Fotograflar: Sergül Keskin (AA)
Bünyesinde Vitra, Artema,
Burgbad, Engers ve
Villeroy&Boch'u barındıran Eczacıbaşı Yapı Ürünleri
Grubu, Vitra ve Burgbad markalarıyla Frankfurt'ta
düzenlenen ISH Fuarına katıldı. Banyo, bina, enerji ve
havalandırma teknolojileri sektörlerinin nabzını tutan tasarım trendleri ve
enerji tasarrufu üzerine yoğunlaşan en önemli uluslararası organizasyon olma
özelliğini taşıyan fuarda, Eczacıbaşı Holding Yönetim Kurulu Başkanı
Bülent Eczacıbaşı, Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı
Faruk Eczacıbaşı, Eczacıbaşı Topluluğu Üst Yöneticisi (CEO)
Erdal Karamercan'ın katılımıyla basın bilgilendirme toplantısı
ve fuar ziyareti gerçekleştirildi. Toplantıda gruba ilişkin bilgi veren
Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Başkanı Hüsamettin Onanç, 1985
yılında 20 metrekarelik bir stant ile katıldıkları ve bugüne kadar 14 kez
katıldıkları fuara bugün 1.350 metrekarelik bir alanda iki marka ile yer
aldıklarını belirtti. Eczacıbaşı Yapı Gereçleri
A.Ş'nin 1958'de ilk kurulduğunda Vitra markalı seramik sağlık gereçleri üretip
ihraç ettiğini, 1980'li yıllarda Artema markasıyla armatür üretimine
geçtiklerini, 1990'larda ürün gamını genişleterek, karo seramik, küvet, banyo
mobilyası gibi alanlara girdiklerini ve 2000'li yıllarda ise hem uluslararası
büyüme, hem de uluslararası etkin olma stratejisi çerçevesinde değişik markaları
bünyelerine kattıklarını anlatan Onanç, ilk olarak Almanya'nın en eski
kuruluşlarından Engers firmasını, daha sonra da Villeroy&Boch'un karo
bölümünü, 2008'de de banyo mobilyaları konusunda Avrupa'nın en önde gelen
kuruluşlarından olan Burgbad'ı bünyelerine kattıklarını anlattı. Onanç, şunları
söyledi: ''Böylece, satın
almalar ve markalarımızla büyüme stratejisine geçtik. Bizim globalleşme
stratejimizin arkasında hem coğrafi büyüme ve değişik ülkelerde yatırımlar, hem
de yeni markaları bünyemize katarak yetkinlikleri ve pazar paylarını büyütme
stratejimiz var. Biz şimdi Burgbad, Vitra, Artema olarak banyo ve karo ürünleri
konusunda hemen hemen tüm ürün gamını içeren faaliyet içindeyiz. Seramik sağlık
gereçleri, kompozit döküm sağlık gereçleri, banyodaki tamamlayıcı her türlü
ürün, klozet kapakları, iç takımlar armatürler, aksesuarlar, gömme rezervuarlar,
küvetler duş tekneleri ve banyo ürünleri ve karoda ürün çeşidi ve yetkinlik
açısından pazarda çok güçlü bir konuma geldik.''
Rusya'ya 2 yeni fabrika Bu
büyümenin arkasında markalar, markaların arkasında da üretim tesisleri
bulunduğunu belirten Onanç, 8'i Türkiye'de 6'sı Almanya, 2'si de Fransa'da olmak
üzere toplam 16 fabrikalarının olduğunu belirtti. Faaliyette bulundukları en
önemli ülkenin Rusya olduğunu ve burada 2 fabrikalarının olacağını bildiren
Onanç, 30 milyon avroluk bir yatırımla kurulan karo seramik fabrikasının nisan
ayında üretime başlayacağını, toplam 30 bin metrekare kapalı alana sahip olan bu
fabrikada yılda 3,5 milyon metrekare üretim yapacaklarını söyledi. Onanç, bu
fabrikanın hemen yanında 10 bin metrekarelik kapalı bir alan üzerine seramik
sağlık gereçleri üretecek bir fabrika kurmak için de yatırıma başladıklarını
bildirdi. Rusya ve Hindistan'da
markalara yatırım Hüsamettin Onanç,
Yapı Ürünleri Grubu olarak en önemli pazarlarının Almanya, Fransa, İngiltere ve
Türkiye olduğunu, bunun yanı sıra yatırım yaptıkları ve gelişme potansiyeli
olarak Rusya ve Ortadoğu'daki enerji ülkelerini stratejik pazar olarak
gördüklerini söyledi. Bunların dışında gelişmek istedikleri pazarların doğu,
kuzey ve güney Avrupa, Uzakdoğu'da Hindistan ve Çin ile Kuzey Amerika olduğunu
vurgulayan Onanç, şunları kaydetti:
''Rusya'da kendi markamıza yaptığımız çok ciddi bir yatırım var. Bu
çerçevede showroomlar açıyoruz. Bütün ürün gamımızı sergiliyoruz. Şu anda 4
showroom var. Önümüzdeki 5 yılda 50 gibi bir rakama getirmek istiyoruz.
