Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın Teşkilat Yapısı ve Görevleri Netleşiyor
Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararname ile bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde (KHK)
değişiklik yapılmasına ilişkin bakanlar kurulu kararı, Resmi Gazete'nin bugünkü
sayısında yayımlanarak yürürlüğe girdi. Kararname değişikliği ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığının görevleri
arasından 'havza koruma planları yapmak' çıkartılırken, 'her tür ve ölçekte
çevre düzeni, nazım ve uygulama imar planları yapmak' eklendi.
Buna göre, bakanlık, her tür ve ölçekteki
fiziki planlara ve bunların uygulanmasına yönelik temel ilke, strateji ve
standartları belirleyecek ve bunların uygulanmasını sağlayacak. Bakanlar
Kurulunca yetkilendirilen alanlar ile merkezi idarenin yetkisi içindeki kamu
yatırımları, mülkiyeti kamuya ait arsa ve araziler üzerinde yapılacak her türlü
yapı, milli güvenliğe dair tesisler, askeri yasak bölgeler, genel sığınak
alanları, özel güvenlik bölgeleri, enerji ve telekomünikasyon tesislerine
ilişkin etütleri, harita, her tür ve ölçekte çevre düzeni, nazım ve uygulama
imar planlarını, parselasyon planlarını ve değişikliklerini resen yapacak ve
yaptıracak, onaylayacak. Başvuru tarihinden itibaren 2 ay içinde yetkili
idarelerce ruhsatlandırma yapılmaması halinde resen ruhsat ve yapı kullanma izni
verecek.
Kamu kurum ve kuruluşlarının bina ve tesislerinin Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı tarafından yapılması ve yaptırılması uygulaması, isteğe bağlı hale
getirildi. Buna göre, bakanlık, Milli Savunma Bakanlığının inşaat milli ve NATO
alt yapı hizmetleri ile Ulaştırma Bakanlığına bağlı genel müdürlüklere
kanunlarla yapım yetkisi verilmiş olan özel ihtisas işleri hariç, ''talepleri
halinde'' kamu kurum ve kuruluşlarına ait bina ve tesislerin ihtiyaç
programlarını hazırlayacak, her türlü etüt, proje ve maliyet hesaplarını yapacak
veya yaptıracak, onaylayacak veya onaylanmasını sağlayacak, inşa, güçlendirme,
tadil ve esaslı onarımlarını yapacak ve denetleyecek veya denetlenmesini
sağlayacak.
Bakanlık, resen ruhsat ve
yapı kullanma izni de verebilecek
Bakanlık, ''devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan veya mülkiyeti
Hazineye, kamu kurum veya kuruluşlarına ya da kişilere ait olan taşınmazlar
üzerinde yapılacak yatırımlara ilişkin olarak ilgilileri tarafından hazırlanan
veya hazırlattırılan ancak yetkili idarelerce 3 ay içerisinde onaylanmayan etüt,
harita, her tür ve ölçekte çevre düzeni, nazım ve uygulama imar planlarını,
parselasyon planlarını ve değişikliklerini, ilgili idarelerin başvurusu üzerine
yapmak, yaptırmak, onaylamak ve başvuru tarihinden itibaren 3 ay içinde yetkili
idarelerce ruhsatlandırma yapılmaması halinde resen ruhsat ve yapı kullanma izni
vermek'' ile de görevlendirildi. Depreme karşı dayanıksız yapılar ile imar
mevzuatına, plan, proje ve eklerine aykırı yapıların ve bunların bulunduğu
alanların dönüşüm projelerini ve uygulamalarını yapmak veya yaptırmak görevi de
bakanlığa verildi.
Bakanlık teşkilatına
yönelik değişiklikler
Kararname ile müsteşar yardımcılıklarının sayısı 5'e çıkarılırken, 'İmar ve
Kentsel Altyapı Genel Müdürlüğü'nün adı, 'Altyapı Hizmetleri Genel Müdürlüğü'
olarak değiştirildi ve 'Tabiat Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü' kuruldu.
