İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından
Narlıdere'de 11.5 milyon liraya yaptırılan ve "İzmir'in en
pahalı yolu" ünvanına sahip 1670 metrelik Nar-Bel yolu için
yargıdan önemli bir karar çıktı. Mahkeme, bazı yerleri yüzde 21 eğime sahip
yolun imar planının değiştirilmesi talebini reddeden Büyükşehir Belediyesi
kararını bozdu.
İzmir Büyükşehir Belediyesi, Narlıdere'nin üst bölgelerini alt kesimlere
bağlayan ve Nar-Bel yolu olarak bilinen bin 600 metrelik Erdal İnönü
Caddesi için, 2007'de titiz ve sabırlı bir çalışma başlattı. Coğrafik
yapı nedeniyle oldukça zorlu geçen çalışmada, 815 fore kazık çakıldı. Yol
2008'in sonunda hizmete girerken 11.5 milyon liraya mal olmasıyla İzmir'in en
pahalı yolu ünvanını aldı. Bazı bölümleri yüzde 21 oranında eğime ulaşan yol,
Narbel konutları ile İnönü ve Atatürk mahallelerindeki ulaşım problemini ortadan
kaldırırken zaman içinde yokuş ve eğimi nedeniyle şikayetlere de konu oldu.
Yolun en alt başlangıcındaki apartmanda ailesiyle oturan Servet
Kaplan isimli vatandaş, Büyükşehir'e başvurarak yoldaki ağır tonajlı
otobüs ve kamyon gibi araçların tehlike yarattığını, yol güzergahının bu nedenle
değiştirilmesini istedi. Kaplan başvurusu reddedilince avukatları Ragıp
Başol ve Yusuf Kaya aracılığıyla konuyu yargıya
taşıdı. İzmir 1. İdare Mahkemesi'nde İzmir Büyükşehir
Belediyesi'ne açılan davada, güzergahın değiştirilmesini içeren talebin
rededilmesine yönelik kararın iptali istendi.
Bilirkişi tayin edildi
Yolu mahkemeye taşıyan avukatlar Başol ve Kaya, Dokuz Eylül
Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Şehir Planlama Bölümü'nden bilirkişi
raporu alırken, mahkeme ise Yüksek Teknoloji Enstitüsü'nden
bilirkişi tayin etti. Hazırlanan raporda ise, Narbel Yolu'ndaki ölçümlerde
eğitimin yüzde 20-21'e ulaştığı, taşıt izi genişliği (taşıta ayrılan kısmın
genişliği) ile eğiminin şehircilik ilkeleri, planlama esasları ve kentsel
normlar açısından uyumlu olmadığı görüşünü belirtti. İzmir 1. İdare Mahkemesi, 6
Ekim'de dosyayı ele alarak karara bağladı. Mahkeme, Nar-Bel yoluyla ilgili
1/5000 ölçekli nazım imar planın ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planının
değiştirilmesi istemiyle yapılan başvurunun reddinde hukuka uygunluk
bulunmadığına hükmetti. Mahkeme, bu nedenle dava konusu işlemin iptali
gerektiğine karar verdi. Karar geçtiğimiz cuma günü taraflara ulaştı.
Mahkeme kararı ile iki farklı görüş çıktı
"Yeniden ağaçlık olarak düzenlenmeli"
Davayı Servet Kaplan adlı vatandaş adına açan avukatlardan Ragıp Başol,
"Yargılama sürecinde mahkeme tarafından uzman bilirkişilerden rapor alınmış ve
neticede, bu yolun bilimsel hiçbir standarda uymadığı, gerek yolu kullanan
sürücüler ve gerekse de çevrede yaşayan insanlar için büyük bir tehlike arz
ettiği tespit edilmiş ve davamız kabul edilmiştir. Büyükşehir Belediyesi ve
Narlıdere Belediyesi'nin bu kararın kesinleşmesinin ardından bu yolu derhal
kaldırarak, yolun bulunduğu alanı eski halindeki gibi ağaçlık-zeytinlik haline
getirmesi ve söz konusu yolu standartlara uygun şekilde, insanlar için tehlike
yaratmayacak bir güzergahtan geçirmesi gerekir" dedi.
"Fiziki yapıya yönelik bir karar"
İzmir Büyükşehir Belediyesi hukuk servisi yetkilileri ise kararın yolun
güzergahının ya da fiziki yapısının değiştirilmesine yönelik bir karar
olmadığını, taşıt izlerinin değiştirilmesine yönelik bir karar olduğunu
belirtti. Yetkililer, mahkeme kararının bu anlamda gereğinin yapılacağını ifade
etti.
"Yol, ilk haline getirilmeli"
Öte yandan İmar davalarındaki uzmanlığıyla tanınan İzmir Barosu
avukatlarından Gündem Yurdugül de mahkeme kararının yolun ilk
haline getirilmesine yönelik bir hüküm niteliğinde olduğunu söyledi. Davacının,
güzergahın değiştirilmesine yönelik talebi olduğunu, belediyenin bunu
redettiğini, mahkeminin de reddedilen kararla ilgili hukuka uyarlılık
bulunmadığı için bunun iptaline karar verdiğinin görüldüğünü söyleyen Avukat
Yurdugül, "Bu durumda yolun ilk haline getirilmesi gerekir" dedi.
|