Dolayısıyla markamıza yaptığımız çok ciddi bir yatırım var. 10 yıldır bunun
üzerinde çalışıyoruz. Buna benzer bir stratejiyle de Hindistan'a girmeyi
planlıyoruz. Hindistan'da da kendi markamızla gelişmek istiyoruz. Kendi
markalarına yatırım yapan bir strateji. Bazı yerlerde de mevcut markaları satın
alarak daha hızlı büyüyoruz. Almanya'da böyle bir çalışma yaptık. Hem karo, hem
banyo grubunda farklı markalar aldık. Değişik yerlerde değişik stratejiler
uyguluyoruz. Daha gelişmiş pazarlarda marka almayı tercih ediyoruz. Pazarların
gelişmekte olduğu Rusya, Hindistan gibi ülkelerde markalarımıza yatırım
yapıyoruz. İtalya seramik teknolojisinin geliştiği yer. Teknoloji için yeni
inovatif ürünleri hızlı geliştirebilmemiz için bu bölgede olmak istiyoruz.
Birkaç alternatif üzerinde çalışıyoruz. Çok yakın bir zamanda da sonuçlandırmayı
ümit ediyoruz.'' 75'den fazla ülkeye
ihracat Onanç, bu ülkelerdeki
uluslararası inşaat pazarında önemli otel projelerinde, spor tesislerinde,
stadyumlarda, havaalanlarında ve büyük konut projelerinde Vitra ve Eczabaşı
ürünlerinin kullanıldığını belirterek, bütün bu çalışmalar sonucunda Eczacıbaşı
yapı ürünlerinin tüm markalarıyla Avrupa'da 6. sırada yer aldığını kaydetti.
Grubun banyo ve karo ürünleri toplamında Türkiye'de pazar liderliğini elinde
bulundurduğunu vurgulayan Onanç, şu bilgileri verdi:
''Yıllık 5 milyon adet seramik sağlık gereci,
2,5 milyon adet armatür, 350 bin adet küvet ve duş teknesi, 340 bin modül banyo
mobilyası, 100 bin ton yapı kimyasalı ve 35 milyon metrekare seramik kaplama
malzeme üretim kapasitesi olan yapı üretim grubumuz ve 4 bin 900 çalışanımızla
Avrupa'da çok ciddi bir oyuncuyuz. Grup, cirosunun yüzde 68'ini 75'den fazla
ülkeye gerçekleştirdiği dış satımla elde ediyor. Türkiye'nin toplam sağlık
gereçleri ihracatının yüzde 50'den fazlasını gerçekleştiren grup, Türkiye'nin AB
ülkelerine yaptığı ihracatta karo ürünleriyle birinci sırada yer alıyor. Grubun
ürünlerine dünya çapında 2 bin 500 satış noktasından ulaşılabiliyor. Hedefimiz 1
milyar Avro ciroyu yakalamak. Bu hedefi 3 yıllık plan dönemi içinde
yakalayacağımızı düşünüyoruz.''
''Büyümenin unsuru yeni stratejik pazarlar geliştirmek''
Onanç, banyo ve sağlık gereci
konusunda Roca Group'un dünya çapında bir numara olduğunu, Grohe'nin sadece
armatürde birinci, Marazi Group'un ise sadece karo seramikte lider olduğunu
belirterek, şunları kaydetti: ''Biz Eczacıbaşı
olarak banyo, karo ve diğer tüm ürünlerde baktığınızda bu gruplama içinde farklı
bir konuma sahibiz. Yapı Ürünleri Grubu 2010'da Eczacıbaşı grubunun 2,1 milyar
avroluk cirosu içinde 800 milyon avro ile yüzde 18 civarında büyüyerek en hızlı
büyüyen grup oldu. Hedefimiz tüm markalarıyla Avrupa'da 6. sırada yer alan
grubumuzu daha da geliştirerek, önümüzdeki dönemde yeni firmaları ve markaları
da bünyemize katarak, ilk 3 içinde yer almak istiyoruz. Bunu yaparken inovasyon,
AR-GE, yeni ürün geliştirmek, rakiplerden farklılaşmak en temel konumuz.
