Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın Teşkilat Yapısı ve Görevleri Netleşiyor



Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde (KHK) değişiklik yapılmasına ilişkin bakanlar kurulu kararı, Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlanarak yürürlüğe girdi. Kararname değişikliği ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığının görevleri arasından 'havza koruma planları yapmak' çıkartılırken, 'her tür ve ölçekte çevre düzeni, nazım ve uygulama imar planları yapmak' eklendi.
    
Buna göre, bakanlık, her tür ve ölçekteki fiziki planlara ve bunların uygulanmasına yönelik temel ilke, strateji ve standartları belirleyecek ve bunların uygulanmasını sağlayacak. Bakanlar Kurulunca yetkilendirilen alanlar ile merkezi idarenin yetkisi içindeki kamu yatırımları, mülkiyeti kamuya ait arsa ve araziler üzerinde yapılacak her türlü yapı, milli güvenliğe dair tesisler, askeri yasak bölgeler, genel sığınak alanları, özel güvenlik bölgeleri, enerji ve telekomünikasyon tesislerine ilişkin etütleri, harita, her tür ve ölçekte çevre düzeni, nazım ve uygulama imar planlarını, parselasyon planlarını ve değişikliklerini resen yapacak ve yaptıracak, onaylayacak. Başvuru tarihinden itibaren 2 ay içinde yetkili idarelerce ruhsatlandırma yapılmaması halinde resen ruhsat ve yapı kullanma izni verecek.

Kamu kurum ve kuruluşlarının bina ve tesislerinin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yapılması ve yaptırılması uygulaması, isteğe bağlı hale getirildi. Buna göre, bakanlık, Milli Savunma Bakanlığının inşaat milli ve NATO alt yapı hizmetleri ile Ulaştırma Bakanlığına bağlı genel müdürlüklere kanunlarla yapım yetkisi verilmiş olan özel ihtisas işleri hariç, ''talepleri halinde'' kamu kurum ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin ihtiyaç programlarını hazırlayacak, her türlü etüt, proje ve maliyet hesaplarını yapacak veya yaptıracak, onaylayacak veya onaylanmasını sağlayacak, inşa, güçlendirme, tadil ve esaslı onarımlarını yapacak ve denetleyecek veya denetlenmesini sağlayacak.
    
Bakanlık, resen ruhsat ve yapı kullanma izni de verebilecek     

Bakanlık, ''devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan veya mülkiyeti Hazineye, kamu kurum veya kuruluşlarına ya da kişilere ait olan taşınmazlar üzerinde yapılacak yatırımlara ilişkin olarak ilgilileri tarafından hazırlanan veya hazırlattırılan ancak yetkili idarelerce 3 ay içerisinde onaylanmayan etüt, harita, her tür ve ölçekte çevre düzeni, nazım ve uygulama imar planlarını, parselasyon planlarını ve değişikliklerini, ilgili idarelerin başvurusu üzerine yapmak, yaptırmak, onaylamak ve başvuru tarihinden itibaren 3 ay içinde yetkili idarelerce ruhsatlandırma yapılmaması halinde resen ruhsat ve yapı kullanma izni vermek'' ile de görevlendirildi. Depreme karşı dayanıksız yapılar ile imar mevzuatına, plan, proje ve eklerine aykırı yapıların ve bunların bulunduğu alanların dönüşüm projelerini ve uygulamalarını yapmak veya yaptırmak görevi de bakanlığa verildi.
    
