Marmaray’da Sona Doğru
“Yüzyılın projesi” olarak adlandırılan ve Asya ile Avrupa’yı denizin altından birleştirecek olan “Marmaray Demiryolu Tüp Tüneli ve Banliyö Demiryolları Toplu Taşıma Sistemi”nin hizmete girmesine yaklaşık 2 yıl kaldı. 2011 yılında açılması hedeflenen Marmaray tamamlandığında, İstanbul Boğazı’nın her iki yakasındaki demiryolu hatları, İstanbul
“Yüzyılın projesi” olarak adlandırılan ve Asya ile Avrupa’yı denizin altından birleştirecek olan “Marmaray Demiryolu Tüp Tüneli ve Banliyö Demiryolları Toplu Taşıma Sistemi”nin hizmete girmesine yaklaşık 2 yıl kaldı. 2011 yılında açılması hedeflenen Marmaray tamamlandığında, İstanbul Boğazı’nın her iki yakasındaki demiryolu hatları, İstanbul Boğazı‘nın altından geçecek olan bir demiryolu tünel bağlantısı ile birbirine bağlanacak. Yenikapı, Sirkeci ve Üsküdar istasyonları yer altında, Kazlıçeşme istasyonu ise yüzeyde inşa edilecek. Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi’nin toplam uzunluğu 13.5 kilometre, derinliği 60 metre olarak öngörülen hatta, batırma tünelin yüksekliği 8.6 metre, genişliği ise 15.3 metre olurken, tünelde gidiş ve geliş olmak üzere 2 hat bulunak. Marmaray bu özelliği ile “dünyanın en derin batırma tüneli” unvanına da sahip olacak. Marmaray, Yenikapı’da İstanbul metrosu, Aksaray-Havaalanı hafif raylı sistemi ve Esenler-Bağcılar hafif raylı sistemine, Sirkeci’deki Eminönü-Zeytinburnu tramvayına, Bakırköy’de Bakırköy-Avcılar-Beylikdüzü raylı sistemine, Kadıköy’de Kadıköy-Kartal metrosuna ve Üsküdar’da Üsküdar-Ümraniye tramvayına entegre edilecek. Projenin 3. aşamasında İstanbul’daki banliyö hatları yüzeysel metroya dönüştürülecek. Gebze-Haydarpaşa ve Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının 36 istasyonu yenilenecek, demiryolu hat sayısı da 3’e çıkarılacak. Son iki tüp kaldı Projede, inşa edilen tüp tünellerin denizin altına batırma işlemleri sürüyor. Geçen günlerde 110 metre uzunluğundaki 9 numaralı tüp tünel de batırıldı. Bu tünelin ardından 2 elemanın daha batırılmasıyla İstanbul Boğazı’na 11 tüp tünelin yerleştirilmesi işlemi tamamlanmış olacak. Bu işlemlerin 2008 sonuna kadar tamamlanması bekleniyor. Daha sonra üzerlerinin örtülmesi çalışmalarına başlanacak. Projenin en önemli ayaklarından olan bu iş tamamlandığında Boğaz geçişi boyunca 1387 metre uzunluğunda tüp-tünel batırılmış olacak. Rakamlarla proje • Toplam hat uzunluğu: 76.3 km. MARMARAY bittiğinde • Gebze ve Halkalı arası 105 dakika MARMARAY canlı yayında DLH Marmaray Bölge Müdürü Haluk Özmen, geçen aylarda yaptığı bir açıklamada, Marmaray hakkında halkı bilgilendirmek amacıyla Yenikapı ve Üsküdar’da 2 büyük dijital ekran kurulacağını bildirdi. Özmen, “Bu ekranlarda 24 saat halkımıza projenin ilerleyişi hakkında bilgi vereceğiz. Billboardlar konusunda ölçüler dahil her ayrıntı hazır. Anıtlar Yüksek Kurulu’ndan da izin alacağız” dedi. |