"'Boğaz'ın Son Yeşil Alanı',...
Nükleer Kurmadan da Enerji...
Japonya’da 5 Nükleer Reaktörün...
Nükleerci Atom Enerjisi Ajansı...
İşte Devlet Sırrı O Rapor!
Onayladığı Nükleer Ekipmandan...
Fukuşima'da Nükleer Santralden...
ÇMO’dan Radyoaktif Serpinti Uyarısı
Yer Cüruf Gök Duman!
"Nükleere İnat Yaşasın Hayat"
Nükleer Yok, Atığı Var!
Nükleer Santral Çevresinde...
Nükleer Atık Manzaralı Kentsel Dönüşüm
Akkuyu'nun ÇED'inde Nükleer...
Nükleer Atıklarla Baş Edecek...
Nükleer Atıklar İki Boğazdan Geçecek
Mersin Akkuyu’ya kurulacak nükleer santraldeki tehlikeli atıklar Rusya’ya gidecek.Bunları taşıyacak gemiler Çanakkale ve İstanbul Boğazı’ndan geçecek.
Sözcü Gazetesi'nden Erdoğan Süzer'in haberine göre, toplam 22 milyar dolar yatırımla gerçekleştirilecek ve Mersin Akkuyu’ya kurulacak nükleer santral, sadece bölgesi için değil Türkiye’nin en yoğun nüfusunun yaşadığı İstanbul için bile nükleer tehdit oluşturuyor. Tehlike bizzat Akkuyu Nükleer Santrali Projesi için hazırlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) raporunda yer aldı.
Özel gemilerle taşınacak ÇED raporuna göre, Akkuyu Nükleer Güç Santrali’nde (NGS) kullanılan yakıtlar ya bertaraf edilecek ya da tekrar yakıt olarak kullanılmak üzere yeniden işlenecek. Rusya ile Türkiye arasında bir anlaşma yapıldığı ve anlaşmayla Rus menşeli kullanılmış nükleer yakıtların Rusya’ya gönderilmesine karar verildiği ÇED raporunda ifade edildi. Nükleer atıkları taşımayı gerçekleştirecek uzman kurum veya kuruluşlar ile firmalar, öncelikle Türkiye Atom Enerjisi Kurumu’ndan (TAEK) taşıma lisansı alacak. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından da taşımayla ilgili gerekli izinler alınacak. Nükleer atığın taşınmasının eğitimli personel ve uluslararası standartlara uygun gemilerle yapılacağı ÇED raporuna yazıldı. İki boğazdan geçecek ÇED raporunda, Akkuyu NGS’den çıkan nükleer atıkların gemilerle önce Çanakkale Boğazı daha sonra da İstanbul Boğazı’nı geçerek Rusya’ya ulaştırılacağı açıkça ifade ediliyor. Raporda “Nükleer yakıt, kullanılmış yakıt ve radyoaktif atıkların taşındığı gemiler Boğazlardan geçişlerinde Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Tüzüğü hükümlerine uyacak” ifadesine yer verildi. ÇED raporunda, nükleer atık taşıyan gemilerin Türkiye’nin en yoğun nüfusunun yaşadığı İstanbul Boğazı’ndan geçişi sırasında olası bir kaza yaşanması durumunda ne tür önlemlerin alınacağına ilişkin bilgiye yer verilmedi. Buna karşılık, nükleer atıkların taşınacağı gemilerin özel yapım gemiler olduğu, darbe ve benzeri risklere karşı dayanıklı olduğu ifade edildi. Raporda ayrıca taşıma işleminin uluslararası anlaşmalara uygun olduğuna da dikkat çekildi. Acil durumlarda ne olacak? ÇED raporunda nükleer güç santralinde olağanüstü radyasyon salımı meydana gelmesi halinde nelerin yapılması gerektiğine ilişkin bilgiler de yer aldı. Böyle bir durumda personeli ve halkı korumak için acil durum eylem planları hazırlanması gerektiği belirtilen raporda, “Taslak halinde bulunan Ulusal Radyolojik Acil Durum Planı, (URAP) olası bir acil durumda olaya nasıl müdahale edilmesi gerektiğini ve alınacak tedbirleri içeriyor. Acil durumlarda koordinasyondan sorumlu olan kuruluş Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı’dır (AFAD). TAEK, nükleer ve radyolojik acil durumlarda bu birim içinde tüm koruma tedbirlerinin alınması konusunda tavsiyelerde bulunur” denildi. |