Mekansal Planlama Genel Müdürlüğü'nün görevleri de yeniden belirlenirken, bu
genel müdürlük, devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan veya mülkiyeti
Hazineye, kamu kurum veya kuruluşlarına ya da kişilere ait olan taşınmazlar
üzerinde yapılacak yatırımlara ilişkin konularla ilgili olarak Toplu Konut
Kanununun ek 7'nci maddesi çerçevesinde uygulama yapacak veya yaptırabilecek. Bu
uygulamalara yönelik olarak kentsel dönüşüm, yenileme ve transfer alanları
geliştirecek, bu alanların her ölçekteki imar planı ve imar uygulamalarını,
kentsel tasarım projelerini yapacak, yaptıracak ve onaylayacak, bu çerçevede
paylı mülkiyetleri ayıracak, birleştirecek, arsa ve arazi düzenlemeleri yapacak,
imar hakkı transfer edecek, kamulaştırma ve gerektiğinde usulüne uygun olarak
acele kamulaştırma yoluna gidecek, yapı ruhsatı ve yapı kullanma izinlerini
verecek ve kat mülkiyeti tesis ve tescilini sağlayacak. Bakanlar Kurulunca
yetkilendirilen alanlar ile merkezi idarenin yetkisi içindeki kamu yatırımları
yanında ''mülkiyeti kamuya ait arsa ve araziler üzerinde yapılacak her türlü
yapı''lar konusunda da genel müdürlük yetkili olacak.
Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü'nün
görevleri
Çevre Yönetimi Genel
Müdürlüğünün görevleri de yeniden belirlenirken, ''çevrenin korunması maksadıyla
uygun teknolojileri belirlemek ve bu maksatla kurulacak tesislerin vasıflarını
tespit etmek ve bu çerçevede gerekli tedbirleri almak ve aldırmak'' görevi de
eklendi. Genel müdürlük, ''atık bertaraf tesisleri ile kimya sınai tesisleri ve
deniz kirliliğine yönelik acil müdahale planları yapmak ve yaptırmak'' yerine,
''atıksu arıtma tesislerinin tasarım esaslarını ve kriterlerini belirleyecek,
onay işlemlerini yürütecek'', ulusal çevre stratejisi ve eylem planlarını
hazırlayacak, yürütecek ve koordinasyonunu sağlayacak. Genel müdürlük, mahalli
çevre kurullarının çalışmalarını takip edip yönlendirecek, ayrıca yerleşik
alanlarda bina ve sair yapılarda görüntü kirliliğine yol açan uygulamaları
önleyici tedbirler alacak.
Bakanlık
bünyesindeki diğer genel müdürlüklerin görevleri yeniden belirlendi.
Tabiat varlıklarının
korunması
Orman ve orman rejimine tabi
olmayan yerlerde Orman ve Su İşleri Bakanlığınca tespit edilen veya ettirilen
tabiat parkları, tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları, sulak alanlar ve
benzeri diğer koruma alanları ile bakanlıkça tespit edilen doğal SİT alanları,
tabiat varlıkları ve bunların koruma alanlarının tescil ve ilanı bakanın onayı
ile yapılacak. Ancak bakanlıkça yapı yasağı önerilen tabiat varlıkları ve doğal
SİT alanları dahil orman rejimine tabi olmayan bütün koruma alanları bakanlar
kurulu kararı ile tescil ve ilan edilecek. Uygulama imar planı kararı ile yapı
yasağı getirilen özel mülkiyete konu alanlara ilişkin arazi ve arsa düzenlemesi,
trampa veya kamulaştırma işlemleri, bu alanların yönetimi ve işletmesini
üstlenen kuruluşlarca veya bakanlıkça gerçekleştirilecek.
Bakanlık, ''bayındırlık ve iskan işleri ile
ilgili şartname, tip sözleşme, yıllık rayiç, birim fiyat, birim fiyatlara ait
analiz ve tarifleri hazırlamak ve yayımlamak'' ile ilgili görevlerden bir
kısmını veya tamamını, talepleri üzerine, yeterli teknik teşkilatı olduğu kabul
edilen kamu kurum ve kuruluşlarına devredebilecek.
