HP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin’in
açıkladığı ve İstanbul’a yapılacak üçüncü köprüye ait olduğunu iddia ettiği
güzergâh, uzmanların tepkisini çekti. Uzmanlar, açıklanan güzergâha göre, üçüncü
köprünün bağlantı yollarıyla çevreyi tahrip edeceğini ve imarlaşmayı
hızlandıracağını savunuyor. Uzmanlara göre, köprünün vereceği zararı en aza
indirecek olan transit geçişin uygulanması pek mümkün görünmüyor. Çevre ve Orman
Bakanı Veysel Eroğlu ise, güzergâhın henüz netleşmediğini,
çevre ve ormana zararı minimum düzeye indirecek imkânlar bulunduğunu söyledi.
Tekin, güzergâhı sır gibi saklanan üçüncü köprünün denizi
Tarabya-Beykoz koridorundan geçeceğini, Kınalı’dan başlayan
yolun Topçular’a kadar uzanacağını iddia etmişti.
Sertok: Tarlalar da tahrip olur
Üçüncü köprü çalışmaları hakkında araştırma yürüten Orman Mühendisleri Odası
İstanbul Şube Başkanı Besim Sertok, kendi tahmin ettikleri
güzergâhın, Tekin’in açıklamasıyla örtüştüğünü söyledi. Sertok, bu güzergâhın
İstanbul’un her iki yakasında ormanlık alan, su havzaları, doğal alan ve
tarlalarda ciddi tahribatlara yol açacağını söyledi. Köprünün transit geçişle
çevreye zarar vermeyeceği ve imarlaşmaya zemin oluşturmayacağı iddialarını
hatırlatan Sertok, bunun teknik ve finansal olarak mümkün olmayacağını
belirterek, şöyle konuştu:
“Proje transit geçişi öngörse bile bir süre sonra yeni bağlantı yolları
yapılır. İkinci köprü yapıldığında da köprünün hemen çıkışında Etiler girişi
yoktu. Birçok yeni bağlantı yolları yapılıyor. Biz bağnaz bir şekilde doğa
korumacılığı yapmıyoruz. Proje çok yararlı olsa belki bazı değerlerden taviz
verilebilir. Ancak bu geçiş İstanbul trafiğine hizmet etmeyecek. Bu yüzden neden
doğadan taviz verilsin? Bu güzergâha göre, Belgrad Ormanları, Alibeyköy, Ömerli
su havzaları, hatta tarlalar diğer doğal alanlar ciddi ölçüde tahrip
olacak.”
‘Trafiğe bir faydası olmayacak’
İTÜ Ulaştırma Anabilim Dalı öğretim üyesi Prof. Dr. Haluk
Gerçek de projeye karşı çıkarak, şu görüşleri savundu:
“Bu projenin kendi yaratacağı trafik dışında, mevcut köprülerdeki trafik
tıkanıklığına fazla bir faydası olmayacak. Bu köprü de bir süre sonra mevcut iki
köprü gibi tıkanacak. 2-3 yıl içinde maksimum kapasitesine gelecek. Çünkü bu
köprüler ve çevre yolları bir süre sonra kendi trafiklerini yaratıyorlar.
Etrafında yapılaşmalar oluşuyor. Ayrıca kuzeydeki bir köprü, yeni yapılaşmalarla
İstanbul’un elindeki son orman alanlarının ve su havzalarının da tahribatına yol
açacak. Yani İstanbul akciğerleri de yakında elden gidecek. Transit trafiğe
hizmet edecek deniliyordu; transit trafiğin toplam trafik içindeki payı yüzde
3’ün bile altında. Dolayısıyla bu tamamen bir rant köprüsü olacak
kanaatindeyim.”
Büyük araziler el değiştiriyor
Güzergâhı açıklayan Gürsel Tekin, özellikle Çavuşbaşı ve
Kurtköy gibi bölgelerde büyük arsa alım satımları yapıldığı
duyumunu aldıklarını, alımların Ak Parti’ye yakın isimler olduğunu tahmin
ettiklerini ancak kesin bilgilere ulaşmanın zor olduğunu söyledi. Tekin,
yetkililerden açıklama beklediğini söyledi.
‘Ormanlar strese girecek’
İTÜ Avrasya Yer Bilimleri Enstitüsü’nden Doç. Dr. Tayfun
Kındap ve Doç. Dr. Alper Ünal, 3. köprü nedeniyle
ağaçların strese gireceğini belirterek, şöyle konuştular: “Yerleşim ve endüstri
bölgelerinden kaynaklanan kirleticiler, ormanlar tarafından atmosfere salınan
karbonlar ile reaksiyona girerek tehlikeli ozon ve partikül madde oluşumuna
neden oluyor. Strese giren ağaçlar, atmosfere çok daha fazla uçucu karbon
yayıyorlar. İstanbul için yapılması planlanan ve İstanbul trafiğine katkısı
yüzde 1 olacağı açıklanan üçüncü köprü, bir de bu açıdan düşünülmeli.”
‘Rant köprüsü’
Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Erhan
Demirdizen ise, köprünün sadece rant amaçlı olduğunu iddia etti.
Demirdizen’in görüşleri şöyle:
“Üçüncü köprüye tamamen karşıyız. İstanbul’un ulaşım ihtiyacı açısından
üçüncü köprü nereye yapılırsa yapılsın ihtiyaca cevap vermiyor. Şu anda iki
köprüyü ve deniz yollarını kullanarak iki yaka arasında günde 1.1 milyon
yolculuk yapılıyor. Yeni köprü olursa bu en fazla 1.5 milyona çıkar. Şehir
genelindeki yolculuk sayısı ise 21 milyon. Bu kadar fark için bu kadar pahalı
yatırım yapılmamalı. Boğaz’ı raylı sistemle, tünelle geçmeliyiz. Üçüncü köprü
hormonlu büyümeye, kuzey ormanları ve su havzalarının yapılaşmasına yol
açar.”
|