BR> Projede
sunulan haritalarda yeni demiryollarının inşasının ve bunların mevcut ağlarla
iki büyük aktarma istasyonuyla birleştirilmesinin planlandığı görülüyor. Yeni
İstanbul’un Karadeniz’e olan kıyılarında inşa edilmesi planlanan iki yeni liman
dikkat çekiyor. Limanlardan biri lojistik diğeri yolcu limanı olarak
kullanılacak. Ayrıca burada yeni bir havaalanı inşasının planladığı da
görülüyor. Karadeniz kıyısında yeni inşa edilecek yolcu limanından Eminönü,
Karaköy'e ve Harem’e ulaşabilecek bir su kanalı inşası planlanıyor. Bütün bu
tren istasyonları, tren yolları, yeni ve mevcut karayolları, birbirleriyle ve
yeni havaalanıyla bağlantılı olacak şekilde
tasarlanıyor.
Manhattan model alınıyor
Projede
dünyanın en önemli küresel merkezlerinden biri olan Manhattan’ın arazi
büyüklüğü, başarılı arazi kullanımı ve ulaşım ağları ile dünya
standartlarında iş merkezleri, konut, kültürel ve eğitim tesisleri
kapasitesi, bu tür tesislere sahip mahalle ve bölgelere sahip olması
açısından Yeni İstanbul’a model teşkil ettiği
kaydediliyor.
Bölgenin eşsiz doğası
korunacak
Projeye göre, Yeni İstanbul bölgenin eşsiz doğal
özellikleri etrafında ve bu doğal durumu ve dengeyi bozmayacak şekilde inşa
edilecek. Projede yer alan haritalardan anlaşıldığı üzere, yeni şehrin
sınırları içerisinde plajlar, ormanlık alanlar, su kaynakları katı bir şekilde
koruma altına alınıyor. Şehrin bunların çevresinde gelişmesi
planlanıyor.
Arazi yapısına uygun bir şehir olacak
Proje uyarınca, Yeni İstanbul’un sakinleri, ziyaretçileri ve
çalışanları İstanbul’a ve iş, kültür, eğitim, rekreasyon ((insanların boş
zamanlarında, eğlence ve spor amacı ile gönüllü olarak katıldıkları faaliyetleri
ifade ediyor) ve konut alanları arasındaki ulaşımları, hızlı ve kullanışlı
bağlantılarla sağlanacak. Yeni İstanbul, arazi yapısına uygun olarak inşa
edilecek.
Üç hilal boyunca…
Şehir
yoğunluğu, Yeni İstanbul’un inşa edileceği bölgenin ortasındaki üç hilal
modeli boyunca yaratılıyor. Daha düşük yoğunluklar ve yükseklikler dağlara ve
deniz kenarına giden eğimlerin üzerinde yer alıyor. Şehrin inşası yeni liman ve
hava limanı bölgesinden başlayacak.
Şehrin enerjisi alternatif
kaynaklardan
Proje uyarınca Yeni İstanbul’da şehir için gerekli
enerji deniz, rüzgar ve güneşten sağlanacak ve bu tasarımıyla şehir dünya lideri
olacak. Binalar inşa edilirken, iki katlı, akıllı cephe mantosuyla
kaplanacak. Böylece gereksiz ısı kaybından kaynaklanan aşırı enerji tüketimi
engellenecek.
Binalar enerjilerini kendileri üretecek
Yeşil alanlı çatı sistemlerinin yanı sıra, binalardaki enerji
ve su ihtiyacı, rüzgar türbinleri, güneş panelleri, yağmur suyu toplama
sistemleri, deniz suyu ve yağmur suyundan yeniden yararlanmayı sağlayacak
sistemler aracılığıyla sağlanacak. Enerji çiftliklerindeki güneş ve rüzgar
toplama sistemlerinin temelinde biodizel tesisleri bulunacak. Güneş panelleri
güneşi takip edecek şekilde dönebilecek. Biodizel tesislerden şehir için ilave
enerji sağlanacak. Her binanın kendi enerjisinin büyük bölümünü kendisinin
üretmesi planlanıyor. Öte yandan koruma altındaki orman alanları taze ve serin
bir mikro iklim yaratacak.
Acil durum önlemleri ve
deprem
Projeye göre, Yeni İstanbul deprem tehdidi altında
yaşayan İstanbul halkının hem tahliyesi hem de geçici barınak sorunlarını
çözecek planlarla tasarlandı. Acil bir stratejileri, lojistik ve ilkyardım
planlarını içeriyor. Şehirde acil durum tahliye alanları bulanacak. Bu alanlar
acil durumlar dışında rekreasyon amaçlı kullanılabiliyor.
Yer
altı şehri - yamaç oteli
Projeye göre, şehirde, normal
koşullarda metro, pazar yeri, toplantı merkezi, toplantı amaçlı otel, iletişim
merkezi olarak kullanılan alanlar, acil durum halinde acil komuta kontrol
merkezi, sağlık hizmetleri, gıda hizmetleri, iskan, yardım, lojistik merkezi,
iletişim altyapısı görevi görecek şekilde dönüşmek üzere tasarlandı.
