alışveriş yapmayı tercih
ediyor. “Gittim İstanbul’dan aldım” demek için... İstanbullu da bu sefer: “Ben
bunu yurtdışından aldım” diyor. Paris’teki de belki “Londra’dan aldım” diyor. Bu
genel olarak her toplumda olan ama yapısal farklılıklar gösteren bir durum.
Mal Satın Alma Süreci Değişti
Ama
sonuçta müşterinin ürünü görmesi, denemesi gerekiyor. Bayi sayısının artmasının
geri dönüşler açısından bir etkisi olmuyor mu?
Tabii. Bu işin
aslında en önemli yanlarından biri, müşterinin sadece mal değil, servis satın
alıyor olması.
Eğer işin içerisinde bir mimari yapı varsa o yapıyla,
yoksa müşteriyle beraber mekanda ürünleri kurguluyoruz. O nedenle de satış
öncesi mekanın ve işin algılanması, o işe uygun malzeme, renk, kaplama gibi
bilgilerin verilmesi, elektrifikasyon ihtiyaçlarının ve bilgisayar altyapısının
algılanması, projenin bunlara göre yönlendirilmesi gibi servisler sunuyoruz.
Buna göre çıkan bir proje teklifi var. Ancak ondan sonra bu bir mal satın
almasına dönüşüyor. Daha sonra ise malın o mekanda kurulması gibi satış sonrası
yapılan servis ile ürünün yaşam döngüsünü devam ettirecek olan bakım gibi
birtakım servisler ortaya çıkıyor.
Bu süreç düne kadar sadece bir mal
alma olarak algılanıyordu. Bu bakış giderek değişiyor. O nedenle de Türkiye’de
mağaza sayısını artıracak bir noktaya geldik.
Ama daha önce de
belirttiğim gibi işleri oturta oturta ilerletmek istediğimiz için, şu anki
düşüncemiz en fazla 10 bayiye çıkmak. Çünkü zaten mağazalarımızın bulunduğu
İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli, Bursa, Gaziantep ve Antalya belli bir coğrafya
oluşturuyor ve bölgesel merkez halindeler.
|