Bakanlık teşkilatına yönelik değişiklikler

Kararname ile müsteşar yardımcılıklarının sayısı 5'e çıkarılırken, 'İmar ve Kentsel Altyapı Genel Müdürlüğü'nün adı, 'Altyapı Hizmetleri Genel Müdürlüğü' olarak değiştirildi ve 'Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü' kuruldu.
Mekansal Planlama Genel Müdürlüğü'nün görevleri de yeniden belirlenirken, bu genel müdürlük, devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan veya mülkiyeti Hazineye, kamu kurum veya kuruluşlarına ya da kişilere ait olan taşınmazlar üzerinde yapılacak yatırımlara ilişkin konularla ilgili olarak Toplu Konut Kanununun ek 7'nci maddesi çerçevesinde uygulama yapacak veya yaptırabilecek. Bu uygulamalara yönelik olarak kentsel dönüşüm, yenileme ve transfer alanları geliştirecek, bu alanların her ölçekteki imar planı ve imar uygulamalarını, kentsel tasarım projelerini yapacak, yaptıracak ve onaylayacak, bu çerçevede paylı mülkiyetleri ayıracak, birleştirecek, arsa ve arazi düzenlemeleri yapacak, imar hakkı transfer edecek, kamulaştırma ve gerektiğinde usulüne uygun olarak acele kamulaştırma yoluna gidecek, yapı ruhsatı ve yapı kullanma izinlerini verecek ve kat mülkiyeti tesis ve tescilini sağlayacak.
Bakanlar Kurulunca yetkilendirilen alanlar ile merkezi idarenin yetkisi içindeki kamu yatırımları yanında ''mülkiyeti kamuya ait arsa ve araziler üzerinde yapılacak her türlü yapı''lar konusunda da genel müdürlük yetkili olacak.
    
Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü'nün görevleri
    
Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğünün görevleri de yeniden belirlenirken, ''çevrenin korunması maksadıyla uygun teknolojileri belirlemek ve bu maksatla kurulacak tesislerin vasıflarını tespit etmek ve bu çerçevede gerekli tedbirleri almak ve aldırmak'' görevi de eklendi. Genel müdürlük, ''atık bertaraf tesisleri ile kimya sınai tesisleri ve deniz kirliliğine yönelik acil müdahale planları yapmak ve yaptırmak'' yerine, ''atıksu arıtma tesislerinin tasarım esaslarını ve kriterlerini belirleyecek, onay işlemlerini yürütecek'', ulusal çevre stratejisi ve eylem planlarını hazırlayacak, yürütecek ve koordinasyonunu sağlayacak. Genel müdürlük, mahalli çevre kurullarının çalışmalarını takip edip yönlendirecek, ayrıca yerleşik alanlarda bina ve sair yapılarda görüntü kirliliğine yol açan uygulamaları önleyici tedbirler alacak.
    
Bakanlık bünyesindeki diğer genel müdürlüklerin görevleri yeniden belirlendi.
    
Tabiat varlıklarının korunması
    
Orman ve orman rejimine tabi olmayan yerlerde Orman ve Su İşleri Bakanlığınca tespit edilen veya ettirilen tabiat parkları, tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları, sulak alanlar ve benzeri diğer koruma alanları ile bakanlıkça tespit edilen doğal SİT alanları, tabiat varlıkları ve bunların koruma alanlarının tescil ve ilanı bakanın onayı ile yapılacak. Ancak bakanlıkça yapı yasağı önerilen tabiat varlıkları ve doğal SİT alanları dahil orman rejimine tabi olmayan bütün koruma alanları bakanlar kurulu kararı ile tescil ve ilan edilecek. Uygulama imar planı kararı ile yapı yasağı getirilen özel mülkiyete konu alanlara ilişkin arazi ve arsa düzenlemesi, trampa veya kamulaştırma işlemleri, bu alanların yönetimi ve işletmesini üstlenen kuruluşlarca veya bakanlıkça gerçekleştirilecek.
    
Bakanlık, ''bayındırlık ve iskan işleri ile ilgili şartname, tip sözleşme, yıllık rayiç, birim fiyat, birim fiyatlara ait analiz ve tarifleri hazırlamak ve yayımlamak'' ile ilgili görevlerden bir kısmını veya tamamını, talepleri üzerine, yeterli teknik teşkilatı olduğu kabul edilen kamu kurum ve kuruluşlarına devredebilecek.
    