Yeni
İstanbul’da yer altı şehri dikkat çekici unsurlardan biri. Buna göre, yer
altında inşa edilmesi planlanan ulaşım sistemleri, ticaret merkezleri, sergi
salonları, telekomünikasyon merkezleri ile acil durum sağlık üniteleri ve
sığınma tesislerinin şehri yaşama elverişli ve uzun ömürlü kılacağı
vurgulanıyor. Yer altı şehrine ait haritada, yer altı şehrinin üç hilal olarak
nitelenen kesimde inşa edileceği anlaşılıyor.
Yeni İstanbul, sıkı deprem
önlemleri, sürdürülebilir tasarım ve yenilenebilir enerji üretimiyle sakinlerine
güvenli, temiz bir çevre sağlayacak. Ayrıca güvenlik ve acil durum yanıt
sistemleri dominant ve kasvetli bir görünüm oluşturmadan yeni İstanbul’un
çehresine entegre edilecek. Güvenlik ve acil durum yanıt sistemleri günlük
yaşama uyum sağlayabilen, çeşitli acil durum senaryolarına yanıt sağlayacak
şekilde hızla dönüştürülebilecek esnek alanlar kombinasyonu içermesi
öngörülüyor. Merkezi olarak konumlanan bir Acil Durum Komuta ve Kontrol Merkezi
bir yer altı toplantı merkezini ve Merkezi İş Bölgesi içinde bir oteli de
kapsıyor. Bu konum aynı zamanda bir olay sırasında acil telekomünikasyon ağından
da sorumlu olacak.
Projede resimli olarak göze çarpan, ancak hakkında
detay verilmeyen planlardan biri de denize bakan bir yamaçta inşa edilmesi
düşünülmüş ve sığınak olarak da görev göreceği anlaşılan yamaç
otel.
Depreme karşı sıkı güvenlik
önlemleri
Projeye göre, Yeni İstanbul’da olası bir deprem
durumunda kullanılmak üzere tasarlanmış yer altı tahliye ve kurtarma alanları
bulunacak. Şehir, 21. Yüzyıl şehrinde olması gereken sivil savunma
tesislerine sahip olacak.
Felaket durumunda kamp alanları
hazır
Felaket durumlarında tahliye alanlarındaki merkezin
etrafında, bu merkeze bağlı olarak insanların barınabileceği kamplar yer
alacak. Bu kampların her biri en az 20 bin kişi alacak şekilde
tasarlanacak.
Şehir arazi özelliklerine göre inşa
edilecek Topografik özellikler esas alınarak şu yapılaşma
ilkeleri uygulanacak:
• Alçak ve yatay binalar inşa etmek, böylece
binaların etrafından ve üzerinden manzaranın ve görüş açısının kapanmasını
engellemek, • Alçak, çoklu kullanımlı (ağırlıklı olarak kurumsal) binalar
kullanmak, böylece daha fazla manzara elde etmek • Deniz kıyısındaki kamusal
parkların doğal olarak gelişmiş alanlara giriş ve çıkışına izin
vermek.
Deniz kenarı ve yamaçlarda yapılaşma
ilkeleri:
• Bakış yönünün denize, dağlara ve ormanlık alanlara
olmasına önem vermek, • Rüzgarın dolaylı olarak denizden yol kat etmesine
organik bir sokak modeliyle izin vermek, • Çoklu bina yükseklikleri
kullanmak; ağırlıklı olarak alçak ve orta yükseklikteki binalar kullanmakla
birlikte yüksek binaların stratejik olarak entegre olmasını sağlamak, •
Ormanlık alanları, doğayı nerede yapılaşma olacağında öncelikli söz sahibi
olmasını sağlamak, • Doğaya dost ve yaşamaya elverişli bir yapılaşma
yaratmak, • Alçak binalar için beton/ahşap karışımını kullanmak, • Birlik
yaratmak amacıyla yerli materyaller, kiremit çatılar, kerpiç plaster ve
geleneksel renkler kullanılması, • Ağaçlar ve doğal bitki örtüsü ile inşa
biçimi arasında bir denge yaratmak, • Topografyadaki değişimlere göre sokak
modeli oluşturmak.
Merkez bölgelerde yapılaşma ilkeleri
• Yüksek ve orta yükseklikte binaları karışık olarak kullanarak
ulaşım merkezleri etrafındaki yoğun gelişime vurgu yapmak, • Orta yükseklikte
binaları blokları tanımlamak ve sokak boyunca yaya yönelimli bir çevre sağlayan
görünüm yaratarak yeşil alanlar oluşturmak, • Küresel, modern malzemeler
kullanmak – bölgenin şartlarını yansıtacak deneysel malzemeler ve cam, çelik,
beton, ahşabın kullanılması. • Belirgin bir şehir silueti yaratmak.
|