Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Mimar Sinan'ın İzindeki İznik Çinileri

Geleneksel Türk sanatları üzerine yaklaşık 30 yıldır çalışmalar yapan Nursen ve Güvenç Güven çifti, yaptıkları eserlerde İznik çinisini ölümsüzleştiriyor. Mimar Sinan'ın eserlerinde uzmanlaştıklarını anlatan Güven, ''Sanat felsefemiz, Mimar Sinan'ın ve o dönemki sanatkarların felsefesiyle örtüşüyor. Eserlerimizi, dünya durdukça duracak kalitede,

yapi.com.tr
Mimar Sinan'ın İzindeki İznik Çinileri

BR>
''İznik Çinisi Basite İndirgeniyor''

Güvenç Güven, son 10-12 yıldır İznik çinisinin şifalı olduğu ve enerji verdiği yönünde söylemlerin yayıldığını, İznik çinilerinin belirli kesime bu şekilde çok basite indirgenerek pazarlandığını söyledi. 

Güven, altyapı formülleri çok zor olan bu tekniğin en önemli özelliğinin, malzemelerin doğallığı olduğunu ifade etti. ''İznik çinisinin malzemesi yüzde 85 kuvarstan oluşuyor'' demenin, 400 yıl boyunca bu eserleri üreten sanatkarlara büyük bir hakaret olduğunu dile getiren Güven, sözlerini şöyle sürdürdü:
    
''İznik çinisinin boyaları tamamen doğal maden oksitlerinden oluşur. Altyapısı, yüzyıllar sonrasına uzanacak kalitede olmalıdır. Sırların sağlamlığı önemlidir. İznik çinisine baktığınız zaman mücevher hissi verir. Yeşile yakut rengi, kırmızı mercan kırmızısı olmalıdır ama günümüzde İznik çinisi diye yapılan çiniler, altyapısı uzun ömürlü olmayan çiniler. Üzerindeki boyalar tamamen sentetik esaslı. Yoğun işçiliği olmasına rağmen insanın içine o güzel duyguyu veremeyen çalışmalar. İznik çinisine baktığınızda, müthiş bir derinlik hissi veriyor.'' 

Güven, ''İznik çinisi, seri üretime uygun değil. Kısa yoldan bir şeyler yapıp, 'İznik çinisi' diyorlar. Türkiye'ye gelen yabancı devlet adamlarına maalesef İznik çinisiyle ilgisi olmayan çiniler hediye ediliyor'' diye konuştu.

''İznik Çinisi Seri Üretime Uygun Değil''

Güvenç Güven, İznik çinisine ''İznik'' adının son yıllarda konulduğunu, Osmanlı döneminde bu çinilere ''sır altı tekniği'' ve ''kaşi'' dendiğini belirtti.

Bursa'daki Yeşil Türbe'nin yapıldığı dönemlerde, Çin'den gelen porselenlerden etkilenildiğini ve sanatkarların bunu kendilerine göre geliştirdiklerini ifade eden Güven, ''Günümüzde insanların hayran kaldığı İznik çinisi denilen eserler ortaya çıkmıştır. Daha sonra çini, tabak ve vazolarda kullanılmıştır ancak mimari, çininin en zengin kullanım alanıdır'' dedi. 

Sanat Kurslarına Tepki

Güvenç Güven, son yıllarda ''sanat kursu'' adı altında çok sayıda kursun açıldığını ancak çiniciliğin bu kurslarda öğretilecek bir sanat olmadığını belirtti.

Mükemmel dengeyi kurabilmek için masa üstünde öğrenilecek el becerisinin dışında başka şeylerin de öğrenilmesi gerektiğini ifade eden Güven, ''Çiniyi öğrenecek kişinin çok yüksek ahlaka sahip olması, işi yaparken kafasının ucunda tüccar zihniyetinin olmaması lazım'' dedi.

İznik çinisinin geleneksel Türk sanatlarının bir parçası olduğunu, bu nedenle bu sanatı Türkiye'de yaşatmak istediklerini anlatan Güven, ''İznik çinisinin, 100-150 senedir Rodos'ta ve Suriye'de taklitleri yapılıyor, Türkiye'de ise taklitler iyice çoğaldı. Bu sanat, Türk sanatı. Başka ülkelerde bu sanatı yaparak o ülkelere mal etmek istemiyoruz. Biz yaptığımız işleri öğretelim istiyoruz ama bu ancak ve ancak devletin desteğiyle olabilir'' diye konuştu. (AA)

 

TÜMÜNÜ GÖSTER HABERİN DEVAMI:   1  |   2
http://www.yapi.com.tr/haberler/mimar-sinanin-izindeki-iznik-cinileri_78437.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!