MASKO Mobilya Kenti de ‘KDV İndirimnde Devamlılık Şart’ Dedi



MASKO da, krizde zor durumda kalan firmalara destek için getirilen ve sona ermesine çok az bir süre kalan KDV indiriminin sürekliliğini istiyor. Çeyrek asrı geride bırakan MASKO Mobilya Kenti’nde Ocak-Şubat ayında 'dip noktasını' gören satışlarda, yüzde 10’luk KDV indirimi ve sezonun açılması ile kısa bir süre içinde canlanma oldu. Türkiye'nin mobilya ihracatının yüzde 15-20’sini gerçekleştiren ve iç piyasanın yüzde 20’sini elinde bulunduran MASKO Mobilya Kenti’nde son üç ay içerisinde satışlarda ve müşteri ziyaretlerinde büyük bir artış yaşandı. KDV indirimi gibi sektörü destekleyici teşviklerin geri çekilmesi ile sektörün büyük darbe alacağını açıklayan MASKO, KDV indirimini sürekli istiyor.

KDV indiriminin ve teşviklerin sektör açısından son derece gerekli olduğuna dikkat çeken MASKO Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı, “Tüm dünyada ve ülkemizde etkisini gösteren kriz, mobilya sektörünü de ciddi şekilde etkiledi. Söz konusu kriz, bütün dünyayı olduğu gibi Türkiye ekonomisinde de yüzde 35’lik gerileme yaşanmasına neden oldu. Bu olumsuz etkileri biz, özellikle 2009’un Ocak ve Şubat aylarında yoğun olarak hissettik. Bu dönemde satışlarımız yüzde 70 oranında düşmüştü. Ancak 15 Mart’ta mobilyaya uygulanan KDV indirimi ve hemen akabinde evlilik, taşınma sezonunun açılması, mobilya sektöründe bir canlanmayı da beraberinde getirdi. Ekonomide yaşanan gelgitler, gerilemeler ve durgunluklar zamanla aşılır. Bu nedenle mobilya sektöründe tam anlamıyla bir toparlanmanın 2010 yılında gerçekleşeceğine inanıyoruz. Mart 2010’da, sektörde ciddi bir ilerleme ve gelişme olacağını düşünüyoruz. Tabii bunun için hazırlık çalışmaları yapılmalı. Özellikle 15 Haziran sonrası yüzde 8’lik KDV indirimi, sürekli olmalı ya da kalıcı olarak yüzde 5’e çekilmelidir. Aksi takdirde kriz mobilya sektörü için derinleşecektir. Zaten mobilya sektöründe yüzde 18’lik bir kar marjı yok. KDV olarak yüzde 18 devlete verildiğinde ve mobilyacı da yüzde 10-15 kar elde edeyim dediğinde, nihai olarak ortaya çıkan yüzde 30-35’lik farkı tüketicinin ödemesi olanaklı görünmüyor. Bu konuda kalıcı tedbirler alınması gerekiyor. Bu tedbirler hemen alındığında 2010 Mart ayında ciddi bir toparlanma söz konusu olabilir” açıklamalarında bulundu. 

‘300 bin kişinin istihdam edildiği sektör’

Ülkemizde markalı ve fabrikasyon mobilya üretimin yüzde 10-15’lik alanı temsil ettiğini belirten Karcı, değindikleri noktaların sektörün arka bahçesi zanaatkârlardan oluşan yüzde 85-90’ın sesi olarak duyulması gerektiğinin altını çizdi. Karcı, MASKO’nun temel amacının ekonomiyi iyi bir noktaya taşımak, sanayi kuruluşlarının kapasitelerini kullanılır hale getirmek ve istihdam yaratmak olduğuna dikkat çekerek, “7 milyar dolarlık iç pazarı, 300 bin kişinin istihdam edildiği, 130 milyar dolarlık ülke ihracatının yüzde 1’ini gerçekleştiren bir sektörden bahsediyoruz. Bu sayı bakımı üstlenilen aile bireyleri ve paralel çalışılan alanlar ile milyonları buluyor. KDV indirimi ile üretimden satışa bir hareketlilik yaşandı. Bu hareketliliğin devamı için KDV indiriminin sürekliliği şarttır! Aksi bir duruma ise hazırlıklı değiliz” dedi.