Bakanlık, Bakanlar Kurulunca belirlenen projelerde, proje ve uygulama süresini aşmamak kaydıyla 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile diğer kanunların sözleşmeli personel çalıştırılmasına dair hükümlerine bağlı kalınmaksızın, özel bilgi ve ihtisas gerektiren konularda sözleşmeli personel çalıştırılabilecek. 



Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı (ÖÇKKB) kapatıldı

Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı (ÖÇKKB) kapatıldı. Başkanlığın iş ve işlemleri, Çevre ve Şehircilik Bakanı tarafından uygun görülen birimlerce yürütülecek. KHK'ya göre, kapatılan ÖÇKKB'ye ait her türlü taşınır, taşıt, araç, gereç ve malzeme, borç ve alacaklar, hak ve yükümlülükler, yazılı ve elektronik ortamdaki her türlü kayıtlar ve dokümanlar Çevre ve Şehircilik Bakanlığına hiçbir işleme gerek kalmaksızın devredilmiş sayılacak. Mülkiyeti hazineye ait veya devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlardan ÖÇKKB'ye tahsis edilmiş olanlar, hiçbir işleme gerek kalmaksızın tahsis amacında kullanılmak üzere, bakanlığa tahsis edilmiş olacak.
    
Kapatılan ÖÇKKB'nin harcamaları, Maliye Bakanlığınca yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar, başkanlığın 2011 yılı bütçesinde yer alan ödeneklerden karşılanacak. ÖÇKKB'de başkan, başkan yardımcısı, I. Hukuk Müşaviri ve daire başkanı kadrosunda bulunanlar, bakanlıkta ihdas edilen müşavir kadrolarına, ÖÇKKB'de müdür, müdür yardımcısı kadrolarında bulunanlar, bulundukları illerdeki Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün şube müdürü kadrolarına halen bulundukları kadro dereceleriyle atanmış sayılacak. Bu kişiler için ihdas edilen müşavir kadroları, herhangi bir sebeple boşalması halinde hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilecek. Bunlar dışında kalan personel, hiçbir işleme gerek kalmaksızın kadro ve pozisyonlarıyla birlikte bakanlığa devredilecek.
    
KHK ile bakanlığa verilen görevlerle ilgili iş ve işlemlerden dolayı Çevre ve Orman Bakanlığınca taraf olunan işlem ve sözleşmelerde bakanlık taraf olacak. Tabiat varlıkları ile ilgili iş ve işlemlerden dolayı Kültür ve Turizm Bakanlığının taraf olduğu işlem, sözleşme, dava ve takipler hakkında da bu uygulama yapılacak.

Bugünden önce, Çevre ve Orman Bakanlığı ile Bayındırlık ve İskan Bakanlığına ilişkin iş ve işlemler sebebiyle adı geçen bakanlıkların leh ve aleyhine açılmış olan davalar ile başlatılmış takiplerde Çevre ve Orman Bakanlığınca tesis edilmiş işlemler için husumet Orman ve Su İşleri Bakanlığına; Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca tesis edilmiş işlemlerde ise husumet Çevre ve Şehircilik Bakanlığına yöneltilecek.
    
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte, doğal SİT alanı ve tabiat varlığı olarak tespit ve tescil edilmiş alan ve varlıklara ilişkin her türlü belge, bu alan ve varlıkların statülerinin yeniden değerlendirilmesi için en geç 6 ay içinde bakanlığa devredilecek. Tabiat varlıkları ve doğal SİT'lerle ilgili yeni değerlendirme yapılıncaya kadar bu alanlara ilişkin olarak kültür ve tabiat varlıklarını koruma bölge kurullarınca alınmış kararlar geçerli olacak.

