İl Özel İdaresi ve Anakent Belediyesi’nin Etlik Garajı’nı
boşaltma kararına karşı çıkan garaj esnafı, kira bedelleri yüksek olduğu için
AŞTİ’ye gitmek istemediklerini belirtiyor. Yurttaşlar da, Etlik
Garajı’nın merkezi olmasının kendileri için bir avantaj olduğunu belirterek,
“Anakent Belediyesi niye işimizi zorlaştırıyor” diye soruyor. Ankara
Otobüsçüler Derneği ise Anakent Belediyesi’nin kararını desteklerken
“AŞTİ herkese yeter” diyor.
Anakent Belediyesi’nin göz diktiği Etlik Garajı’nın
mülkiyeti Ankara Valiliği’nin üzerinde bulunuyor. Yıllardır
garaj olarak kullanılan bölgedeki büroların yıkılarak yerine iş merkezi
yapılması düşünülüyor. Ankara’nın ilçeleri Beypazarı, Nallıhan, Çamlıdere,
Kızılcahamam’ın yanı sıra Kırıkkale’ye de giden otobüsler yıllardır Etlik
Garajı’nı kullanıyor. Ankara’nın kazalarının tamamının Etlik Garajı’na
bağlanmasını öngören UKOME kararı hiçe sayılarak, Çubuk ve Elmadağ gibi ilçeler
19 Mayıs Stadı’nın yanını ya da sokak aralarını garaj olarak kullanıyor. Garajın
yıkılıp yerine iş merkezi yapılması planı ise esnafı çileden çıkarıyor. Esnaf,
küçük kentlerde bile en az iki terminalin bulunduğunu anımsatarak, “Etlik’in
birkaç tane iş merkezi var. İş merkezlerindeki dükkânların bile kapandığı bir
dönemde daha fazla işsiz yaratmanın ne anlamı var?” diye soruyor.
Dava açıldı ama...
Terminalin boşaltma kararına karşı örgütlenerek dava açan Etlik Garajları
Anadolu Koruma ve Dayanışma Derneği, garajın boşaltılması karşı yürütmeyi
durdurma kararı verilmesini sağladı. Ancak, dava açmayan işletmecilere ait
bürolar birer birer yıkılıyor. İl Özel İdaresi’nin insanları bu bölgeden bilerek
soğutmayı amaçladığını söyleyen esnaf, yıkılan yerlerin yalnızca temizlenmiş
gibi yapılmasından yakınıyor.
‘Oyun oynuyorlar’
Etlik Garajları Anadolu Koruma ve Dayanışma Derneği Başkanı Gönül
Tunaboylu, daha önce kendilerinin AŞTİ’ye alınması yönünde defalarca
başvuruda bulunduklarını söyledi. 2008’de AŞTİ Genel Müdürlüğü’nün kapısını
onlarca kez çaldıklarını söyleyen Tunaboylu, “Biz oraya gitmek istedik ama onlar
bizi kabul etmedi. ‘46+1 arabalar dışında araç çalışmayacak’ diye bizi
engellediler. Şimdi de ‘AŞTİ’ye gelin’ diyorlar. Bizimle oyun oynuyorlar. Bize
alternatif bir terminal göstermediler. AŞTİ’ye gelen araçlardan giriş-çıkış
parası alınıyor. Terminalimizde çıkış ücreti 2 TL. Esnafımız bu ücreti ödemekte
zorlanırken AŞTİ’nin çıkış ücreti olan 70 TL’yi veremezler. Altyapı
çalışmalarını tamamlanmaması sonucu bizim bu duruma düşmemiz valiliğin ayıbıdır”
diye konuştu.
‘Haksız rekabet’
Anakent Belediyesi ve İl Özel idaresi, esnafa yaptığı çağrıda “AŞTİ’ye
taşının” dedi. Ankara Otobüsçüler Derneği de bu çağrıyı destekleyerek, AŞTİ’nin
herkese yeteceğini iddia etti. Ankara Otobüsçüler Derneği Başkanı Ethem Ateş,
Etlik Garajı’ndan yolcu taşımanın haksız rekabet olduğunu savundu. AŞTİ’den
kalkan araçların vergi ve sigorta konusunda sıkıntı yarattığını öne süren Ateş,
“Bu durum sigortasını yaptıran, vergisini veren ve yüzlerce kişiyi istihdam eden
işletmelere haksızlıktır” ifadelerini kullandı.
