İstanbul'da yaşanan sel felaketinden büyük darbe yiyen
nakliyeciler, yaşanan dramı "ekolojik felaket" olarak
tanımlayan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı (İBB) Kadir
Topbaş'a isyan etti. 2006 yılında İBB'nin gündeme aldığı ancak daha
sonra yapımı durdurulan Hadımköy ve Tuzla'da
"lojistik köy" kurma projesini hatırlatan sektör temsilcileri,
"3 yıl önce bu lojistik köyler kurulsaydı, şimdi bu acıları yaşamak zorunda
kalmazdık" değerlendirmesinde bulundu.
İstanbul Metropolitan Merkezi'nin 2006 yılında "Yapılması mutlaka
gerekli" şeklinde görüş bildirmesine rağmen, İBB'nin Hadımköy'de
lojistik köye geçit vermediğini dile getiren Uluslararası Nakliyeciler Derneği
(UND) Başkanı Tamer Dinçşahin, "Biz bu işin peşini hiç
bırakmadık. Sel felaketinden sonra da lojistik köy kurulması için mücadeleye
devam edeceğiz ama bu arada 3-4 yıl kaybetmiş olduk"
dedi. 200 TIR selden zarar gördü
Dere taşkınlarının neden olduğu sel sonucunda yalnızca İkitelli'deki Osmanlı
ve Kamer TIR garajlarında 13 TIR şoförü hayatını kaybederken Halkalı Gümrüğü de
hesaba katıldığında 200'den fazla TIR zarar görürdü. Can ve mal kaybı nedeniyle
yasa boğulan nakliyeciler, bir daha böyle bir felaket yaşanmaması için
İstanbul'a bir an önce "lojistik köy" kurulmasını istiyor. Çünkü
İkitelli-havaalanı yolu üzerinde 80'e yakın depo ve TIR garajı bulunuyor. Ancak
bu lojistik noktalarının yarısından fazlası altyapısı yetersiz, günlük ihtiyaca
cevap vermek için kurulmuş tesislerden oluşuyor.
Oysa 3 yıl önce UND ile İstanbul Metropolitan Merkezi'nin yürüttüğü
çalışmalarla Hadımköy ve Tuzla'da iki ayrı lojistik köye ihtiyaç olduğu ortaya
konmuştu. Yapılması planlanan lojistik köyler hem nakliye sektörünü her iki
yakada derli toplu bir merkezde birleştirecek hem de her gün İstanbul trafiğine
girmek zorunda kalan 4 binden fazla TIR'ı kent dışına çıkaracaktı. Lojistik
köylerin kurulması ile şehiriçinde bulunan 7700 depo ve 424 antrepo da bir
alanda toplanacaktı. Fakat, belediye tarafından kabul edilen ve 1/100 binlik
planda da yer alan bu proje hayata geçmedi. Lojistik köy projesi birdenbire
"Daha ayrıntılı çalışmaya ihtiyaç var" denilerek belediye meclisi gündeminden
geri çekildi. Böylece, lojistik köy kurma planı rafa kaldırılmış
oldu. İBB, 95'ten beri bir şey yapmadı
Lojistik köylerinin öneminin son sel felaketi ile bir kez daha ortaya
çıktığını belirten UND Başkanı Tamer Dinçşahin, "Bugün
İstanbul'da dağınık, altyapısı oturmamış, şehir trafiğini aksatan ve mal akışı
önünde engel olan birçok nakliye noktası var. Bunların hepsinin ana ulaşım
yollarına yakın ama İstanbul'un dışında olan bir bölgeye çıkarılmasını
istiyoruz" dedi. Lojistik köylerin gümrük alanlarını da içine aldığına işaret
eden Dinçşahin, "Bugün Hadımköy'de bir lojistik köy olması, Halkalı Gümrüğü'nü
de içine alacaktı. Böylelikle sel nedeniyle ihracat-ithalatta yaşanan zarar da
oluşmayacaktı" eleştirisinde bulundu.