Devir sürecinde arkeolojik, kentsel, tarihi SİT'lerin ve kültür varlıklarının bulunduğu alanların doğal SİT'ler, tabiat varlıkları ile benzeri diğer koruma statüsünde bulunan alanlarla çakışması durumunda bu alanlara ilişkin konular mevcut doğal SİT statüsü de gözönüne alınarak kültür varlıklarını koruma bölge kurullarınca değerlendirilecek. Kültür ve Turizm Bakanlığının talebi üzerine bu alanların Kültür ve Turizm bakanlığınca kısmen veya tamamen yönetilmesine, Çevre ve Şehircilik Bakanı ile Kültür ve Turizm Bakanınca birlikte karar verilecek.

Bakanlık tarafından konunun uzmanlarından oluşturulacak komisyonca yeniden tespit edilen statüler Çevre ve Şehircilik Bakanı'nın onayı ile yapı yasağı öngörülen statüler ise Bakanlar Kurulunca onaylandıktan sonra tescil edilecek. Bu alanlar ve varlıklar yeni statüsüne, ören yerleri ise mevcut statüsüne uygun koruma-kullanma esaslarına göre yetkili idarelerce yönetilecek.
    
KHK'dan önce ilan edilmiş olan milli parklar, tabiat parkları, tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları ve sulak alanlardaki kamuya ait alanların mevcut halleriyle yönetilmesine ve işletilmesine ilişkin iş ve işlemler, bakanlıkça onaylanan her tür ve ölçekteki çevre düzeni planı ile nazım ve uygulama imar planı kararlarına uygun olarak Orman ve Su İşleri Bakanlığınca yürütülecek.


    
'Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü' kuruldu
    
KHK ile Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü kurulurken, genel müdürlüğün görevleri de belirlendi.
Bu genel müdürlük, milli parklar, tabiat parkları, tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları, sulak alanlar ve benzeri koruma statüsü bulunan diğer alanların tescil, onay ve ilanına dair usul ve esasları belirleyecek ve bu alanların sınırlarını tescil edecek. Tabiat varlıkları ve doğal SİT alanları ile özel çevre koruma bölgelerinin tespit, tescil, onay, değişiklik ve ilanına dair usul ve esasları belirleyecek ve bu alanların sınırlarını tespit ve tescil edecek, yönetecek ve yönetilmesini sağlayacak. Milli parklar, tabiat parkları, tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları, doğal SİT alanları, sulak alanlar, özel çevre koruma bölgeleri ve benzeri koruma statüsü bulunan diğer alanların kullanma ve yapılaşmaya yönelik ilke kararlarını belirleyecek ve her tür ve ölçekte çevre düzeni, nazım ve uygulama imar planlarını yapacak, yaptıracak, değiştirecek, uygulayacak veya uygulanmasını sağlayacak.
    
Tabiat varlıkları, doğal, tarihi, arkeolojik ve kentsel SİT'ler ile koruma statüsü bulunan diğer alanların çakıştığı yerlerde koruma ve kullanma esaslarını ilgili bakanlıkların görüşünü alarak belirleyecek ve bu alanların kısmen veya tamamen hangi idarelerce yönetileceğine karar verecek, her tür ve ölçekteki çevre düzeni, nazım ve uygulama imar planlarını yapacak, yaptıracak ve onaylayacak.

Orman alanları dışında yer alan korunması gerekli taşınmaz tabiat varlıkları, koruma alanları ve doğal SİT alanlarının bakanlıkça belirlenen ilke kararlarına, onaylanan planlara uygun olarak kullanılmak üzere tahsisini gerçekleştirecek, uygulamaların tahsis şartlarına uygun olarak gerçekleşmesini izleyecek ve denetleyecek.
    
