İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin
'2010 Mali Yılı Bütçesi', '2010 Yılı Performans Programı' ve '2010-2012
Yıllarını Kapsayan Yatırım Planı ile 2010 Uygulama Programı'nı kabul etti.
Meclis Başkan Vekili Ahmet Selamet’in başkanlığındaki Kasım ayı olağan
toplantısında, Başkan Kadir Topbaş Büyükşehir Belediye Meclisi’ne 2010 yılı
bütçesini sundu ve yatırımları anlattı.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin 2010 yılındaki bütçesi 6 milyar 300 milyon
TL olarak belirlendi. İSKİ, İETT ve şirketlerle birlikte 2010 konsolide bütçe de
17 milyar 905 milyon TL. Bütçenin yüzde 64’ü yatırımlara ayrılırken, ilk sırada
ulaşım yatırımları yer aldı. 2010 yılı bütçesi dünyadaki ekonomik krize rağmen
2009 bütçesine göre yüzde 1’lik artış gösterdi. 2008 ile 2009 arasındaki bütçesi
artış oranı ise yüzde 14’tü. 2010 Bütçesi, Belediye Meclisi’nde 167 kabul, 60
ret oyuyla kabul edildi.
Amaç hayat standartları yüksek İstanbul…
Belediye Başkanı Kadir Topbaş, amaçlarının İstanbul’u hayat standartları daha
yüksek bir kent haline getirmek olduğunu belirterek, medeniyetlerin çeyiz
sandığı olan İstanbul’un dünya üzerindeki konumunu yükseltmek istediklerini
söyledi. Bu amaçla İstanbul’un tüm sorunlarını çözmeye çalıştıklarını vurgulayan
Başkan Kadir Topbaş, şöyle konuştu;
“Sadece İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin bütçesini ele alırsak, 2009
yılında 6 milyar 200 milyon TL olan bütçemiz 2010’da dünyadaki ekonomik krize
rağmen yüzde 1’lik bir artış gösterdi. Küresel ekonomik krizde yatırım bütçesi
yapmak çok önemliydi. Kentteki hizmetlerin sürmesiyle birlikte ülke ekonomisine
katkı yapıyoruz. Küresel krizin etkileri hala sürmektedir. Küresel krizi önceden
gören ve ona göre adım atan ender belediyelerdeniz. Bildiğiniz gibi Amerika’da
krizin fitilini ateşleyen büyük banka batışı ve ardından gelen iflaslar 2008
Ekim’inde oldu. Oysa biz, bundan çok önceleri küresel bir krizin yaklaşmakta
olduğunu fark ettik. Bu netice ile daha 2008 Nisan’ın da harcama
politikalarımızı yeniden düzenlendik.Bu öngörümüz sayesinde mali açıdan ayakta
kalmayı başardık. Bu sayede hâlâ yatırım ağırlıklı bir bütçe hazırlayabiliyoruz.
Hizmet ve yatırım kapasitemizi koruyoruz. Tüm kamu yatırımları içinde payımız
yüzde 26, tüm belediyelerin genel ekonomi içindeki payımız ise yüzde 48. Bu
anlamda sadece İBB olarak ek başımıza ülke ekonomisinin 4’te 1’inden fazlasını
taşıyoruz.”
Yatırımlar istihdam yaratıyor…
“Bütçemiz yatırım ağırlıklı bir bütçe oldu. Bütçemizin yüzde 64’ü yatırımlara
ayrıldı. Bu bütçede yatırım ve hizmetler için toplam 4 milyar 42 milyon TL
ayırdık. Konsolide bütçede yatırımlara ayrılan pay ise 7 milyar 110 milyon TL.
Bu da göstermektedir ki; her zaman olduğu gibi bu yılda, yatırımcı belediye olma
kabiliyetimizi aynı güçle sürdürüyoruz. Yatırımlarda da ulaşım ilk sırada yer
alıyor” diyen Başkan Topbaş, İBB, İSKİ, İETT ve şirketlerle birlikte 2010
konsolide bütçenin de 17 milyar 905 milyon TL olduğuna dikkat çekerek, sözlerini
şöyle sürdürdü;
“Yatırımlarımızla İstanbul’daki istihdama da katkı sağlıyoruz. Harcamalarımız
yılda ortalama 100 bin kişilik doğrudan istihdam meydana getiriyor. İstanbul
Büyükşehir Belediyesi olarak tek başımıza ülke ekonomisinin dertte birinden
fazlasını taşıyoruz. Aynı zamanda yatırım yaparken yerli firmaları tercih
ediyoruz. Gerektiğinde kendi mühendislerimizle kendi ürünlerimizi üretiyoruz.
Mühendislerimiz tarafından üretilen yüksek tabanlı tramvaylar bunun en güzel
örneğidir. RTE 2009 ile kendi tramvayımızı ürettik. Kendi mühendislerimiz
tarafından üretilen bu vagonları yarı fiyatına mal ettik. Bir yandan da
ekonominin gelişmesine katkı sağladık. Dolaylı olarak da yerli esnafı
desteklemiş olduk. Elbette ihalelerimiz yerli ve yabacı isteklilere açık. Fakat
ürün ve hizmet kalitesinde kalite standartlarını tutturan yerli firmalar, bize
daha uygun fiyatlar sunuyorlar. Bu sayede maliyetleri düşürüyoruz. Örneğin
yabancı menşeli vagonların parçalarının yerlileştirilmesi sayesinde 6,6 milyon
avro kazanç sağladık. Araç klimalarında yerli imalata geçerek 4,7 milyon avro
tasarruf ettik. Kauçuk kavşak, ray kenar blokları, tampon gibi parçalardaki
yerlileştirmede kârımız yarım milyon avro oldu. Sadece bu alanda yapılan
çalışmalardan kazancımız yaklaşık 12 milyon avro. Bir başka deyişle 24 milyon TL
civarında bir tasarruf yapıldı. Yine kendi gemilerimizi yerli firmalara
yaptırıyoruz. Çünkü son yıllarda ülkemizde gemi imalatında büyük bir ilerleme
var. Türk mühendisleri tarafından Tuzla ve Haliç tersanelerinde üretilen gemi
sayısı 12. Bunların 5’i halkın seçtiği şehir hatları vapurları. Diğer 4’ü ise
araba vapuru. Bu vapurların hepsi hizmete alındı. Şimdiyse yapımı süren ve
yakında hizmete alınacak 3 gezi vapurumuz sırada. Sadece bu 12 gemi ile ülke
ekonomisine 105 milyon dolar civarında bir katkı sağladık. Diğer yandan İGDAŞ
ile İstanbul’da bir doğalgaz sektörü doğdu diyebiliriz. 2002’de yüzde 78’lerde
olan yerli alım sektörün gelişmesi ile birlikte yüzde 84’ler civarına yükseldi.
Sektördeki bu gelişmede kentin yüzde 95’ine doğalgazı ulaştıran İstanbul
Büyükşehir Belediyesi’nin yatırımlarının büyük katkısı olduğuna inanıyorum.”
|