Hükümet, ihale mevzuatını bir kez daha değiştirerek yeterli deneyimi olmayan
firmaların kamu ihalelerine katılımlarını kolaylaştırıcı düzenlemeler yapmaya
hazırlanıyor. “Yapım İşleri İhale
Yönetmeliği”nin değiştirilmesine dönük hazırlanan taslak yönetmelikte,
firmaların kamu ile ihtilaflı işlerinin de “iş deneyimleri” arasında sayılmasına
yol açacak düzenleme getiriliyor. Firmalar, ihtilaflı işlerden kazandıkları bu
iş deneyimlerini, yeni kamu ihalelerinde yeterlilik şartını yerine getirmede
kullanabilecek.
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından hazırlanan “Yapım
İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair
Yönetmelik”in 9. maddesi ile Yapım İşleri Yönetmeliği’nin 44. maddesinin 5.
fıkrasındaki “işlerin gerçekleşen kısımlarının miktar, nitelik ve tutarıyla
ilgili bir ihtilaf ve nizanın bulunmaması” hükmü kaldırılacak.
Söz konusu yönetmeliğin 44. maddesi, kamu ihalelerine katılacak firmaların,
söz konusu ihalelerde yeterli tecrübesi olduğunu gösteren “iş deneyim
belgelerinin düzenleme koşulları” ile ilgili. Yönetmelikte “Belge düzenleme
koşulları” başlığıyla yer alan 44. maddenin 5. fıkrası şöyle:
“Devam eden işlerde iş durum belgesi düzenlenebilmesi için; ilk sözleşme
bedelinin tamamlanması şartıyla, toplam sözleşme bedelinin en az yüzde 80’lik
kısmının gerçekleştirilmiş olması ve yapılan işlerin kusursuz olarak
gerçekleştirilerek bedelinin ödenmiş ya da tahakkuka bağlanmış olması, işlerin
gerçekleşen kısımlarının miktar, nitelik ve tutarıyla ilgili bir ihtilaf ve
nizanın bulunmaması, iş durum belgesine esas teşkil edecek kontrollük tespitinde
sözleşmeye, projeye, fen ve sanat kurallarına aykırılık teşkil eden açık kusur
ve eksiklikler bulunmadığının belirlenmesi koşulları aranır.”
OECD: Şeffaflaşma önemli (ANKA)
OECD Türkiye’de kamu ihalelerinin daha saydam hale getirilmesinin önemine
dikkat çekti. OECD’nin “Bir Bakışta Devlet” raporuna göre, Türkiye’de kamu
istihdamı çok düşük. Ekonomideki devlet payının diğer OECD ülkeleriyle
karşılaştırıldığında daha küçük olduğu, genel kamu harcamalarının GSYİH’nin
yüzde 40’ından düşük olduğu belirtilen raporda, şu saptamalar yer aldı:
* İşgücünün yüzde 11’iyle Türkiye’de kamu istihdamı, OECD ortalamasının
(yüzde 15) oldukça gerisinde. OECD’de oranlar kamu istihdamında yüzde 6.7 ile
yüzde 29.3 arasında.
* Türkiye aynı zamanda istihdamın en merkezi olduğu sistemlerden birini
oluşturuyor. Kamu çalışanlarının yüzde 87.8’i merkezi düzeyde çalışıyor.
* Türkiye’nin
2008’de GSYİH’sinin yüzde 9’unu ihaleler için harcadığı göz önüne alındığında,
kamu ihalelerinde daha fazla saydamlığın başarılması önemli. Tüm kamu ihale
süreci boyunca saydamlığın yeterli bir derecede sağlanması hile, yolsuzluk ve
kamu kaynaklarının kötü yönetimi risklerini asgariye indirmek ve potansiyel
tedarikçilere eşit muamele yapılması ve adaleti teminde kritik öneme sahip.
|