Birleşik Taşımacılık Çalışanlar Sendikası (BTS) Genel Başkanı Yunus
Akıl, mevcut 11 bin km demiryolu hattının ulaştırma sistemi içinde
işlevsiz bir hale getirildiğini söyledi. TCDD Anahat şebekesinin yaklaşık yüzde
20’sinde yolcu taşımacılığı yapılmadığını ifade eden Akıl, sendika olarak Yolcu
Treni Çalıştırılmayan Hatlar Raporu’nu hazırladıklarını açıkladı.
Rapora göre, içerisinde demiryolu hattı bulunmasına karşın 7 il merkezinde
yolcu treni çalıştırılmıyor. Bu iller ise şöyle sıralanıyor: Mardin,
Kahramanmaraş, İsparta, Burdur, Van Kırklareli, Denizli. TCDD Genel
Müdürlüğü’nün “verimsiz işletildikleri” ve “işletildikleri parkurlarda yol
çalışmaları yapılacağı” gerekçeleriyle bir dizi trenin seferden kaldırıldığının
belirtildiği raporda, hiç yolcu taşımacılığı yapılmayan hatlar arasına yeni
hatlar katıldığına işaret edildi.
‘Payı Her Geçen Gün Azalıyor’
Raporda “Yolcu trenlerinin seferden kaldırılmaları ‘Demiryollarının Yeniden
Yapılanması’ adı altında uygulanan politikaların yansımasından başka bir şey
değildir” ifadesi yer alırken şu görüşlere yer verildi: “TCDD bir kamu kurumu
olarak kamusal işletmecilik görevini bir kenara bırakarak kârlılığı temel alan
işletmeciliği esas almaktadır. Bu uygulamalar ile kamusal bir ulaşım aracı olan
trenden yararlanmak isteyen yöre halkının ulaşım hakkı engellenmektedir.
1950’li yıllardan bu yana uygulanan karayolu ağırlıklı ulaşım politikaları
sonucu demiryollarımız devamlı olarak ihmal edilmiştir. Gelinen süreçte diğer
ulaştırma modları arasındaki demiryolunda yolcu taşımacılığının payı her geçen
gün azalmıştır.”
‘Demiryolunda Can Güvenliği Yüksek’
Demiryolunun diğer ulaşım yollarına göre çok daha ekonomik ve güvenilir
olduğunun vurgulandığı raporda ayrıca şunlar kaydedildi:
“Tüm dünya; ekonomik olması, çevreye olan zararının azlığı, petrole
bağımlı olmayışı, can güvenliğinin yüksek oluşu gibi nedenlerle demiryollarına
yönelmişken, ülkemizde halen pahalı ve yılda binlerce ölü ve yaralıya neden
olan, çevreye yaydığı egzoz gazları ve yarattığı gürültüye rağmen karayolu
ağırlıklı bir ulaşım sisteminde ısrar edilmesi artık düşünülmemeli, seferden
kaldırılması düşünülen yolcu trenleriyle ilgili bu karar iptal edilmeli, ayrıca
yolcu treni çalıştırılmayan hatlarda da bir önce yolcu treni
çalıştırılmaya başlanmalıdır.”
|