br />
Uzakdoğu’nun yolu Türkiye’den geçiyor
Orta Anadolu Makine ve Aksamları İhracatçıları Birliği Başkanı, Makine
Tanıtım Grubu Eşbaşkanı Adnan Dalgakıran, Çin’in makine
ihracatının 1992’den 2008’e gelene kadar 3 milyar dolardan 270 milyar dolara
ulaştığını, Türkiye’nin 2008 ihracatının ise 11 milyar dolar olduğunu
belirterek, “Avrupa’nın uzak doğu pazarına girmesi için en önemli nokta
Türkiye’dir” dedi.
Öngörüsü zor bir dünyada yaşandığını ifade eden Dalgakıran, şirketlerin
önceden 20-30 yıllık projeler yaptığını, şimdilerde ise bunun mümkün olmadığını
belirterek şöyle konuştu: “Her şey çok çabuk değişiyor. Yaşanan büyük kriz ve
devamın yaşanan değişiklikler herkesi etkilemeye devam ediyor. Krizin yaşandığı
böyle bir dönemde Uzakdoğu’da çok büyük bir büyüme hızı yakalandı. Kriz ve
sonrasında ‘canı çıkacak’ diye düşünülen ABD, çok farklı bir yerlere doğru
gidiyor. Bu ortamda Türkiye inanılmaz bir fırsata sahip. Avrupa, yüksek
maliyetlerden dolayı orta ve orta üstü teknoloji üretimlerini mutlaka kaydırmak
zorunda. Burada aklına gelen yegâne yer uzakdoğu. Uzakdoğu yerine Türkiye’ye
kaydırabilir mi? Buna göre planlamalar yapılırsa Avrupa’dan çok ciddi yatırımlar
gelir.”
Dalgakıran, Türkiye’nin önündeki fırsatı iyi değerlendirmesi gerektiğini
belirterek şöyle devam etti:
“Çin’in makine ihracatı 1992’den 2008’e gelene kadar 3 milyar dolardan 270
milyar dolara ulaştı. Türkiye’nin 2008 ihracatı ise 11 milyar dolar. Çin, ‘Eğer
üretim araçlarını üretmezsem herkese bağlı olarak emek yoğun yerde kalacağım’
dedi ve böyle bir atılım yaptı. Yatırım mallarını üretmek çok önemlidir.
Avantajımız eğitilmiş insan kaynağı olmalı. İnsan kaynağına ciddi şekilde önem
vermemiz gerekiyor. 11-12 milyar dolar ihracat yapıyoruz, ama kilosunu 5 dolara
satıyoruz. Almanya’nın ihracatında ise kilogram değeri 100 dolar.”
Dünyada ekonomik anlamda bağımsız bir ülke bulunmadığını vurgulayan
Dalgakıran, “Ülkeler, zincirlerle birbirine bağlanmış durumdadır. Türkiye, bu
zinciri sürükleyebilecek bir fırsatı yakaladı. Avrupa’nın Uzakdoğu pazarına
girmesi için en önemli nokta Türkiye’dir” dedi.
Seçim yatırımı için rehber
Türkiye’de kısa vadede inşaatına başlanacak olan enerji, otoyol, köprü ve
demiryolu projeleri iş makineleri sektörünün iştahını kabartıyor.
Enka Pazarlama Bölge Satış Müdürü Batuhan Mutluer ANKOMAK
Fuarı’nın seçim öncesi yatırımlar için bir rehber niteliği taşıdığını söyledi.
Mutluer “Bu fuarda Kawasakı’nın KSS 115 ZV-2 modelini ön plana çıkaracağız. KSS
92 modelini geçen yılın kasım ayında satışa sunmuştuk. Mermer sektöründe KSS 92
ZV-2 ve BELL belden kırma kamyonlar, inşaat sektöründe TADANO vinçler, HARTL
Mobil kırma eleme tesislerimiz, HITACHI ZX 350 LCK özel yıkım makinemiz bizler
için özel önem taşıyor. Aslında her sattığımız ürün bizim için önemli ama
Türkiye bazı ekipmanlara yabancı. Bunları tanıtmak ve göstermek istiyoruz” dedi.
Eğitimlere de özel önem verdiklerini anlatan Mutluer şöyle devam etti: “2006
yılında Türkiye’ye ilk defa HITACHI’nin yeni serisini getirdiğimizde uydu
terminali standart demiştik ama müşterilere bunu ifaede etmek kolay olmamıştı.
ENKA olarak ısrarla 2006 yılından bu yana her fuarda uydu takip sistemleri ile
ilgili eğitimlerimiz oluyor. Ayrıca müşteri eğitimleri için özellikle fuarlarda
servis ve yedek parça bölümlerinden arkadaşlarımız da bulunuyor. Müşterilerimize
doğru mazot kullanımı, depolanması, doğru filtre kullanımı, yağ analizi hakkında
bilgilendirme yapıyoruz.”
|