Orman ve orman rejimine tabi olmayan yerlerde Orman ve Su İşleri Bakanlığınca tespit edilen veya ettirilen tabiat parkları, tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları, sulak alanlar ve benzeri diğer koruma alanları ile Bakanlıkça tespit edilen doğal SİT alanları, tabiat varlıkları ve bunların koruma alanlarının tescil ve ilanı bakanın onayı ile yapılacak. Bakanlıkça yapı yasağı önerilen tabiat varlıkları ve doğal SİT alanları dahil orman rejimine tabi olmayan bütün koruma alanları, Bakanlar Kurulu kararı ile tescil ve ilan edilecek. Uygulama imar planı kararı ile yapı yasağı getirilen özel mülkiyete konu alanlara ilişkin arazi ve arsa düzenlemesi, trampa veya kamulaştırma işlemleri, bu alanların yönetimi ve işletmesini üstlenen kuruluşlarca veya bakanlıkça gerçekleştirilecek.
    
Planların ilan edilmesi ve imar planı aranmayacak yapılar, köylerdeki yapılaşma
    
KHK ile İmar Kanunu'nda yapılan değişiklik uyarınca, planlar onay tarihinden itibaren valilikçe ve belediye başkanlığınca tespit edilen ilan yerlerinde ve ilgili idarelerin internet sayfalarında bir ay süreyle eş zamanlı olarak ilan edilecek.

Belediye ve mücavir alanlar dışında köylerin köy yerleşik alanlarında, civarında ve mezralarda yapılacak konut, entegre tesis niteliğinde olmayan ve imar planı gerektirmeyen tarım ve hayvancılık amaçlı yapılar ile köyde oturanların ihtiyaçlarını karşılayacak bakkal, manav, berber, köy fırını, köy kahvesi, köy lokantası, tanıtım ve teşhir büfeleri ve köy halkı tarafından kurulan ve işletilen kooperatiflerin işletme binası gibi yapılar için yapı ruhsatı aranmayacak. Ancak etüt ve projelerinin valilikçe incelenmesi, muhtarlıktan yazılı izin alınması ve bu yapıların yöresel doku ve mimari özelliklere, fen, sanat ve sağlık kurallarına uygun olacak. Etüt ve projelerin sorumluluğu mükellifi olan mimar ve mühendislere ait olacak. Bu yapılar valilikçe ulusal adres bilgi sistemine ve kadastro planlarına işlenecek.
    
Köy yerleşik alan sınırları dışında kalan ve entegre tesis niteliğinde olmayan ve imar planı gerektirmeyen tarım ve hayvancılık amaçlı yapılar, yapı ruhsatı alınarak inşa edilecek. Tarım ve hayvancılık amaçlı yapıların denetimine yönelik fenni mesuliyet, mimar ve mühendislerce üstlenilecek.
Köy yerleşik alan sınırı içerisinde, Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu hükümleri uygulanmayacak. Köy yerleşik alan sınırlarının parselleri bölmesi durumunda, yerleşik alan sınırı söz konusu kanun hükümlerine tabi olmaksızın ifraz hattı olarak kabul edilecek.
    
İl çevre düzeni planında açıkça belirtilmediği takdirde, ihtiyaç duyulması halinde, köyün gelişme potansiyeli ve gelişme düzeyi de dikkate alınarak köy yerleşik alan sınırları ve özel kanunlara ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla bu alanlarda yapılaşma kararı ve ifraz şartları belediye sınırı il sınırı olan yerlerde büyükşehir belediye meclisi, diğer yerlerde il genel meclisi kararı ile belirlenecek.

KHK'da köylerde yapılaşma, mera, yaylak ve kışlakların kullanım kriterleri de düzenlendi.
Mera, yaylak ve kışlakların geleneksel kullanım amacıyla geçici yerleşme yeri olarak uygun görülen kısımları valilikçe bu amaçla kurulacak bir komisyon tarafından tespit edilecek. Bu yerlerin ot bedeli alınmaksızın tahsis amacı değiştirilerek tapuda Hazine adına tescilleri yapılacak. Bu taşınmazlar, bu madde kapsamında kullanılmak ve değerlendirilmek üzere, belediye ve mücavir alan sınırları içinde kalanlar ilgili belediyelerine, diğer alanlarda kalanlar ise il özel idarelerine veya özel kanunlarla belirlenen ilgili idarelere tahsis edilecek.
    
