b>Adana'da ihalesi 1996 yılında gerçekleşen, yapımına 1999 yılında başlanan ancak ödenek yetersizliği nedeniyle 5 yıldır çalışmaları durdurulan metro inşaatı, Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı'nın garantörlüğünde yabancı bankalardan serbest bırakılan 194.2 milyon dolarlık ek kredi ile yeniden başladı.
Adana Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanı Mebruh Kurtulgan, kredinin çarşamba günü serbest bırakıldığını, 5 yıllık aradan sonra inşaatta çalışmaların yeniden başladığını söyledi. İnşaatın başladığı günden bugüne 5 kilometre ray döşendiğini belirten Kurtulgan, “Elimizdeki mevcut malzemeleri kullanarak inşaat çalışmalarını sürdürüyoruz. 3 kilometrelik kısım ray döşenmesine elverişli, buraların rayları döşeniyor. Daha önce kaba inşaatı biten 8 kilometrelik yerin ince işleri yapılacak. Hiç başlanmamış D-400 Karayolu güneyinin kaba inşaatına başlanacak. 100'üncü Yıl mevkiinde bulunan depo alanının altyapısı daha önce tamamlanmıştı. Buraların da üst yapıları hızla gerçekleştirilecek. Malzeme eksiğimiz yok, raylar döşenip elektro-mekanik aksamın montajı yapılacak” diye konuştu.
İlk sefer 1.5 yıl sonra
Kurtulgan, inşaatının tamamlanması için seferber oldukları metronun ilk seferini, inşaatı büyük ölçüde tamamlanmış, depo-vilayet istasyonu arasındaki 6.5 kilometrelik alanda 1.5 yıl sonra yapacağını belirtti. Toplam 12 kilometre olarak planlanan metro inşaatının, 3.5 kilometresinin yeraltı, 5 kilometresinin viyadük, geriye kalan 3.5 kilometrelik bölümünün ise yer üstünden geçeceğini anlatan Kurtulgan, çalışmaların ise 2-2.5 yıl içerisinde tamamlanmasının hedeflendiğini ifade etti.
Adana Metrosu'nun faaliyete geçmesi ile trafiğin büyük oranda rahatlayacağını dile getiren Kurtulgan, şunları söyledi:
“Tek yöndeki kapasitemiz günlük 330 bin yolcu. Vagonlarımızın her biri 311 yolcu kapasiteli ve 3'lü katar halinde çalışacak. Dolayısıyla 933 yolcuyu tek seferde taşıyacağız. Katarlarımız 5 dakikada bir her istasyondan geçecek. Yolcular güzergâhta zamandan dolayı büyük tasarruf sağlayacak. 330 bin kişinin metroyu kullanması ile Adana trafiği büyük oranda rahatlayacak.”
Kamuoyunda “Adana Metrosu” olarak bilinen “Hafif Raylı Taşıma Sistemi”nin ihalesi 1996 yılında yapılmış, inşaata 1999 yılında başlanarak bugüne kadar 350 milyon dolar harcanmış, kredi sorunu giderilemeyince çalışmalar durmuştu. Son olarak, talep edilen 194.2 milyon dolarlık kredi, DPT Müsteşarlığı'nca 2001 yılında YPK'ye ve daha sonra Hazine Müsteşarlığı'na havale edilmişti.
|