TIRSAN Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu ise "Başbakan'ın
ve Topbaş'ın bu konuda hassas olduğunu biliyorum. Ancak süreç içinde bu konu
biraz ikinci plana atıldı" dedi. Aynı zamanda Sektörel Dernekler Federasyonu
(SEDEFED) Başkanı olan Nuhoğlu, sel felaketinin ardından lojistik köy projesinin
yeniden gündeme alınması gerektiğini ifade etti.
Sel nedeniyle 2 milyon euroluk zarara uğrayan Çağatay Nakliyat'ın sahibi
Mahi Şahin ise "2006'da lojistik köy kurulsaydı, bu sıkıntılar
yaşanmazdı. Dünyanın lider kara taşımacıları olmamıza rağmen, kendi ülkemizden
destek göremiyoruz. İkitelli ve civarındaki derme çatma garaj ve depolar bunun
bir göstergesi" diye konuştu. Zarar gören tırlar sigortasız
çıktı
UND Başkanı Tamer Dinçşahin, dün düzenlediği basın toplantısı ile sel
felaketinin nakliye sektöründe yarattığı zarara ilişkin bilgi verdi. Yalnızca
Halkalı Gümrüğü hariç 120 TIR'ın zarar gördüğünü belirten Dinçşahin, garajlarda
park halinde bekleyen ve sel sonucunda kullanılamaz hale gelen TIR'ların büyük
kısmının "sigortasız" olduğunu söyledi. Dinçşahin, "Bilindiği üzere ekonomik
kriz nedeniyle sektörümüzde yer alan firmalarımız araçlarının yaklaşık yüzde
25'ini parklara çekmek zorunda kalmıştı. Bu kapsamda maliyet kalemlerini de en
aza indirebilmek adına parklara çekilen araçların sigortaları da iptal
ettirilmişti" dedi. Dinçşahin, nakliyecilerin zararının en aza indirilmesi için
zarara uğrayan işletmelerin KDV ödemelerinde düzenleme yapılmasını, bölgenin
'afet bölgesi' ilan edilmesini ve şirketlerin SGK ödemelerinin ertelenmesini
istedi. Alan incelemesi 3 yıldır sürüyor
İBB'ye bağlı İstanbul Metropolitan Merkezi (İMP), Hadımköy
ve Tuzla'da yapımı planlanan lojistik köylerin 3 yıldır hayata geçirilememesinin
nedeni olarak "yapılan ayrıntılı incelemeler"i gösterdi. Sel
felaketi sonrasında lojistik köylere ilişkin altyapı çalışmalarına hız
vereceklerini dile getiren İMP Lojistik Bölümü Şefi Gülşen
Aydın, "Neden 3 yıl boyunca bu çalışma tamamlanmadı" şeklindeki
sorumuza ise şu yanıtı verdi: "Kararın değerlendirilmesi, uzmanlar tarafından
incelenmesi ve ilgili kurumların görüşlerinin alınması nedeniyle süreç uzuyor.
Ayrıca arazinin jeolojik yapısı, mülkiyet durumu ve finans kaynakları
inceleniyor. Bu da zaman alıyor." Avrupa'da 60'larda
lojistik köy kuruldu
Avrupa'da 1960'lı yılların sonundan itibaren kurulmaya başlanan "lojistik
köy" tanımı, her türlü ulaştırma moduna etkin bağlantıları olan, depolama,
bakım-onarım, yükleme-boşaltma, elleçleme, tartı, yükleri bölme, birleştirme ve
paketleme gibi faaliyetlerin gerçekleştirildiği geniş alanlar için kullanılıyor.
Fransa, Almanya, İspanya, İtalya, Yunanistan, Danimarka, Hollanda, Belçika,
Lüksemburg, Polonya, Ukrayna, Macaristan ve Portekiz'de 100'den fazla lojistik
köy bulunuyor.
|