Bakanlık, Bakanlar Kurulunca belirlenen projelerde, proje ve uygulama
süresini aşmamak kaydıyla 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile diğer
kanunların sözleşmeli personel çalıştırılmasına dair hükümlerine bağlı
kalınmaksızın, özel bilgi ve ihtisas gerektiren konularda sözleşmeli personel
çalıştırılabilecek.
Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı (ÖÇKKB) kapatıldı
Özel Çevre Koruma Kurumu Başkanlığı (ÖÇKKB) kapatıldı. Başkanlığın iş ve
işlemleri, Çevre ve Şehircilik Bakanı tarafından uygun görülen birimlerce
yürütülecek. KHK'ya göre, kapatılan ÖÇKKB'ye ait her türlü taşınır, taşıt, araç,
gereç ve malzeme, borç ve alacaklar, hak ve yükümlülükler, yazılı ve elektronik
ortamdaki her türlü kayıtlar ve dokümanlar Çevre ve Şehircilik Bakanlığına
hiçbir işleme gerek kalmaksızın devredilmiş sayılacak. Mülkiyeti hazineye ait
veya devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlardan ÖÇKKB'ye tahsis
edilmiş olanlar, hiçbir işleme gerek kalmaksızın tahsis amacında kullanılmak
üzere, bakanlığa tahsis edilmiş olacak.
Kapatılan ÖÇKKB'nin harcamaları, Maliye Bakanlığınca yeni bir düzenleme
yapılıncaya kadar, başkanlığın 2011 yılı bütçesinde yer alan ödeneklerden
karşılanacak. ÖÇKKB'de başkan, başkan yardımcısı, I. Hukuk Müşaviri ve daire
başkanı kadrosunda bulunanlar, bakanlıkta ihdas edilen müşavir kadrolarına,
ÖÇKKB'de müdür, müdür yardımcısı kadrolarında bulunanlar, bulundukları illerdeki
Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünün şube müdürü kadrolarına halen bulundukları
kadro dereceleriyle atanmış sayılacak. Bu kişiler için ihdas edilen müşavir
kadroları, herhangi bir sebeple boşalması halinde hiçbir işleme gerek
kalmaksızın iptal edilecek. Bunlar dışında kalan personel, hiçbir işleme gerek
kalmaksızın kadro ve pozisyonlarıyla birlikte bakanlığa devredilecek.
KHK ile bakanlığa verilen görevlerle ilgili iş
ve işlemlerden dolayı Çevre ve Orman Bakanlığınca taraf olunan işlem ve
sözleşmelerde bakanlık taraf olacak. Tabiat varlıkları ile ilgili iş ve
işlemlerden dolayı Kültür ve Turizm Bakanlığının taraf olduğu işlem, sözleşme,
dava ve takipler hakkında da bu uygulama yapılacak.
Bugünden önce, Çevre ve Orman Bakanlığı ile Bayındırlık ve İskan Bakanlığına
ilişkin iş ve işlemler sebebiyle adı geçen bakanlıkların leh ve aleyhine açılmış
olan davalar ile başlatılmış takiplerde Çevre ve Orman Bakanlığınca tesis
edilmiş işlemler için husumet Orman ve Su İşleri Bakanlığına; Bayındırlık ve
İskan Bakanlığınca tesis edilmiş işlemlerde ise husumet Çevre ve Şehircilik
Bakanlığına yöneltilecek.
Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihte, doğal SİT alanı ve tabiat varlığı olarak tespit ve tescil
edilmiş alan ve varlıklara ilişkin her türlü belge, bu alan ve varlıkların
statülerinin yeniden değerlendirilmesi için en geç 6 ay içinde bakanlığa
devredilecek. Tabiat varlıkları ve doğal SİT'lerle ilgili yeni değerlendirme
yapılıncaya kadar bu alanlara ilişkin olarak kültür ve tabiat varlıklarını
koruma bölge kurullarınca alınmış kararlar geçerli olacak.