Mera, yaylak ve kışlakların 12 Mart 1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu uyarınca ilan edilen turizm merkezleri ile kültür ve turizm gelişim bölgeleri kapsamında kalan kısımları, ot bedeli alınmaksızın tahsis amacı değiştirilerek tapuda Hazine adına tescil edilecek ve bu yerler, 2634 sayılı Kanun çerçevesinde kullanılmak ve değerlendirilmek üzere Kültür ve Turizm Bakanlığına tahsis edilecek.


    
Yapı Denetim Kanunu'nun uygulanmayacağı alanlar
    
KHK ile Yapı Denetimi Hakkında Kanunu'nun uygulanacağı ve uygulanmayacağı alanlar yeniden belirlendi.
Kanun, İmar Kanunu'nun 26'ncı maddesinde belirtilen kamuya ait yapı ve tesisler ile 27'nci maddesinde belirtilen ruhsata tabi olmayan yapılar, bodrum katı dışında en çok iki katlı ve yapı inşaat alanı toplam 200 metrekareyi geçmeyen müstakil yapılar, entegre tesis niteliğinde olmayan tarım ve hayvancılık amaçlı yapı ve tesislerde uygulanmayacak. Köy yerleşik alanlarında, belediye ve mücavir alan sınırları içinde olmayan iskan dışı alanlarda ve nüfusu 5 binin altında olan belediyelerin belediye ve mücavir alan sınırları içinde bodrum katı ve çatı arası dışında en çok iki katlı ve yalnızca bir bodrum katın inşaat alanı hesaba katılmaksızın toplam inşaat alanı 500 metrekareyi geçmeyen konut yapıları ile bunların kömürlük, otopark, depo gibi müştemilatı da yapı denetim kanunu kapsamı dışında bulunuyor. Kanun, belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve dışında kalan yerlerde yapılacak yapıların denetimini kapsıyor.
    
Yapı denetim hizmet bedelleri düşürüldü
    
KHK ile yapı denetim komisyonları ve görevleri de yeniden belirlenirken, yapı denetim hizmet bedelleri, yapı maliyetinin yüzde 3'ünden, yüzde 1,5'ine düşürüldü. Buna göre, yapı denetimi hizmeti için yapı denetim kuruluşuna ödenecek hizmet bedeli, yapı denetimi hizmet sözleşmesinde belirtilecek. Bu bedel, yapı yaklaşık maliyetinin yüzde 1,5'inden az olamayacak. Hizmet bedeli oranı, yapım süresi 2 yılı aşan iş için yıllık yüzde 5 artırılacak ve yapım süresi iki yıldan daha az olan işler için yıllık yüzde 5 azaltılacak. Önceden, 2 yılı aşan işlerde, hizmet bedeli yüzde 10 artırılıyordu.
    
Bu bedele, katma değer vergisi ile yapı denetim kuruluşu tarafından talep edilen ve taşıyıcı sisteme ilişkin olmayan malzeme ve imalatlar konusunda yapı müteahhidince yaptırılacak olan laboratuvar deneylerinin masrafları dahil olmayacak. Yapı denetim kuruluşu, yapı sahibinden başka bir ad altında, ayrıca hiçbir bedel talebinde bulunamayacak.
    
Yapı denetim hizmet bedeli, yapı denetim kuruluşlarının hizmet bedellerinin ödenmesinde kullanılmak üzere yapı sahibince il muhasebe birimlerinde açılacak emanet nitelikli hesaba yatırılacak. Yatırılan tutarların yüzde 1'i ruhsatı veren idarenin, yüzde 1'i bakanlık bünyesinde bulunan döner sermaye işletmesinin hesabına aktarılacak.
    
