Demiryolları İşlevsizleştiriliyor



Birleşik Taşımacılık Çalışanlar Sendikası (BTS) Genel Başkanı Yunus Akıl, mevcut 11 bin km demiryolu hattının ulaştırma sistemi içinde işlevsiz bir hale getirildiğini söyledi. TCDD Anahat şebekesinin yaklaşık yüzde 20’sinde yolcu taşımacılığı yapılmadığını ifade eden Akıl, sendika olarak Yolcu Treni Çalıştırılmayan Hatlar Raporu’nu hazırladıklarını açıkladı.

Rapora göre, içerisinde demiryolu hattı bulunmasına karşın 7 il merkezinde yolcu treni çalıştırılmıyor.  Bu iller ise  şöyle sıralanıyor: Mardin, Kahramanmaraş, İsparta, Burdur, Van Kırklareli, Denizli. TCDD Genel Müdürlüğü’nün “verimsiz işletildikleri” ve “işletildikleri parkurlarda yol çalışmaları yapılacağı” gerekçeleriyle bir dizi trenin seferden kaldırıldığının belirtildiği raporda, hiç yolcu taşımacılığı yapılmayan hatlar arasına yeni hatlar katıldığına işaret edildi.

‘Payı Her Geçen Gün Azalıyor’

Raporda “Yolcu trenlerinin seferden kaldırılmaları ‘Demiryollarının Yeniden Yapılanması’ adı altında uygulanan politikaların yansımasından başka bir şey değildir” ifadesi yer alırken şu görüşlere yer verildi:
“TCDD bir kamu kurumu olarak kamusal işletmecilik görevini bir kenara bırakarak kârlılığı temel alan işletmeciliği esas almaktadır. Bu uygulamalar ile kamusal bir ulaşım aracı olan trenden yararlanmak isteyen yöre halkının ulaşım hakkı engellenmektedir.  1950’li yıllardan bu yana uygulanan karayolu ağırlıklı ulaşım politikaları  sonucu demiryollarımız devamlı olarak ihmal edilmiştir. Gelinen süreçte diğer ulaştırma modları arasındaki demiryolunda yolcu taşımacılığının payı her geçen gün azalmıştır.”

‘Demiryolunda Can Güvenliği Yüksek’

Demiryolunun diğer ulaşım yollarına göre çok daha ekonomik ve güvenilir olduğunun vurgulandığı raporda ayrıca şunlar kaydedildi:

“Tüm dünya; ekonomik olması, çevreye olan zararının azlığı,  petrole bağımlı olmayışı, can güvenliğinin yüksek oluşu gibi nedenlerle demiryollarına yönelmişken, ülkemizde halen pahalı ve yılda binlerce ölü ve yaralıya neden olan, çevreye yaydığı egzoz gazları ve yarattığı gürültüye rağmen karayolu ağırlıklı bir ulaşım sisteminde ısrar edilmesi artık düşünülmemeli, seferden kaldırılması düşünülen yolcu trenleriyle ilgili bu karar iptal edilmeli, ayrıca yolcu treni çalıştırılmayan hatlarda da  bir önce yolcu treni çalıştırılmaya başlanmalıdır.”