Devir sürecinde arkeolojik, kentsel, tarihi SİT'lerin ve kültür varlıklarının
bulunduğu alanların doğal SİT'ler, tabiat varlıkları ile benzeri diğer koruma
statüsünde bulunan alanlarla çakışması durumunda bu alanlara ilişkin konular
mevcut doğal SİT statüsü de gözönüne alınarak kültür varlıklarını koruma bölge
kurullarınca değerlendirilecek. Kültür ve Turizm Bakanlığının talebi üzerine bu
alanların Kültür ve Turizm bakanlığınca kısmen veya tamamen yönetilmesine, Çevre
ve Şehircilik Bakanı ile Kültür ve Turizm Bakanınca birlikte karar verilecek.
Bakanlık tarafından konunun uzmanlarından oluşturulacak komisyonca yeniden
tespit edilen statüler Çevre ve Şehircilik Bakanı'nın onayı ile yapı yasağı
öngörülen statüler ise Bakanlar Kurulunca onaylandıktan sonra tescil edilecek.
Bu alanlar ve varlıklar yeni statüsüne, ören yerleri ise mevcut statüsüne uygun
koruma-kullanma esaslarına göre yetkili idarelerce yönetilecek.
KHK'dan önce ilan edilmiş olan milli parklar,
tabiat parkları, tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları ve sulak alanlardaki
kamuya ait alanların mevcut halleriyle yönetilmesine ve işletilmesine ilişkin iş
ve işlemler, bakanlıkça onaylanan her tür ve ölçekteki çevre düzeni planı ile
nazım ve uygulama imar planı kararlarına uygun olarak Orman ve Su İşleri
Bakanlığınca yürütülecek.
'Tabiat Varlıklarını Koruma
Genel Müdürlüğü' kuruldu
KHK ile Tabiat
Varlıklarını Koruma Genel Müdürlüğü kurulurken, genel müdürlüğün görevleri de
belirlendi. Bu genel müdürlük, milli parklar, tabiat parkları, tabiat
anıtları, tabiatı koruma alanları, sulak alanlar ve benzeri koruma statüsü
bulunan diğer alanların tescil, onay ve ilanına dair usul ve esasları
belirleyecek ve bu alanların sınırlarını tescil edecek. Tabiat varlıkları ve
doğal SİT alanları ile özel çevre koruma bölgelerinin tespit, tescil, onay,
değişiklik ve ilanına dair usul ve esasları belirleyecek ve bu alanların
sınırlarını tespit ve tescil edecek, yönetecek ve yönetilmesini sağlayacak.
Milli parklar, tabiat parkları, tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları, doğal
SİT alanları, sulak alanlar, özel çevre koruma bölgeleri ve benzeri koruma
statüsü bulunan diğer alanların kullanma ve yapılaşmaya yönelik ilke kararlarını
belirleyecek ve her tür ve ölçekte çevre düzeni, nazım ve uygulama imar
planlarını yapacak, yaptıracak, değiştirecek, uygulayacak veya uygulanmasını
sağlayacak.
Tabiat varlıkları, doğal, tarihi,
arkeolojik ve kentsel SİT'ler ile koruma statüsü bulunan diğer alanların
çakıştığı yerlerde koruma ve kullanma esaslarını ilgili bakanlıkların görüşünü
alarak belirleyecek ve bu alanların kısmen veya tamamen hangi idarelerce
yönetileceğine karar verecek, her tür ve ölçekteki çevre düzeni, nazım ve
uygulama imar planlarını yapacak, yaptıracak ve onaylayacak.
Orman alanları dışında yer alan korunması gerekli taşınmaz tabiat varlıkları,
koruma alanları ve doğal SİT alanlarının bakanlıkça belirlenen ilke kararlarına,
onaylanan planlara uygun olarak kullanılmak üzere tahsisini gerçekleştirecek,
uygulamaların tahsis şartlarına uygun olarak gerçekleşmesini izleyecek ve
denetleyecek.
