Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

İMSAD'ın Yeni Teşvik Sistemi Yorumu: Düzenleme Geç Kaldı

İMSAD'ın üyeleri için hazırladığı 'Ekonomik Değerlendirme Raporları'nın 57.si geçtiğimiz günlerde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıklanan yeni teşvik sistemini ele aldı. 57. Ekonomik Değerlendirme Raporu'nda özetle "Basbakan Erdoğan’ın açıkladığı yeni Tesvik Sistemi, küresel kriz odaklı bir çalısma izlenimi vermiyor. Daha çok, 2020 ve

yapi.com.tr
İMSAD'ın Yeni Teşvik Sistemi Yorumu: Düzenleme Geç Kaldı

İMSAD'ın üyeleri için hazırladığı 'Ekonomik Değerlendirme Raporları'nın 57.si geçtiğimiz günlerde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıklanan yeni teşvik sistemini ele aldı. 57. Ekonomik Değerlendirme Raporu'nda özetle "Basbakan Erdoğan’ın açıkladığı yeni Tesvik Sistemi, küresel kriz odaklı bir çalısma izlenimi vermiyor. Daha çok, 2020 ve sonrasında Türkiye’yi dünyanın ilk 10 ülkesi arasına sokacak bir yol haritası olarak tanımlanmalı" deniliyor.

Rapor şöyle:

"Türkiye’nin gündemindeki elektrikli konular nedeniyle, sinirlerin bir miktar gergin olduğu bir dönemden geçildiğinden, is dünyası, yeni Tesvik Sistemi çalısması ile ilgili görüslerini tam olarak dile getirmek istemiyor. Ancak, sohbetlerde vurgulanan konu, açıklanan paketin küresel krizin Türk ekonomisine, reel sektöre etkilerini bertaraf edecek bir özellikle tasımaması. Ancak, Basbakan Erdoğan’ın açıkladığı yeni Tesvik Sistemi’nin kısa vadede reel sektörün ve KOBİ’lerin sorunlarına derman olamaması, bu yeni yol haritasının Türk ekonomisi için bir gereklilik olduğu gerçeğini gölgelememeli. Defalarca yazılarımızda vurguladık. TÜİK’in GSYH verileri, özel sektör yatırım yapmadığı müddetçe, Türk ekonomisinin yeterince büyüyemediğine isaret ediyor. Bu nedenle, Türkiye 2003-2023 döneminde ortalama yüzde 6’lık bir büyüme yakalayacak ise, her yıl özel sektör sabit sermaye yatırımlarında, reel anlamda yüzde 10’luk bir artısın sürdürülebilir kılınması gerekiyor. Bu da, ancak bu derece kapsamlı ve en ince ayrıntısına kadar tasarlanmıs yeni bir tesvik paketi veya sistemi ile gerçeklesebilir.

Yeni Tesvik Sistemi ile ilgili düzenleme geç kaldı

Ali Babacan’ın ekonominin koordinasyonundan sorumlu devlet bakanlığı ve Basbakan Yardımcılığı görevine gelmesinden hemen sonra, bu paketin açıklanması tesadüf mü? Olabilir; ama Ali Babacan’ın bir miktar efsaneye dönüsmüs olan çalıskanlığı, sabah 3’lere kadar süregelen temposu dikkate alındığında, onun döneminde bu paketin açıklanmıs olması manidar. Hatta, bir adım daha ileri gideyim; eğer Ali Babacan su anda üstlendiği görevi, 22 Temmuz 2007’deki ilk Bakanlar Kurulu’nda üstlenmis olsaydı, iki yıla yakın süredir üzerinde çalısılan bu yeni Tesvik Sistemi 2008 yılı basında kamuoyuna duyurulmus ve düğmeye basılmıs olurdu. Her türlü ince ayrıntının düsünüldüğü bu paketin, küresel kriz ortamında, 2009 yılının haziran ayına kalmıs olması esasen üzücü bir durum. Çünkü, is dünyasının su anki ‘hali yeti ruh iyesi’ bu paketin hikmetine vakıf olmaya müsait değil. Oysa, bu
kapsamda yeni bir tesvik modeli isterdik ki, 2006’da veya 2007’de hayat bulsun. Hatta, 2008 bası bile çok ses getirirdi. Ama, 2009 haziranında hak ettiği ölçüde heyecan yaratamadı.

Hedef 2023 Türkiyesi

Yeni Tesvik Sistemi, her açıdan, Cumhuriyet’in 100. yılının kutlanacağı bir döneme yönelik yol haritası olma özelliği tasıyor. Türkiye, artık hangi sektörlere ağırlık vererek kalkınmasını sürdüreceğini netlestirmekte. Ayrıca, ‘il düzeyinde tesvik’ gibi dağınık ve kaynakların etkin kullanımından uzak bir model yerine, kümelenmeye ağırlık veren ve bölgelere hangi sektörlerinin gelisimine katkı sağlayacaklarına yönelik misyon yükleyen bir modelin istenen sonucu vereceğine inanıyorum. Bununla birlikte, Denizli gibi, tekstilin öteden beri kalbi olmus bir ilin yatırımcılarına, bundan sonra 3. ve 4. bölge olarak, Doğu ve Güney Doğu Anadolu’ya yatırımlarını kaydırmaları gerektiğini ifade etmek, Ege tekstilcilerini ve ihracatçılarını üzmüs gözüküyor. Somut olarak sunu soruyorlar: ‘Biz yatırımları bu tesviklerle 3. ve 4. bölgeye kaydırdığımızda, Ege’de issizlik sorunu nasıl çözülecek ve yatırımların kaydırıldığı bölgelerde isgücünü kalifiye hale getirene kadar, daha verimli hale getirene kadar, en az iki yıl verimlilik kaybımız nasıl telafi edilecek?’ Kısacası, is adamları mevcut yatırımların iyilestirilmesi, gelistirilmesi ve korunması yönünde de bir açılım bekliyorlar.

Yeni Tesvik Sistemi’nde enerji maliyetlerine yönelik avantajlar atlanmıs

Türk isadamları neden Türkiye’deki yatırımlarını Ürdün, Mısır gibi Nitelikli Sanayi Bölgeleri’nin (QİZ) olduğu bölgelere kaydırdılar; çünkü, bu bölgelerde enerji tesviki dahil, pek çok tesvik söz konusu. Basbakan Erdoğan’ın açıkladığı pakette gördüğüm en önemli eksiklik, enerji maliyetleriyle ilgili bir düzenleme olmaması. Oysa, dünya ekonomisi toparlandıktan sonra, anlıyoruz ki, enerji fiyatları yine pahalı olacak. Bu nedenle, enerji maliyetleri açısından da bir modelle iyi olurdu. Ama, kendi iç dinamikleri ve özel sektör yatırımları ile, Türkiye için yeni bir büyüme modeli boyutunda, itibarlı bir paket olusturulmus. Umarım, Hazine’ye ağır bir yük getirmez.

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2
ETİKETLER: yeşil
http://www.yapi.com.tr/haberler/imsadin-yeni-tesvik-sistemi-yorumu-duzenleme-gec-kaldi_69820.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!