Sürdürülebilirlik ilkeleri çerçevesinde çevreye saygılı, su ve enerji tasarrufu
ve atıkların geri kazanımı sağlayan ürünler geliştirmek istiyoruz. Önümüzdeki
dönem içinde de yenilikleri devreye sokacağız. Uluslararası tasarımcılarla
çalışıyoruz. Bozüyük'de kurduğumuz inovasyon merkezi önümüzdeki ay faaliyetine
başlayacak. Büyümemizin en önemli unsurlarından biri yeni stratejik pazarları
geliştirmek. Bunu yeni satın almalar ve yeni markaları bünyemize katarak yapmaya
devam edeceğiz.''
''Türkiye'de pazar payında açık ara önceyiz''
Basın mensuplarının sorularını da
yanıtlayan Onanç, Hindistan'da çalıştıkları bir proje olduğunu, Rusya'da ise
kendi yatırımlarının yanı sıra ilgilendikleri bir firma olduğunu, ancak gizlilik
sözleşmeleri nedeniyle firma ismi vermeyeceğini söyledi. Onanç, karo seramikteki
markalarıyla Almanya'da bir numara olduklarını, banyo mobilyasında da bir numara
olduklarını belirterek, ''Burada üretim yaptığımız konularda iddialıyız.
Almanya'da toplam ürün satışımızla Türkiye'den daha büyük bir pazara sahibiz''
dedi. Ortadoğu ve Afrika bölgesinin Türk inşaat sektörünün en güçlü olduğu
yerler olduğunu ve özellikle Libya'da büyük yatırımlar olduğuna işaret eden
Hüsamettin Onanç, ''Burada faaliyetlerde bir bekleme dönemine girdik. Irak'ta
bizim için potansiyel pazar. Bu bölgelerin ekonomik olarak gelişeceğine
inanıyoruz. Bu bölgede önümüzdeki dönemde ciddi büyüme için yatırım düşüncemiz
var'' diye konuştu. Türkiye'de pazar payı
açısından açık ara önde olduklarını, sadece karo seramik konusunda ikinci
olduklarını, 30 showroom, 120 tane sadece kendi ürünlerini satan bayi ve onların
da 1100'e yakın satış noktası bulunduğunu anlatan Onanç, toplam satışın yüzde
35'inin Türkiye'de yapıldığını, Almanya'nın ise bunun biraz üzerinde olduğunu
kaydetti. Onanç, Orta Avrupa, Fransa ve İngiltere de katıldığında satışların
yüzde 20'sinin de buradan geldiğini belirterek, ''Bundan sonraki büyüme Rusya,
Doğu bölgeleri ve yeni stratejik pazar olarak tanımladığımız ülkeler olacak''
dedi. Rusya'nın Avrupa'daki en büyük pazar
olduğunu ve seramik ve sağlık gereçlerinde Türkiye'nin 8-10 milyon adetlik
pazarı varken, Rusya'nın sadece tek başına 22 milyon adetlik pazar olduğunu dile
getiren Onanç, Türkiye'nin 2-2,5 katı büyüklüğünde bir pazar olan Rusya'nın
Ukrayna, Belarus, Azerbaycan, Kazakistan ile birlikte çok ciddi bir büyüklüğe
ulaşacağını söyledi. Onanç, ''Orta Avrupa'da Türkiye dışında 3. büyük
ağırlığımızın Rusya olmasını hedefliyoruz'' dedi.
Teknoloji dokunmatik ekranla banyoya
girdi Fuarda, Eczacıbaşı Yapı Ürünleri
Grubu Pazarlama Direktörü Berna Erbilek de stantlarda yer alan yeni ürünlerini
tanıttı. Vitra'nın Alman tasarım ofisi NOA'nın imzasını taşıyan T4 serisi 195
parça yeni ürün grubu, S-Line serisi, armatürler, siyah temalı lavaboların da
bulunduğu 4 ürün grubu tanıtıldı. Burgbad standında yenilikçi tasarımların yanı
sıra altın varaklı aynaların bulunduğu Elysee koleksiyonu da ziyaretçilerin
beğenisine sunuldu. Stantta en ilgi çeken ürün
ise ilk prototipi üretilen ve dokunmatik özelliği bulunan ayna şeklindeki ekran
oldu. Ekrana dokunarak televizyon izleme, müzik dinleme, video izleme, kilo,
tansiyon gibi sağlıkla ilgili günlük bilgileri saklama ve görme, trafik
bilgileri ve haberleri takip etmek mümkün. Almanya'da Fraunhofer Teknoloji
Geliştirme Enstitüsü mühendislerinden Ayşegül Doğangün, içinde yer aldığı
projeyi tanıtırken, geliştirdikleri bu ürünün, teknolojinin banyoya entegrasyonu
olduğunu ve bir yıl içinde pazara sunulacağını söyledi.
|