BR> Köprü, silueti etkilemiyor
mu?
Tabii ki hayır. Ben bir eser bırakmak istiyorum. Küfür
edilecek bir şey yapmak ister miyim? UNESCO yetkilileriyle çağırdılar bir kez
konuştum. Anlaşıldı ki giden bilgiler pek doğru değil. Kimse beni dinlemiyor.
Aslında şeffaf metal kablolar silueti etkilemiyor. Zaten başlangıçta 82
metre yüksekliği vardı, sonra 65 metreye indirdik.
Süleymaniye'nin, kubbesiyle ya da şerefesiyle değil, zeminiyle
aynı yükseklikteyiz, nasıl silueti etkilediği
düşünülebilir. Bu proje için donanımlı olmadığınız, köprü
bir mühendislik yapısıdır mimarlıkla ne ilgisi var görüşüne ne
diyorsunuz?
Kendimi övüyor gibi görünmek istemem ama 15
yıl restorasyon yaptım. Geleneksel, tarihi yapılarla ilgili hem
ihtisasım hem de birikimim var. Bu konunun arkasında duran kişi, beğensinler
beğenmesinler mimar, doktorası var.
21. yüzyıl teknolojisi modern bir köprü, iddialı bir proje yaptım, suçlu
oldum. Hem gerici hem de ilerici diye bilinen insanların buluştuğu ortak nokta,
bu köprünün böyle yapılmaması eleştirisiydi. Dubalı yapılmış, Mimar
Sinan'ın köprüsüne benzemiş gibi bir sürü hakaret işittim.
Dresden örneğinde olduğu gibi Dünya Mirası listesinde
askıya alınırsak ne hissedersiniz?
Avrupa
Birliği'nden mi atılıyoruz, bu kadar önemli mi? Kıyamet kopmaz.
Dresden, "Bu bizim kültürümüzdür, siz karışmayın" dedi. Ben
mimarım, projemi savunuyorum. Ama benim dışımda, bu projeye karşı olanlar ve
destekleyenler diye iki grup oluştu. Kendimi köşeye sıkışmış hissediyorum.
Teknik olarak projemin arkasındayım. Köprü aslında 55 metrede
biten bir köprü. 10 metrelik ucu uzaktan görünmeyecek bile ama
tamamlayıcı bir faktör. Mimari bir öğedir, sivrilerek gitmesi lazım. Ama
bakarsınız kesip atarlar. Keserek sorun çözülecekse yapabilirler. Öneriyle
gelirlerse herkesle konuşmaya hazırım. Köprünün mimari
elemanı dediğiniz o uzunluk, mesela 58 metreye indirilirse estetik açıdan ya da
teknik olarak bozulur mu?
Temmuz ayında çıkacak kararı merakla
bekliyorum. Türkiye'den bu konuya fikir gönderen ICOMOS
üyelerinin neden hiç benimle bağlantı kurmadığını, neden hiçbir şey
sormadıklarını anlamakta çok zorlanıyorum. Biz düşman mıyız, ben onların
öğrencisiydim. Çağırsalardı beni ve fikirlerini söyleselerdi, ben de onlara
yaptığımı anlatsaydım. Önerileri olsaydı, tartışsaydık. Teknik detayları
konuşsaydık.
Sorunuza gelince, dünyayı kurtaracaksak, mimarlık adına
bana bunu söyleyebilecek biri varsa, adını tarihe yazdıracaksa neden olmasın?
Ama benim arzum köprümüze sahip çıkmak, kamuoyu desteği istiyorum. Ben mimar
olarak kendi kentime zarar verecek bir şey yapmak ister miyim?
Köprünün Geçmişi
Taksim-Yenikapı
Metro Hattı'nın Haliç geçişi ilk kez
1952 yılında önerilmiş. Sonra yıllar içinde çeşitli firmalar
tarafından birçok farklı öneri de getirilmiş. Nihayet 1982
yılında İstanbul Teknik Üniversitesi tarafından
"Genel Ulaşım Etüdü" hazırlanmış. 1985-1989
yılları arasında DLH tarafından İstanbul Metrosu
fizibilite etütleri yapılmış. 1990 yılında da metro hattı
güzergâhı Koruma Kurulu tarafından onaylanmış.
Bu tarihten itibaren de
onlarca proje alternatifi Koruma Kurullarına sunulmuş. 1995
yılında 1/50.000 Nazım İmar Planlarına hat işlenmiş.
1999 yılında Taksim-Yenikapı Güzergâhı, Koruma
Kurulu tarafından onaylanmış. 2005 yılında da Haliç
Metro Geçiş Köprüsü Avan Projesi onaylanmış. Ön projeler,
kamulaştırmalar, kesin projeler safahatlarından sonra nihayet ihale yapılmış ve
İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından onaylanan uygulama projesine
başlanmış.
Tabii ki tüm bunlar değişen siyasi kadrolar, anlayışlarla
uzun tartışmalara neden olmuş. Neredeyse sadece yedi yıl Haliç üzerindeki
güzergâh tartışılmış, sunulan projelerin hepsi reddedilmiş. Ama bu süre içinde
Haliç'in iki kıyısından tünellerin ağzı dışarıya çıkmış.
Koruma
Kurulu'nca onaylanan Haliç Metro Geçiş Köprüsü'nün yapımı
Yüksel-Güriş-Reha-Başyazıcıoğlu Ortak Girişimi olan
Anadolu Metro Ortaklığı tarafından üstlenilmiş. Mimari proje
ise her ne kadar bir zaman İstanbul Belediye Başkanı'nın projesi olarak sunulsa
da Hakan Kıran'a ait.
Zemin araştırmaları ve projelerinden başlayarak tüm
etütler, konsept ve kesin uygulama projelerinde Türkiye'den ve dünyanın farklı
ülkelerinden konularının uzmanları akademisyenler, köprü mühendislik firmaları
ve danışmanlarla çalışılmış.
|