En Pahalı Yol için Şok Karar



İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından Narlıdere'de 11.5 milyon liraya yaptırılan ve "İzmir'in en pahalı yolu" ünvanına sahip 1670 metrelik Nar-Bel yolu için yargıdan önemli bir karar çıktı. Mahkeme, bazı yerleri yüzde 21 eğime sahip yolun imar planının değiştirilmesi talebini reddeden Büyükşehir Belediyesi kararını bozdu.

İzmir Büyükşehir Belediyesi, Narlıdere'nin üst bölgelerini alt kesimlere bağlayan ve Nar-Bel yolu olarak bilinen bin 600 metrelik Erdal İnönü Caddesi için, 2007'de titiz ve sabırlı bir çalışma başlattı. Coğrafik yapı nedeniyle oldukça zorlu geçen çalışmada, 815 fore kazık çakıldı. Yol 2008'in sonunda hizmete girerken 11.5 milyon liraya mal olmasıyla İzmir'in en pahalı yolu ünvanını aldı. Bazı bölümleri yüzde 21 oranında eğime ulaşan yol, Narbel konutları ile İnönü ve Atatürk mahallelerindeki ulaşım problemini ortadan kaldırırken zaman içinde yokuş ve eğimi nedeniyle şikayetlere de konu oldu.

Yolun en alt başlangıcındaki apartmanda ailesiyle oturan Servet Kaplan isimli vatandaş, Büyükşehir'e başvurarak yoldaki ağır tonajlı otobüs ve kamyon gibi araçların tehlike yarattığını, yol güzergahının bu nedenle değiştirilmesini istedi. Kaplan başvurusu reddedilince avukatları Ragıp Başol ve Yusuf Kaya aracılığıyla konuyu yargıya taşıdı. İzmir 1. İdare Mahkemesi'nde İzmir Büyükşehir Belediyesi'ne açılan davada, güzergahın değiştirilmesini içeren talebin rededilmesine yönelik kararın iptali istendi.

Bilirkişi tayin edildi

Yolu mahkemeye taşıyan avukatlar Başol ve Kaya, Dokuz Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Şehir Planlama Bölümü'nden bilirkişi raporu alırken, mahkeme ise Yüksek Teknoloji Enstitüsü'nden bilirkişi tayin etti. Hazırlanan raporda ise, Narbel Yolu'ndaki ölçümlerde eğitimin yüzde 20-21'e ulaştığı, taşıt izi genişliği (taşıta ayrılan kısmın genişliği) ile eğiminin şehircilik ilkeleri, planlama esasları ve kentsel normlar açısından uyumlu olmadığı görüşünü belirtti. İzmir 1. İdare Mahkemesi, 6 Ekim'de dosyayı ele alarak karara bağladı. Mahkeme, Nar-Bel yoluyla ilgili 1/5000 ölçekli nazım imar planın ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planının değiştirilmesi istemiyle yapılan başvurunun reddinde hukuka uygunluk bulunmadığına hükmetti. Mahkeme, bu nedenle dava konusu işlemin iptali gerektiğine karar verdi. Karar geçtiğimiz cuma günü taraflara ulaştı.

Mahkeme kararı ile iki farklı görüş çıktı

"Yeniden ağaçlık olarak düzenlenmeli"

Davayı Servet Kaplan adlı vatandaş adına açan avukatlardan Ragıp Başol, "Yargılama sürecinde mahkeme tarafından uzman bilirkişilerden rapor alınmış ve neticede, bu yolun bilimsel hiçbir standarda uymadığı, gerek yolu kullanan sürücüler ve gerekse de çevrede yaşayan insanlar için büyük bir tehlike arz ettiği tespit edilmiş ve davamız kabul edilmiştir. Büyükşehir Belediyesi ve Narlıdere Belediyesi'nin bu kararın kesinleşmesinin ardından bu yolu derhal kaldırarak, yolun bulunduğu alanı eski halindeki gibi ağaçlık-zeytinlik haline getirmesi ve söz konusu yolu standartlara uygun şekilde, insanlar için tehlike yaratmayacak bir güzergahtan geçirmesi gerekir" dedi.

"Fiziki yapıya yönelik bir karar"

İzmir Büyükşehir Belediyesi hukuk servisi yetkilileri ise kararın yolun güzergahının ya da fiziki yapısının değiştirilmesine yönelik bir karar olmadığını, taşıt izlerinin değiştirilmesine yönelik bir karar olduğunu belirtti. Yetkililer, mahkeme kararının bu anlamda gereğinin yapılacağını ifade etti.

"Yol, ilk haline getirilmeli"

Öte yandan İmar davalarındaki uzmanlığıyla tanınan İzmir Barosu avukatlarından Gündem Yurdugül de mahkeme kararının yolun ilk haline getirilmesine yönelik bir hüküm niteliğinde olduğunu söyledi. Davacının, güzergahın değiştirilmesine yönelik talebi olduğunu, belediyenin bunu redettiğini, mahkeminin de reddedilen kararla ilgili hukuka uyarlılık bulunmadığı için bunun iptaline karar verdiğinin görüldüğünü söyleyen Avukat Yurdugül, "Bu durumda yolun ilk haline getirilmesi gerekir" dedi.