Ateş, TBMM gündemine taşıdı
CHP Genel Başkan Yardımcısı Yılmaz Ateş de Etlik Garajı’yla ilgili yaşanan
sorunu soru önergesiyle TBMM’nin gündemine taşıdı. Ateş, başkentin ilk otobüs
terminali olan Etlik Garajı’nın yarım asrı aşan bir süredir Ankaralılara hizmet
verdiğini ifade etti. Bir süre önce çok sayıda yolcunun Ankara’nın farklı
ilçelerine seyahat etmek için kullandığı Etlik Garajı’nda yıkım çalışmalarının
başlatıldığını belirten Ateş, yapılan bu çalışmalar nedeniyle Ankara Anakent
Belediyesi ile garaj esnafı arasında sorunlar yaşandığını kaydetti. Esnafın
yıllardır faaliyet gösterdiği alandan çıkartılarak AŞTİ’ye gitmeye zorlandığını
kaydeden Ateş, şunları dile getirdi:
“Etlik Garajı’nın yıkılması nedeniyle esnafın mağdur olacağı, firmaların
AŞTİ’ye taşınmaları durumunda kira ve diğer masrafların altından kalkamayacağı,
çoğu küçük ölçekte olan bu işletmelerin bu nedenle iflas edeceği iddia
edilmektedir. Bununla birlikte Ankara’nın çevre ilçelerine yolcu taşımacılığı
yapan 920 aracın AŞTİ güzergâhında çalışmaya başlamasıyla Ankara trafiğinde
büyük bir kargaşa yaşanacağı belirtilmektedir.”
Ateş, İçişleri Bakanı Beşir Atalay’ın yanıtlaması istemiyle şu soruları
yöneltti:
* Etlik Garajı’nda kaç firma faaliyet göstermektedir? Hangi ilçelerimize
yolcu taşınmaktadır? Taşıma yapan araç sayısı ve türü nedir? Yolcu sayısı nedir?
* Bu garajımızda faaliyet gösteren işletmelerin halen ödedikleri ortalama
kira tutarı nedir? AŞTİ’ye taşınmaları halinde ne kadar kira ödeyeceklerdir?
Halen -AŞTİ’den çıkan araçlardan ne kadar ücret alınmaktadır? Etlik’ten AŞTİ’ye
gelecek olan araçlardan da aynı ücret mi alınacaktır?
* Orta ve küçük ölçekteki bu firmaların, AŞTİ’deki kira bedeli ve diğer
masrafların altından kalkması mümkün müdür?
* Çankırı Caddesi’nde olduğu gibi Etlik esnafı da kendi kaderine mi terk
edilecektir?
* Yıkım yapılan bu alan ne amaçla kullanılacaktır? Kiralanması düşünülüyorsa
hangi firmaya kiralanacaktır?
* Ankara’nın çevre ilçelerine yolcu taşımacılığı yapan 920 aracın AŞTİ’deki
trafiğe girmesi Ankara trafiğini olumsuz yönde etkilemeyecek midir? Ankara
trafiğinde karmaşaya neden olmayacak mıdır?
* Etlik Garajı’nın Ankara tarihindeki yeri de dikkate alınarak bu alan çağın
koşullarına göre düzenlenerek yeniden esnafa verilemez mi?
‘Belediye ve valilik topu birbirine atıyor’
* Süleyman Çevik: Valilik, buradaki sorumluğunu yerine
getirmiyor. Buradaki esnafa yer gösterilmesi gerekiyor. Belediye ve valilik topu
birbirine atıyor. Arada biz sıkışıyoruz. Valiliğe gittiğimizde yardım istedik.
Vergisini veren, sigortasını ödeyen esnafı devletin kendi eliyle mağdur etmesi
çok acı bir durum. Ufak esnafın AŞTİ’den çıkıp da 70 TL verecek gücü yok. Esnaf,
18 kişi yolcu alsa yarısını kirasına ve çıkış ücretine verecek. Ankara’ya
günübirlik gelen yurttaşlar var. Ankara’nın merkezi yeri garaj olması lazım ki
insanlar rahatlıkla yolculuk edebilsinler.
* Hacı Doğan: Hepimizi ekmeğe muhtaç duruma getirecekler.
Her çatının altında 10 kişi çalışıyor. Kurulduğu günden bu yana burada esnaflık
yapıyorum. Yaklaşık 50 yıldır buradayım ve garajların en eski esnafıyım. 2-3
yıldır baskı altında yaşıyoruz. Bizim gibi garibanları bir çatı altında toplamak
gibi bir istekleri yok. Satacaklar ve buranın rantını yiyecekler. Aslında
burası, belediyeye mükemmel gelir getirecek bir yer. Buradaki giriş fiyatları
yükseltilir ve dükkân kiraları da arttırılırsa garajlar Ankara’nın gözbebeği
haline gelir. Esnafın çoğunun, bir arkadaşına çay ikram edecek durumu yok.
|