Orman ve orman rejimine tabi
olmayan yerlerde Orman ve Su İşleri Bakanlığınca tespit edilen veya ettirilen
tabiat parkları, tabiat anıtları, tabiatı koruma alanları, sulak alanlar ve
benzeri diğer koruma alanları ile Bakanlıkça tespit edilen doğal SİT alanları,
tabiat varlıkları ve bunların koruma alanlarının tescil ve ilanı bakanın onayı
ile yapılacak. Bakanlıkça yapı yasağı önerilen tabiat varlıkları ve doğal SİT
alanları dahil orman rejimine tabi olmayan bütün koruma alanları, Bakanlar
Kurulu kararı ile tescil ve ilan edilecek. Uygulama imar planı kararı ile yapı
yasağı getirilen özel mülkiyete konu alanlara ilişkin arazi ve arsa düzenlemesi,
trampa veya kamulaştırma işlemleri, bu alanların yönetimi ve işletmesini
üstlenen kuruluşlarca veya bakanlıkça gerçekleştirilecek.
Planların ilan edilmesi ve imar planı
aranmayacak yapılar, köylerdeki yapılaşma
KHK ile İmar Kanunu'nda yapılan değişiklik uyarınca, planlar onay tarihinden
itibaren valilikçe ve belediye başkanlığınca tespit edilen ilan yerlerinde ve
ilgili idarelerin internet sayfalarında bir ay süreyle eş zamanlı olarak ilan
edilecek.
Belediye ve mücavir alanlar dışında köylerin köy yerleşik alanlarında,
civarında ve mezralarda yapılacak konut, entegre tesis niteliğinde olmayan ve
imar planı gerektirmeyen tarım ve hayvancılık amaçlı yapılar ile köyde
oturanların ihtiyaçlarını karşılayacak bakkal, manav, berber, köy fırını, köy
kahvesi, köy lokantası, tanıtım ve teşhir büfeleri ve köy halkı tarafından
kurulan ve işletilen kooperatiflerin işletme binası gibi yapılar için yapı
ruhsatı aranmayacak. Ancak etüt ve projelerinin valilikçe incelenmesi,
muhtarlıktan yazılı izin alınması ve bu yapıların yöresel doku ve mimari
özelliklere, fen, sanat ve sağlık kurallarına uygun olacak. Etüt ve projelerin
sorumluluğu mükellifi olan mimar ve mühendislere ait olacak. Bu yapılar
valilikçe ulusal adres bilgi sistemine ve kadastro planlarına işlenecek.
Köy yerleşik alan sınırları dışında kalan ve
entegre tesis niteliğinde olmayan ve imar planı gerektirmeyen tarım ve
hayvancılık amaçlı yapılar, yapı ruhsatı alınarak inşa edilecek. Tarım ve
hayvancılık amaçlı yapıların denetimine yönelik fenni mesuliyet, mimar ve
mühendislerce üstlenilecek. Köy yerleşik alan sınırı içerisinde, Toprak
Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu hükümleri uygulanmayacak. Köy yerleşik alan
sınırlarının parselleri bölmesi durumunda, yerleşik alan sınırı söz konusu kanun
hükümlerine tabi olmaksızın ifraz hattı olarak kabul edilecek.
İl çevre düzeni planında açıkça belirtilmediği
takdirde, ihtiyaç duyulması halinde, köyün gelişme potansiyeli ve gelişme düzeyi
de dikkate alınarak köy yerleşik alan sınırları ve özel kanunlara ilişkin
hükümler saklı kalmak kaydıyla bu alanlarda yapılaşma kararı ve ifraz şartları
belediye sınırı il sınırı olan yerlerde büyükşehir belediye meclisi, diğer
yerlerde il genel meclisi kararı ile belirlenecek.
KHK'da köylerde yapılaşma, mera, yaylak ve kışlakların kullanım kriterleri de
düzenlendi. Mera, yaylak ve kışlakların geleneksel kullanım amacıyla geçici
yerleşme yeri olarak uygun görülen kısımları valilikçe bu amaçla kurulacak bir
komisyon tarafından tespit edilecek. Bu yerlerin ot bedeli alınmaksızın tahsis
amacı değiştirilerek tapuda Hazine adına tescilleri yapılacak. Bu taşınmazlar,
bu madde kapsamında kullanılmak ve değerlendirilmek üzere, belediye ve mücavir
alan sınırları içinde kalanlar ilgili belediyelerine, diğer alanlarda kalanlar
ise il özel idarelerine veya özel kanunlarla belirlenen ilgili idarelere tahsis
edilecek.
