Metrobüs hattında paralı geçişler kaldırılarak ulaşım
akbil, İstanbulkart ya da tek geçişlik
biletlerle sağlanabilecek. Metrobüs hattında uygulanacak yeni sistem
ile ilgili Zaman'a açıklamalarda bulunan İETT Genel Müdürü Hayri
Baraçlı şu bilgileri verdi:
"Metrobüs hattında herkesin akbil ve İstanbul kartı olmak zorunda olacak.
Paralı geçişi kaldıracağız. Tekli veya beşli geçiş kartlarımız olacak. Vatandaş
onu alıp o şekilde tek seferde onunla geçecek. Paralı geçiş ortadan kalkacak. Ya
akbil ya İstanbulkart ya da bilet ile geçiş yapılacak, paralı geçiş olmayacak."
Büyükşehir'in kasım ayında uygulamaya başladığı ve vatandaşın büyük tepkisini
çeken yüzde 33'lük metrobüs zammı mahkeme tarafından iptal edilmişti. Belediye
metrobüs hattının köprüden geçmesi ve 42 kilometrelik uzun bir hat olması
nedeniyle taşımacılık ücretinde düzenleme yapılması gerektiğini savunuyor. İETT,
Büyükşehir ve Belbim AŞ mühendislerinin hazırladığı yeni ücret tarifesinde
vatandaş gideceği durak kadar para ödeyecek. Sistemde ilk binişte 33 duraklık
hatta tam bilet ücreti alınacak. Vatandaş indiği durakta bulunan ankesörlere
akbil ya da İstanbulkartını okutarak ücret iadesini alabilecek. Bu nedenle İETT
metrobüs hattındaki tüm duraklara onlarca ankesör cihazı yerleştirecek.
İstanbul'da Boğaz geçişini kullanan hatlarda iki bilet uygulaması
yapıldığını, metrobüs hattında da yeni bir uygulamaya gitmek zorunda olduklarını
belirten İETT Genel Müdürü Hayri Baraçlı 'bindiğin kadar öde'
sistemiyle ilgili olarak şunları söyledi:
"İki etaplı bir çalışma yürütüyoruz. İlki durak durak ücretlendirme. Bu
sistemde her durak için bir ücret belirlenecek. Örneğin durak başına 10 kuruş
diyeceğiz. İlk bindiğinizde 1 lira düşecek bir durak gittikten sonra indiğinizde
akbil ya da İstanbul kartınızı ankesöre okuttuğunuzda 90 kuruşunuz tekrar
eklenecek. İkinci sistemde beş ila sekiz duraklı mesafelerde ücretlendirme
yapacağız. Bu sistemde örneğin 5 durağın ücreti 75 kuruş diyeceğiz. Vatandaşın
akbilinden ilk binişte yine 1 lira düşecek. Beş durak sonra indiniz ve
akbilinizi cihaza okuttuğunuzda size 25 kuruş iade edilecek."
Bindiğin kadar öde sisteminin yazılım-donanım ve uygulama olarak üç etaptan
oluştuğunu aktaran Baraçlı çalışma ile ilgili son bir simülasyon çalışması
yapıldığını kaydetti. Metrobüs sisteminin dünyanın birçok ülkesinde
uygulandığını belirten Baraçlı "İstanbul'da uygulanan metrobüs sistemi hattın
uzunluğu ve taşınan yolcu sayısı bakımından ilgi görüyor. Hattı incelemek için
Hindistan, Kanada, Suudi Arabistan, Fransa, Rusya, İsrail ve Nijerya'dan
heyetler geldi." dedi.
|