Fotoğraf: Çiğdem PALA/AA
Geleneksel Türk sanatları üzerine
yaklaşık 30 yıldır çalışmalar yapan Nursen ve Güvenç
Güven çifti, Mimar Sinan'ın eserlerindeki tekniği
kullanarak, yaptıkları eserlerde İznik çinisini
ölümsüzleştiriyor.
Türkiye'nin ilk ve tek kadın nakkaşı olan eşi Nursen
Güven ile Eyüp'teki atölyelerinde 15 yıldır İznik çinisi üzerine çalışmalar
yapan Güvenç Güven, yüzyıllardır yapılamayan ahşap üstü kalem
işlerini, uzun araştırmalar ve çalışmalar sonrası 16. yüzyılda
uygulandığı gibi orijinal teknik ve kalitede uygulayarak, bu sanat
dalını gün yüzüne çıkardıklarını söyledi.
Edirne Selimiye
Camisi, İstanbul Sultanahmet Camisi ve Rüstempaşa
Camisi'nin kalem işlerinin, yaklaşık 200 yıl sonra orijinal desen, renk
ve kalitesinde restorasyonunu yaptıklarını belirten Güven, yabancıların da
etkisiyle unutulan kalem işlerinin, yaptıkları uygulamalarla geleneksel Türk
sanatlarının önemli bir dalı olduğunu ispatladıklarını ifade etti.
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi İç Mimarlık
Bölümü mezunu olan endüstri tasarımı ve geleneksel
Türk sanatları eğitimi alan Nursen Güven,
1983 yılında Edirne Selimiye Camisi
restorasyonunda ilk kadın akademisyen olarak kalem işleri yaptığını
belirtti.
1990-2005 yılları arasında Mimar Sinan Güzel
Sanatlar Üniversitesinin Geleneksel Türk Sanatları Bölümünde
hocalık yaptığını dile getiren Nursen Güven, eşi Güvenç Güven ile yaklaşık 50
caminin kalem işlerini, özgün renk, desen ve kompozisyonları ile süslemesini
yaptıklarını söyledi.
Çini üstadı Faik Kırımlı'dan
dersler alan eşi Güvenç Güven ile birlikte 16. yüzyıl orijinal
teknik İznik çinisi çalışmalarına başladıklarını kaydeden Nursen Güven, Los
Angeles'ta Suudi Arabistan Kralı Fahd Camisi'nin kalem işlerini, Bahreyn'in
başkenti Manama'daki Mumin Mosque'un kalem işlerini yaptıklarını
belirtti. Mimar Sinan'ın
Felsefesini Yaşatıyorlar
Güvenç Güven, geleneksel sanatların
çoğunun, 200-300 sene duraklama yaşadığını ve Osmanlı'nın batı hayranlığı
döneminde bu sanatın durduğunu belirten Güven, bu sanatın bazı sanatkarlar
tarafından günümüze kadar ulaştırıldığını ifade etti.
Mimar Sinan'ın eserlerinde
uzmanlaştıklarını anlatan Güven, ''Sanat felsefemiz, Mimar Sinan'ın ve
o dönemki sanatkarların felsefesiyle çok örtüşüyor. Onları manevi açıdan
keşfettik. Eserlerimizi, dünya durdukça duracak kalitede, sağlamlıkta ve estetik
güzellikle yapmaya gayret ediyoruz'' dedi.
Günümüzde estetik kirliliği gördükçe Mimar Sinan'ın izinden gidebilmenin çok
önemli olduğunu dile getiren Güven, "Bizim amacımız mükemmele ulaşmak" şeklinde
konuştu.
|