Mera, yaylak ve kışlakların 12 Mart
1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu uyarınca ilan edilen turizm
merkezleri ile kültür ve turizm gelişim bölgeleri kapsamında kalan kısımları, ot
bedeli alınmaksızın tahsis amacı değiştirilerek tapuda Hazine adına tescil
edilecek ve bu yerler, 2634 sayılı Kanun çerçevesinde kullanılmak ve
değerlendirilmek üzere Kültür ve Turizm Bakanlığına tahsis edilecek.
Yapı Denetim Kanunu'nun
uygulanmayacağı alanlar
KHK ile Yapı
Denetimi Hakkında Kanunu'nun uygulanacağı ve uygulanmayacağı alanlar yeniden
belirlendi. Kanun, İmar Kanunu'nun 26'ncı maddesinde belirtilen kamuya ait
yapı ve tesisler ile 27'nci maddesinde belirtilen ruhsata tabi olmayan yapılar,
bodrum katı dışında en çok iki katlı ve yapı inşaat alanı toplam 200 metrekareyi
geçmeyen müstakil yapılar, entegre tesis niteliğinde olmayan tarım ve
hayvancılık amaçlı yapı ve tesislerde uygulanmayacak. Köy yerleşik alanlarında,
belediye ve mücavir alan sınırları içinde olmayan iskan dışı alanlarda ve nüfusu
5 binin altında olan belediyelerin belediye ve mücavir alan sınırları içinde
bodrum katı ve çatı arası dışında en çok iki katlı ve yalnızca bir bodrum katın
inşaat alanı hesaba katılmaksızın toplam inşaat alanı 500 metrekareyi geçmeyen
konut yapıları ile bunların kömürlük, otopark, depo gibi müştemilatı da yapı
denetim kanunu kapsamı dışında bulunuyor. Kanun, belediye ve mücavir alan
sınırları içinde ve dışında kalan yerlerde yapılacak yapıların denetimini
kapsıyor.
Yapı denetim hizmet bedelleri
düşürüldü
KHK ile yapı denetim
komisyonları ve görevleri de yeniden belirlenirken, yapı denetim hizmet
bedelleri, yapı maliyetinin yüzde 3'ünden, yüzde 1,5'ine düşürüldü. Buna göre,
yapı denetimi hizmeti için yapı denetim kuruluşuna ödenecek hizmet bedeli, yapı
denetimi hizmet sözleşmesinde belirtilecek. Bu bedel, yapı yaklaşık maliyetinin
yüzde 1,5'inden az olamayacak. Hizmet bedeli oranı, yapım süresi 2 yılı aşan iş
için yıllık yüzde 5 artırılacak ve yapım süresi iki yıldan daha az olan işler
için yıllık yüzde 5 azaltılacak. Önceden, 2 yılı aşan işlerde, hizmet bedeli
yüzde 10 artırılıyordu.
Bu bedele, katma değer
vergisi ile yapı denetim kuruluşu tarafından talep edilen ve taşıyıcı sisteme
ilişkin olmayan malzeme ve imalatlar konusunda yapı müteahhidince yaptırılacak
olan laboratuvar deneylerinin masrafları dahil olmayacak. Yapı denetim kuruluşu,
yapı sahibinden başka bir ad altında, ayrıca hiçbir bedel talebinde
bulunamayacak.
Yapı denetim hizmet bedeli, yapı
denetim kuruluşlarının hizmet bedellerinin ödenmesinde kullanılmak üzere yapı
sahibince il muhasebe birimlerinde açılacak emanet nitelikli hesaba yatırılacak.
Yatırılan tutarların yüzde 1'i ruhsatı veren idarenin, yüzde 1'i bakanlık
bünyesinde bulunan döner sermaye işletmesinin hesabına aktarılacak.
Maliye Bakanlığı'nın imar planlarını
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı yapacak
KHK ile Orman ve Su İşleri Bakanlığında müsteşar yardımcısı sayısı 3'ten 4'e
çıkarıldı ve bakanlığa bağlı genel müdürlüklerin görevleri yeniden tanımlandı.
