br />
Sektörün
beklentileri
İğnebekçili, sektörün ikinci yüzyılında çok daha
iyi olmak için ihtiyaç duyduğu destekleri ise şöyle sıraladı:
* Öncelikle
AB’ye uyum için mali kaynak ve zamana ihtiyaç var. Kamu kurumlarının çalışmasına
göre endüstriden kaynaklı kirlilik önleme direktifine uyum için 12,6 milyar euro
yatırım gerekeceği öngörülüyor. Bunun için de çimento sektörünün en az 2 milyar
euro pay alması gerekebilir.
* Kyoto sonrası yapılan 2012 yılı ve ilerisi
döneme dair müzakerelerde, ülkemizin kalkınma önceliği ilk hareket noktası
olmalı. Sera gazı azaltımında, özellikle enerji ve ulaşım olmak üzere tüm
sektörlere eşit görevler ve sınırlamalar verilmeli, sadece belirli sektörlere
uygulanacak haksız ve ağır yaptırımlar engellenmeli. Benzer şekilde, yıllardır
asfalt yollara alternatif olarak dile getirdiğimiz, “beton yollar“ yapımının
yaygınlaştırılması da ülke kaynaklarının verimli kullanılması açısından son
derece önemlidir.
* Beton yolların ilk yatırım maliyetinin asfalt yoldan
daha pahalı olmadığını biliyoruz. “Uzun Ömür Maliyeti” olarak baktığımızda ise,
beton yol asfalt yoldan tartışmasız daha ekonomiktir. Ayrıca, sürüş emniyeti,
gece görüş kolaylığı ve nihayet “çevre dostu çözüm” olarak da beton yollar,
birçok gelişmiş ülkede asfalt yollara tercih edilmekte ve yaygın kullanım ortamı
bulmaktadır.
* Ayrıca, üretimde enerji maliyetlerinin düşürülmesi ve
çevre sorunlarının azaltılması için tüm gelişmiş ülke çimento sanayilerinde
yaygın kullanımı olan atık yakıtların ülkemizdeki kullanımı maalesef son derece
sınırlıdır. Atıkların toplanması, tasnifi ve kullanımı konusunda yasal mevzuat
mevcut olmasına rağmen, uygulamada atık üreticilerinin sorumluluklarının henüz
yeterli açıklıkta belirlenmemiş olması ve denetim yetersizlikleri nedeniyle,
atık yakıt temin ve kullanımında ülke olarak henüz istenilen düzeye ulaşamadık.
Bu nedenle, mevcut eksiklikleri bir an önce tamamlayarak, AB ülkelerinde çimento
üretiminde yaygın olarak kullanılan atık yağlar ve eski araç lastikleri başta
olmak üzere diğer sanayi ve kentsel atıkların, çimento sanayinde atık yakıt
olarak kullanımı mutlaka sağlanmalıdır.
|