Maliye Bakanlığı'nın imar planlarını Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yapacak
    
KHK ile Orman ve Su İşleri Bakanlığında müsteşar yardımcısı sayısı 3'ten 4'e çıkarıldı ve bakanlığa bağlı genel müdürlüklerin görevleri yeniden tanımlandı. Milli Parklar Kanunu'nda, Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında KHK'da, değişiklik yapıldı. KHK'ya göre, Maliye Bakanlığı, Bakanlar Kurulunca uygulama usul ve esasları belirlenen projeler kapsamında; Hazinenin özel mülkiyetinde ve devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan taşınmazları geliştirebilecek, değerlendirecek, kişilerin mülkiyetinde bulunan taşınmazları satın alacak, trampa edecek, kamulaştırma ve toplulaştırma yapacak. Bu kapsamındaki tüm taşınmazlara ilişkin her tür ve ölçekteki etüt, harita, plan, imar planları, imar plan tadilatları ve imar uygulamaları, bakanlığın talebi üzerine Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca yapılacak ve onaylanarak yürürlüğe konulacak.


    
Sokak sağlılıklaştırma proje uygulamaları
    
KHK ile Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununda yer alan 'Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu' ibareleri 'Kültür Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu', 'Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu' ile 'Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu' ibareleri 'Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu' şeklinde değiştirildi.

'Sokak sağlıklaştırma proje ve uygulamaları' kapsamında, ''Kentsel SİT alanları ve koruma alanlarında, korunması gerekli taşınmaz kültür varlıkları ile sokaktaki diğer yapıların özgün sokak dokusunu tanımlayan tüm öğelerle birlikte korunması ve belgelenmesine yönelik rölöve, restitüsyon, restorasyon, kentsel tasarım projeleri ile mühendislik dallarında yapılması gereken her türlü proje ve bunların uygulamaları'' yapılacak.
    
Kültür Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu'nun üyeleri ve görevleri yeniden belirlendi. Taşınır tabiat varlıkları hariç tabiat varlıkları, doğal SİT alanları ve bunlara ilişkin koruma alanları ile ilgili olarak kanunda öngörülen iş, işlem ve kararlar bakımından görevli ve yetkili bakanlık, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı oldu. Koruma Yüksek Kurulunca alınması öngörülen kararlar, tabiat varlıkları, doğal SİT alanları ve bunlara ilişkin koruma alanları bakımından Koruma Merkez Komisyonunca, koruma bölge kurullarınca alınması öngörülen kararlar koruma bölge komisyonlarınca alınacak ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığının onayıyla yürürlüğe konulacak.
    
Geçici madde uyarınca, tabiat varlıkları, doğal SİT alanları ve bunlara ilişkin koruma alanları ile ilgili olarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca hazırlanması öngörülen yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar, daha önce yürürlüğe girmiş olan yönetmeliklerin KHK'ya aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilecek.
    
Koruma bölge kurullarının mevcut üyelerinin görevleri sona erdirildi.
    
İller Bankası; bakanlık tarafından talep edilen özel projeler ve kentsel altyapı projeleri ile yapım işlerini yapacak veya yaptıracak. Bankaya kaynak temin etmek üzere, proje kaynağı için herhangi bir borç ve şartlı yükümlülük altına girmemek kaydıyla kar amaçlı gayrimenkul yatırım projeleri ile uygulamalar yapacak veya yaptıracak.
İller Bankasının yönetim kurulunun yapısı da yeniden belirlendi. Genel Müdür, bakanın teklifi üzerine başbakan tarafından atanacak.
    
TOKİ'nin başkan yardımcılarını ilgili bakan atayacak
    
KHK ile ''TOKİ'nin başkan yardımcılarının TOKİ'nin bağlı olduğu bakan tarafından atanması'' hükmü getirildi. Önceden, başkan yardımcıları, başkanın onayı ile atanıyordu.
KHK ile bakanlıklardaki yeni birimlere uygun kadro düzenlemeleri de yapıldı.