Türkiye'nin en büyük ihaleleri arasında gösterilen Gebze-İzmir
Projesi işletme süresinin ne zaman başlayacağı üzerinde görüş ayrılığı
yaşanıyor. İstanbul-İzmir arası seyahati 3,5 saate düşürecek yol çalışması
kurumlar arasındaki anlaşmazlık yüzünden aksıyor. İstanbul-İzmir
arası seyahat süresini 3,5 saate düşürecek 6-6,5 milyar dolarlık "İzmit
Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyol Projesi" ihalesinde
'işletme süresinin ne zaman başlayacağı' üzerinde görüş
ayrılığı yaşanıyor. Ulaştırma Bakanlığı, 22 yıl 4 ay olan
işletme süresinin ihaleyi alan konsonsiyum ile imzalanacak sözleşmenin ardından
başlamasını istiyor. Devlet Planlama Teşkilatı (DTP) ile
Hazine Müsteşarlığı (HM) ise, işletme süresinin kredi
sözleşmesinin imzalanmasının ardından başlamasını istiyor. Gerekçe olarak da,
şirketin iflas etmesi durumunda işin yarıda kalacağı görüşünü dile getiriyor.
Devlet kurumlarının ihalenin işletme süresi üzerindeki yaşadığı görüş ayrılığı,
projenin Yüksek Planlama Teşkilatı (YPK) tarafından
onaylanmasını geciktiriyor. Onayın alınması halinde, 378 kilometresi otoyol ve
43 kilometresi bağlantı yol olmak üzere toplam 421 kilometrelik projenin 7 yılda
tamamlanması hedefleniyor. Proje, 22 yıl 4 ay işletildikten sonra, bedelsiz
olarak Karayolları Genel Müdürlüğü'ne devredilecek. Proje
kapsamında inşa edilecek olan asma köprünün orta açıklığı yaklaşık bin 700
metre, toplam uzunluğu ise 3 bin metre olacak.
"İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyol Projesi" Tür-kiye'nin
bugüne kadar yapılan en büyük ihalesi oldu. İhalenin sonuçlanmasının ardından,
"Cengiz-Kolin-Mapa-Limak İnşaat" ortak konsorsiyumu ihaleye itirazda bulunmuştu.
Projenin güzergÂhı şöyle
Gebze'den başlayacak, İzmit Körfezi'ni köprüyle geçecek olan otoyol, Bursa
üzerinden Balıkesir'e geçerek İzmir'e ulaşacak. Otoyol 421 kilometre uzunluğunda
olacak. Altı buçuk saat süren İstanbul-İzmir arası seyahat, otoyolun
tamamlanmasıyla üç buçuk saate inecek. Projeyle yolun uzunluğu 140 kilometre
kısalacak.
|