BR> 2010 Yılı İnşaat Sektörüyle
Bağlantılı Kamu Yatırımları
Bu arada analizde inşaat sektörüyle
bağlantılı kamu yatırımlarına ilişkin değerlendirmelerde de bulunuldu.
Bu yıl, kamu yatırımlarına geçen yıla göre yüzde 26.4 daha az olmak
üzere 41 milyar lira ayrıldı. Bunun 27,8 milyar lirasını Merkezi Yönetim
bütçesine dahil idareler ile döner sermayeli kuruluşlar, KİT'ler, İller Bankası
ve özelleştirme kapsamındakiler tarafından, 13,2 milyar lirasının ise yerel
yönetimler tarafından harcanması öngörülüyor.
Analizde, kamunun,
''enerji, karayolları ve demiryolları'' alanlarında öngördüğü
yatırımlar şöyle sıralandı:
Enerji: 2010 yılında enerji yatırımlarının toplam tutarı
2009'a göre yüzde 20 artışla 3,38 milyar liraya çıkarılmıştır. Devlet Su İşleri
(DSİ), Elektrik İşleri Etüt (EİE) İdaresi Genel Müdürlüğü ile Türkiye Elektrik
Dağıtım A.Ş. (TEDAŞ) ve Ankara Doğalgaz Üretim A.Ş'ye (ADÜAŞ) bağlı santrallerin
de aralarında bulunduğu enerji kuruluşlarının 127 proje için yaklaşık 3,4 milyar
lira yatırım yapmaları planlanmış, yatırımların 3,3 milyar lirasının devam eden
projelere, 45,2 milyon lirasının ise yeni projelere tahsis edilmesi
öngörülmüştür.
2010 yılında 40 projeyle enerji alanında en çok yatırım
yapacak kuruluş olan DSİ'nin bir önceki yıla göre yüzde 16,8 artışla 1,36 milyar
lira tutarında yatırım yapması programlanmıştır.
Karayolları: Karayolları Genel Müdürlüğü'nün 2009
yılında 2,46 milyar lira olan bütçesi 2010 yılında 3,07 milyar lira olarak
belirlenmiştir. Bu meblağlara kamulaştırma, otoyol gelirleri, ATV, KOF ve
özelleştirme ödeneğinden aktarılacak kaynaklar dahil değildir.
Demiryolları: Son 60 yılda ilk kez olmak üzere,
Demiryollarının 2010 yılı yatırım ödeneği, 4,5 milyar lira ile 3 milyar lira
ödenek ayrılan Karayolları ödeneğini geride bırakmıştır. Ulaştırma Bakanlığının
2010 yılı yatırımlarının sektörel dağılımlarına göre de, ilk sırayı yüzde 48'lik
payla demiryolları almış, demiryollarını, yüzde 39'luk payla Karayolları
izlemiştir. Demiryolları yatırımları Marmaray gibi dev projelerle birlikte 4,5
milyar lirayı bulmuştur. TCDD'nin 2010 yılı
yatırım programında en fazla ödenek 610 milyon lirayla Ankara-İstanbul arası
hızlı tren projesine ayrılmıştır.
2009 Yılı Verileri
Analize göre, inşaat yüzde 16,3
ile en çok küçülen sektör oldu. İnşaat sektörünün GSYH içindeki payı 2007
yılında yüzde 6,49 ve 2008'de yüzde 5,93 iken 2009'da yüzde 5,21'e geriledi.
Analizde, ayrıca 2009 yılında yapı ruhsatı ve yapı kullanma izin belgesi
verilen yapıların yüzölçümleri hakkında da bilgi verildi.
2009'da bir
önceki yılın 12 ayına göre belediyeler tarafından yapı ruhsatı verilen yapıların
yüzölçümünde yüzde 4,7, bina sayısında yüzde 4,7, değerinde yüzde 9,5 oranında
düşüş olurken, daire sayısında yüzde 1,3 oranında artış yaşandı.
2008
yılında yapı ruhsatına göre konut bina sayısı 81 bin 3 iken, bu rakam 2009'da
yüzde 4,2 düşerek 77 bin 592 oldu. Konut yüzölçümleri ise 2008 yılında 74 milyon
340 bin 807 metrekare iken yüzde 3,1 artarak 2009'da 76 milyon 648 bin 774
metrekare olarak gerçekleşti.
Geçen yıl 2008'e göre belediyeler
tarafından yapı kullanma izin belgesi verilen yapıların yüzölçümünde yüzde 12,6,
bina sayısında yüzde 3,5, değerinde yüzde 7,0, daire sayısında yüzde 12,0
oranında artış oldu.
2008 yılında verilen yapı kullanma izin belgelerine
göre 63 bin 851 olan konut binası sayısı 2009'da yüzde 4,1 artarak 66 bin 450
oldu. Konut yüzölçümleri ise 2008'de 51 milyon 930 bin 814 metrekareyken yüzde
13,3 artarak 2009'da 58 milyon 839 bin 589 metrekare olarak gerçekleşti.
(AA)
|