Kamu İhale Kurumu, bir gece yarısı operasyonuyla "fiilen"
Maliye Bakanlığı'na bağlandı. Türkiye Büyük Millet
Meclisi kapanmadan önce torba kanuna eklenen bir maddeyle, Maliye
Bakanlığı'nın görevleri arasına "kamu alımlarına ilişkin temel politikaları
oluşturmak ve kanun tasarılarının hazırlanmasında ilgili kurumlar arasında
koordinasyon sağlamak" da eklendi. Kamu İhale Kurumu Eski Başkanı Sener
Akkaynak, düzenlemeyle özerk olarak kurulan kurumun özerkliğinin rafa
kaldırılmış olduğunu belirterek, "Maliye Bakanlığı'nın onayını almadan Kamu
İhale Kurumu yasal olarak adım atamayacak" diye konuştu.
Türkiye Büyük Millet Meclisi kapanmadan çıkarılan 5917 sayılı torba
kanuna son dakikada bir cümlelik bir madde eklendi. Torba kanuna
eklenen maddede, Maliye Bakanlığı'nın görevlerine yeni bir tanesi daha
ekleniyordu. Buna göre, 178 sayılı Maliye Bakanlığı'nın Teşkilat ve Görevleri
Hakkındaki Kanun Hükmündeki Kararnamesinin 10. maddesinin birinci fıkrasının m
bendi, "Genel ekonomik politikalar ve stratejiler çerçevesinde kamu alımlarına
ilişkin temel politikaları oluşturmak, bu konudaki kanun tasarılarının
hazırlanmasında ilgili kurumlar arasında koordinasyonu sağlamak" olarak
değiştirildi. Böylece Maliye Bakanlığı, kamu alımlarına ilişkin temel
politikaları oluşturma ve konuyla ilgili tasarıların hazırlanmasında ilgili
kurumlar arasında koordinasyonu sağlamak konusunda tek yetkili isim oldu.
Yapılan değişiklikle Kamu İhale Yasası'nın 53. maddesinde yer alan ihale
mevzuatı konusunda ulusal ve uluslararası koordinasyonu sağlamak görevi de, bu
yolla etkisiz hale getirilmiş oldu. Özerklik rafa
kalktı
Yasal düzenlemeyi değerlendiren Kamu İhale Kurumu Eski Başkanı Sener
Akkaynak, bugüne kadar Maliye Bakanlığı'nın KİK'le ilişkili bakanlık
olarak konumlandığını belirtti. Şu ana kadar yaşanan süreçte, Kamu İhale
Kurumu'nun kendisiyle ilgili düzenlemeleri Maliye Bakanlığı üzerinden Meclis'e
gönderdiğini ancak Maliye Bakanlığı'nın düzenlemelere direkt müdahalesi
olmadığını belirten Akkaynak, "Artık Maliye Bakanlığı'nın onayı olmadan adım
atılamayacak. Özerklik bir çırpıda rafa kaldırılmış" dedi. Maliye Bakanlığı'nın
inisiyatifi eline almış olacağına dikkat çeken Akkaynak, "Oysa kuruluş
aşamasında KİK bağımsız bir yapıydı ve özerkti. Bir gece yarısı değişikliğiyle
bu durum ortadan kalkmış oldu" dedi. Etkisiz hale
getirildi
Yolsuzluklarla mücadele için kurulan Kamu İhale Kurumu ve bu alanda çıkarılan
Kamu İhale Yasası, özellikle 59. ve 60. hükümet döneminde çıkartılan
düzenlemelerle etki alanı giderek daralan bir yapıya büründü. 14 kez
irili-ufaklı değişikliğe uğratılan Kamu İhale Yasası'nın uygulama alanı
daraltılırken, ihalelerle ilgili şikayet etme süreci de zorlaştırıldı. Kamu
İhale Yasası'nın kapsamını daraltmaya dönük değişikliklere Kurum Başkanı Hasan
Gül'ün de destek olduğu biliniyor. Yasa ne diyordu, şimdi
ne olacak
Kamu İhale Kanunu 53. madde a bendine göre; verilen görevleri yapmak üzere
kamu tüzel kişiliğini haiz, idari ve mali özerkliğe sahip Kamu İhale Kurumu
kuruldu. Kamu İhale Kurumu, bu Kanunda belirtilen esas, usul ve işlemlerin doğru
olarak uygulanması konusunda görevli ve yetkili kılındı. Kurum görevini yerine
getirirken bağımsız olduğunun altı çizildi ve "Hiçbir organ, makam, merci ve
kişi Kurumun kararlarını etkilemek amacıyla emir ve talimat veremez" diye kesin
hüküm konuldu. Ancak son düzenleme ile Maliye Bakanlığı'nın görevleri arasına
"kamu alımlarına ilişkin temel politikaları oluşturmak ve kanun tasarılarının
hazırlanmasında ilgili kurumlar arasında koordinasyon sağlamak" da eklendi. Bu
haliyle KİK'in bağımsızlığının tartışmalı hale gelmesinin yolu açılmış oldu.
|