Milli Parklar Kanunu'nda, Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
KHK'da, değişiklik yapıldı. KHK'ya göre, Maliye Bakanlığı, Bakanlar
Kurulunca uygulama usul ve esasları belirlenen projeler kapsamında; Hazinenin
özel mülkiyetinde ve devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan taşınmazları
geliştirebilecek, değerlendirecek, kişilerin mülkiyetinde bulunan taşınmazları
satın alacak, trampa edecek, kamulaştırma ve toplulaştırma yapacak. Bu
kapsamındaki tüm taşınmazlara ilişkin her tür ve ölçekteki etüt, harita, plan,
imar planları, imar plan tadilatları ve imar uygulamaları, bakanlığın talebi
üzerine Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca yapılacak ve onaylanarak yürürlüğe
konulacak.
Sokak sağlılıklaştırma proje
uygulamaları
KHK ile Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununda yer alan 'Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu' ibareleri 'Kültür Varlıklarını Koruma Yüksek
Kurulu', 'Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu' ile 'Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu' ibareleri 'Kültür Varlıklarını Koruma
Bölge Kurulu' şeklinde değiştirildi.
'Sokak sağlıklaştırma proje ve uygulamaları' kapsamında,
''Kentsel SİT alanları ve koruma alanlarında, korunması gerekli taşınmaz kültür
varlıkları ile sokaktaki diğer yapıların özgün sokak dokusunu tanımlayan tüm
öğelerle birlikte korunması ve belgelenmesine yönelik rölöve, restitüsyon,
restorasyon, kentsel tasarım projeleri ile mühendislik dallarında yapılması
gereken her türlü proje ve bunların uygulamaları'' yapılacak.
Kültür Varlıklarını Koruma Yüksek
Kurulu'nun üyeleri ve görevleri yeniden belirlendi. Taşınır tabiat
varlıkları hariç tabiat varlıkları, doğal SİT alanları ve bunlara ilişkin koruma
alanları ile ilgili olarak kanunda öngörülen iş, işlem ve kararlar bakımından
görevli ve yetkili bakanlık, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı oldu. Koruma Yüksek
Kurulunca alınması öngörülen kararlar, tabiat varlıkları, doğal SİT alanları ve
bunlara ilişkin koruma alanları bakımından Koruma Merkez Komisyonunca, koruma
bölge kurullarınca alınması öngörülen kararlar koruma bölge komisyonlarınca
alınacak ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığının onayıyla yürürlüğe konulacak.
Geçici madde uyarınca, tabiat varlıkları, doğal
SİT alanları ve bunlara ilişkin koruma alanları ile ilgili olarak Çevre ve
Şehircilik Bakanlığınca hazırlanması öngörülen yönetmelikler yürürlüğe girinceye
kadar, daha önce yürürlüğe girmiş olan yönetmeliklerin KHK'ya aykırı olmayan
hükümlerinin uygulanmasına devam edilecek.
Koruma bölge kurullarının mevcut üyelerinin görevleri sona erdirildi.
İller Bankası; bakanlık tarafından talep edilen
özel projeler ve kentsel altyapı projeleri ile yapım işlerini yapacak veya
yaptıracak. Bankaya kaynak temin etmek üzere, proje kaynağı için herhangi bir
borç ve şartlı yükümlülük altına girmemek kaydıyla kar amaçlı gayrimenkul
yatırım projeleri ile uygulamalar yapacak veya yaptıracak. İller Bankasının
yönetim kurulunun yapısı da yeniden belirlendi. Genel Müdür, bakanın teklifi
üzerine başbakan tarafından atanacak.
TOKİ'nin başkan yardımcılarını ilgili bakan
atayacak
KHK ile ''TOKİ'nin başkan
yardımcılarının TOKİ'nin bağlı olduğu bakan tarafından atanması'' hükmü
getirildi. Önceden, başkan yardımcıları, başkanın onayı ile atanıyordu. KHK
ile bakanlıklardaki yeni birimlere uygun kadro düzenlemeleri de yapıldı.