MASKO da, krizde
zor durumda kalan firmalara destek için getirilen ve sona ermesine çok az bir
süre kalan KDV indiriminin sürekliliğini istiyor. Çeyrek asrı geride
bırakan MASKO Mobilya Kenti’nde Ocak-Şubat ayında 'dip
noktasını' gören satışlarda, yüzde 10’luk KDV indirimi ve sezonun açılması ile
kısa bir süre içinde canlanma oldu. Türkiye'nin mobilya ihracatının yüzde
15-20’sini gerçekleştiren ve iç piyasanın yüzde 20’sini elinde bulunduran MASKO
Mobilya Kenti’nde son üç ay içerisinde satışlarda ve müşteri ziyaretlerinde
büyük bir artış yaşandı. KDV indirimi gibi sektörü destekleyici teşviklerin geri
çekilmesi ile sektörün büyük darbe alacağını açıklayan MASKO, KDV indirimini
sürekli istiyor.
KDV indiriminin ve teşviklerin sektör açısından son derece gerekli olduğuna
dikkat çeken MASKO Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı, “Tüm
dünyada ve ülkemizde etkisini gösteren kriz, mobilya sektörünü de ciddi şekilde
etkiledi. Söz konusu kriz, bütün dünyayı olduğu gibi Türkiye ekonomisinde de
yüzde 35’lik gerileme yaşanmasına neden oldu. Bu olumsuz etkileri biz, özellikle
2009’un Ocak ve Şubat aylarında yoğun olarak hissettik. Bu dönemde satışlarımız
yüzde 70 oranında düşmüştü. Ancak 15 Mart’ta mobilyaya uygulanan KDV indirimi ve
hemen akabinde evlilik, taşınma sezonunun açılması, mobilya sektöründe bir
canlanmayı da beraberinde getirdi. Ekonomide yaşanan gelgitler, gerilemeler ve
durgunluklar zamanla aşılır. Bu nedenle mobilya sektöründe tam anlamıyla bir
toparlanmanın 2010 yılında gerçekleşeceğine inanıyoruz. Mart 2010’da, sektörde
ciddi bir ilerleme ve gelişme olacağını düşünüyoruz. Tabii bunun için hazırlık
çalışmaları yapılmalı. Özellikle 15 Haziran sonrası yüzde 8’lik KDV indirimi,
sürekli olmalı ya da kalıcı olarak yüzde 5’e çekilmelidir. Aksi takdirde kriz
mobilya sektörü için derinleşecektir. Zaten mobilya sektöründe yüzde 18’lik bir
kar marjı yok. KDV olarak yüzde 18 devlete verildiğinde ve mobilyacı da yüzde
10-15 kar elde edeyim dediğinde, nihai olarak ortaya çıkan yüzde 30-35’lik farkı
tüketicinin ödemesi olanaklı görünmüyor. Bu konuda kalıcı tedbirler alınması
gerekiyor. Bu tedbirler hemen alındığında 2010 Mart ayında ciddi bir toparlanma
söz konusu olabilir” açıklamalarında bulundu.
‘300 bin kişinin istihdam edildiği sektör’
Ülkemizde markalı ve fabrikasyon mobilya üretimin yüzde 10-15’lik alanı
temsil ettiğini belirten Karcı, değindikleri noktaların sektörün arka bahçesi
zanaatkârlardan oluşan yüzde 85-90’ın sesi olarak duyulması gerektiğinin altını
çizdi. Karcı, MASKO’nun temel amacının ekonomiyi iyi bir noktaya taşımak, sanayi
kuruluşlarının kapasitelerini kullanılır hale getirmek ve istihdam yaratmak
olduğuna dikkat çekerek, “7 milyar dolarlık iç pazarı, 300 bin kişinin istihdam
edildiği, 130 milyar dolarlık ülke ihracatının yüzde 1’ini gerçekleştiren bir
sektörden bahsediyoruz. Bu sayı bakımı üstlenilen aile bireyleri ve paralel
çalışılan alanlar ile milyonları buluyor. KDV indirimi ile üretimden satışa bir
hareketlilik yaşandı. Bu hareketliliğin devamı için KDV indiriminin sürekliliği
şarttır! Aksi bir duruma ise hazırlıklı değiliz” dedi.
|