BR> 'Tabiat Varlıklarını Koruma
Genel Müdürlüğü' kuruldu KHK ile Tabiat
Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü kurulurken, genel müdürlüğün görevleri de
belirlendi. Bu genel müdürlük, milli parklar, tabiat parkları, tabiat
anıtları, tabiatı koruma alanları, sulak alanlar ve benzeri koruma statüsü
bulunan diğer alanların tescil, onay ve ilanına dair usul ve esasları
belirleyecek ve bu alanların sınırlarını tescil edecek. Tabiat varlıkları ve
doğal SİT alanları ile özel çevre koruma bölgelerinin tespit, tescil, onay,
değişiklik ve ilanına dair usul ve esasları belirleyecek ve bu alanların
sınırlarını tespit ve tescil edecek, yönetecek ve yönetilmesini sağlayacak.
Milli parklar, tabiat parkları, tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları, doğal
SİT alanları, sulak alanlar, özel çevre koruma bölgeleri ve benzeri koruma
statüsü bulunan diğer alanların kullanma ve yapılaşmaya yönelik ilke kararlarını
belirleyecek ve her tür ve ölçekte çevre düzeni, nazım ve uygulama imar
planlarını yapacak, yaptıracak, değiştirecek, uygulayacak veya uygulanmasını
sağlayacak. Tabiat varlıkları, doğal, tarihi,
arkeolojik ve kentsel SİT'ler ile koruma statüsü bulunan diğer alanların
çakıştığı yerlerde koruma ve kullanma esaslarını ilgili bakanlıkların görüşünü
alarak belirleyecek ve bu alanların kısmen veya tamamen hangi idarelerce
yönetileceğine karar verecek, her tür ve ölçekteki çevre düzeni, nazım ve
uygulama imar planlarını yapacak, yaptıracak ve onaylayacak.
Orman alanları dışında yer alan korunması gerekli taşınmaz tabiat varlıkları,
koruma alanları ve doğal SİT alanlarının bakanlıkça belirlenen ilke kararlarına,
onaylanan planlara uygun olarak kullanılmak üzere tahsisini gerçekleştirecek,
uygulamaların tahsis şartlarına uygun olarak gerçekleşmesini izleyecek ve
denetleyecek. Orman ve orman rejimine tabi
olmayan yerlerde Orman ve Su İşleri Bakanlığınca tespit edilen veya ettirilen
tabiat parkları, tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları, sulak alanlar ve
benzeri diğer koruma alanları ile Bakanlıkça tespit edilen doğal SİT alanları,
tabiat varlıkları ve bunların koruma alanlarının tescil ve ilanı bakanın onayı
ile yapılacak. Bakanlıkça yapı yasağı önerilen tabiat varlıkları ve doğal SİT
alanları dahil orman rejimine tabi olmayan bütün koruma alanları, Bakanlar
Kurulu kararı ile tescil ve ilan edilecek. Uygulama imar planı kararı ile yapı
yasağı getirilen özel mülkiyete konu alanlara ilişkin arazi ve arsa düzenlemesi,
trampa veya kamulaştırma işlemleri, bu alanların yönetimi ve işletmesini
üstlenen kuruluşlarca veya bakanlıkça gerçekleştirilecek.
Planların ilan edilmesi ve imar planı
aranmayacak yapılar, köylerdeki yapılaşma
KHK ile İmar Kanunu'nda yapılan değişiklik uyarınca, planlar onay tarihinden
itibaren valilikçe ve belediye başkanlığınca tespit edilen ilan yerlerinde ve
ilgili idarelerin internet sayfalarında bir ay süreyle eş zamanlı olarak ilan
edilecek.
Belediye ve mücavir alanlar dışında köylerin köy yerleşik alanlarında,
civarında ve mezralarda yapılacak konut, entegre tesis niteliğinde olmayan ve
imar planı gerektirmeyen tarım ve hayvancılık amaçlı yapılar ile köyde
oturanların ihtiyaçlarını karşılayacak bakkal, manav, berber, köy fırını, köy
kahvesi, köy lokantası, tanıtım ve teşhir büfeleri ve köy halkı tarafından
kurulan ve işletilen kooperatiflerin işletme binası gibi yapılar için yapı
ruhsatı aranmayacak. Ancak etüt ve projelerinin valilikçe incelenmesi,
muhtarlıktan yazılı izin alınması ve bu yapıların yöresel doku ve mimari
özelliklere, fen, sanat ve sağlık kurallarına uygun olacak. Etüt ve projelerin
sorumluluğu mükellifi olan mimar ve mühendislere ait olacak. Bu yapılar
valilikçe ulusal adres bilgi sistemine ve kadastro planlarına işlenecek.
Köy yerleşik alan sınırları dışında kalan ve
entegre tesis niteliğinde olmayan ve imar planı gerektirmeyen tarım ve
hayvancılık amaçlı yapılar, yapı ruhsatı alınarak inşa edilecek. Tarım ve
hayvancılık amaçlı yapıların denetimine yönelik fenni mesuliyet, mimar ve
mühendislerce üstlenilecek. Köy yerleşik alan sınırı içerisinde, Toprak
Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu hükümleri uygulanmayacak. Köy yerleşik alan
sınırlarının parselleri bölmesi durumunda, yerleşik alan sınırı söz konusu kanun
hükümlerine tabi olmaksızın ifraz hattı olarak kabul edilecek.
İl çevre düzeni planında açıkça belirtilmediği
takdirde, ihtiyaç duyulması halinde, köyün gelişme potansiyeli ve gelişme düzeyi
de dikkate alınarak köy yerleşik alan sınırları ve özel kanunlara ilişkin
hükümler saklı kalmak kaydıyla bu alanlarda yapılaşma kararı ve ifraz şartları
belediye sınırı il sınırı olan yerlerde büyükşehir belediye meclisi, diğer
yerlerde il genel meclisi kararı ile belirlenecek.
KHK'da köylerde yapılaşma, mera, yaylak ve kışlakların kullanım kriterleri de
düzenlendi. Mera, yaylak ve kışlakların geleneksel kullanım amacıyla geçici
yerleşme yeri olarak uygun görülen kısımları valilikçe bu amaçla kurulacak bir
komisyon tarafından tespit edilecek. Bu yerlerin ot bedeli alınmaksızın tahsis
amacı değiştirilerek tapuda Hazine adına tescilleri yapılacak. Bu taşınmazlar,
bu madde kapsamında kullanılmak ve değerlendirilmek üzere, belediye ve mücavir
alan sınırları içinde kalanlar ilgili belediyelerine, diğer alanlarda kalanlar
ise il özel idarelerine veya özel kanunlarla belirlenen ilgili idarelere tahsis
edilecek. Mera, yaylak ve kışlakların 12 Mart
1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu uyarınca ilan edilen turizm
merkezleri ile kültür ve turizm gelişim bölgeleri kapsamında kalan kısımları, ot
bedeli alınmaksızın tahsis amacı değiştirilerek tapuda Hazine adına tescil
edilecek ve bu yerler, 2634 sayılı Kanun çerçevesinde kullanılmak ve
değerlendirilmek üzere Kültür ve Turizm Bakanlığına tahsis edilecek.
|