BR>
Caminin dış avlusu elden geçirilmeli
Hisar Camisi'nin dış avlusunda 2 şadırvan bulunduğunu, şadırvanların
etrafının boşaltılması durumunda restorasyonun ve caminin daha net şekilde
ortaya çıkacağını belirten Ataseven, şöyle devam
etti: ''Asıl mesele
caminin en dış havlusu. Buranın yeniden ele alınması gerekir. İzmir Büyükşehir
ve Konak Belediyesi ile ortak bir çalışma yapılması lazım. Caminin giriş
kapısının sağında ve solunda iki büyük şadırvan var, mülkiyeti bize ait.
Şadırvanların etrafıysa belediyeye, Hazine'ye ait. El birliğiyle caminin dışını
da daha iyi koruyacak ve gösterecek şekilde dizayn edelim. Vakıflar Genel
Müdürlüğü ve İzmir Vakıflar Bölge Müdürlüğü olarak çalışmalara destek
verebiliriz. Caminin restorasyonu yapılacak, ama görülmeyecek. Konunun çözümünü
bekliyoruz. Belediye başkanlarının bu durumu değerlendirmelerini
istiyoruz.''
Hisar Camisi
Hisar Camisi, ortada merkezi büyük kubbeli ve iki yanda ikişer kubbeli plan
tipindedir. Merkezi kubbe, sekiz adet daha geniş ve kalın olan taşıyıcı özelliğe
sahip yapı elemanı olan fil ayağının üzerinde oturmaktadır. İkinci son cemaat
yerinin olduğu bölüm beş adet kubbeye sahiptir. Son cemaat yeriyse revaklarla
dışa açılmış ve yedi kubbelidir. Yapı güney ve batı cephelerinden payanda
kemerleri ve payanda duvarlarıyla desteklenmiştir. Ana mekanın ilk giriş kısmı
beş, yan mekanlarıysa ikişer kubbeyle örtülüdür. Esas ana mekan tromplu bir
kubbeyle örtülüdür. Kubbe kasnağında 16 pencere vardır. Konsollara oturtulan bir
balkon, kubbenin kasnağını çevirir. Kubbe sistemini taşıyan kemerler kuzey ve
güneyde iki, doğu ve batıda birer yarım sütun üzerine oturur. Sütun başlıkları
Korint tarzındadır. Yapı içinde zengin bir alçı süsleme programı bulunmaktadır.
Mihrapta, mahfilde, sütun başlıklarında, duvar yüzeylerinde, pencerelerde,
kemerlerde, kubbe içinde ve kubbeye geçiş sütunlarında kullanılan alçı
süslemeler döneminin süsleme özelliklerini yansıtmaktadır. Alçı süslemelerde
Barok, Rokoko ve Neoklasik üslupların iri, taşkın kabartmalı motifleri yer
almaktadır. İkinci son cemaat yeri üzerindeki mahfil, ortada ve iki uçta geniş
barok kıvrımlı konsollarla ama mekana doğru uzamaktadır.''
|