İstanbul'un su ihtiyacını 2050 yılına kadar karşılayacak olan Melen
projesinin en önemli adımı olan Boğaz Geçiş Tüneli'nde
sona gelindi. Günlük 2 milyon metreküp suyun tüketildiği ve geçen yıllarda
susuzluk tehlikesi ile karşı karşıya kalan İstanbul'a günde 3 milyon metreküp su
sağlayacak olan Melen Projesi'nin en önemli ayağı olan Boğaz Geçiş Tüneli,
11 Kasım 2010 tarihinde tamamlanıyor. Üzerinde bulunan dev su
bloğunun yarattığı 13.5 atmosferlik basınca dayanan, boğaz tabanının altında
kalan kısmı 5 bin 551 metre olan ve dünyada ilk kez iki kıtayı birleştiren
tünel, hesaplanandan 35 milyon TL daha az bir maliyetle tamamlanacak.
Maliyet nasıl düştü
Tünel için JICA'dan (Japan International Cooperation Agency)
Yen kuru ile 270 milyon TL tutarında kredi alındı. Rus
Mosmetrostroy ile Türk firmaları Alke İnşaat ve
STFA'nın taahhüdü ve Devlet Su İşleri'nin
(DSİ) yönetiminde yürütülen proje 235 milyon TL'ye mal oldu. Bu
başarıda, ekibin iyi çalışması, iyi hazırlanmış şartnameler ve Almanya'da
Herrenknect firmasına 10 ayda yaptırılan tünel delme makinesi
etkili oldu. DSİ yetkililerinin verdiği bilgiye göre ekibin yerinde ve zamanında
almış olduğu teknik çözümler sayesinde, çok sayıdaki fay volkanik sokulum ve
ortam değişiklikleri başarılı önlemlerle geçildi. Bu da beklenmeyen durumlar
için hesaplanan maliyet artışlarının en az seviyede kalmasını, aynı zamanda
tünel kazısının zamanında ve emniyetli bir şekilde tamamlanmasını sağladı.
Ayrıca zeminin beklenenden iyi olması da işleri kolaylaştırdı. Şimdi, 35 milyon
liralık fark Hazine kasasına aktarılacak. Çelik kaplama
işi kaldı
Referans'a maliyetin azalışı hakkında bilgi veren DSİ Bölge Müdürü
Cüneyt Gerek, projenin maliyetinin ihale fiyatları ve KDV dahil
172 milyon TL (Japonya'dan alınan kredinin TL karşılığı) bugünün fiyatları ile
KDV dahil 270 milyon lira olduğunu söyledi. Yüzde 81 oranında iş ilerlemesine
karşılık bugünün fiyatlarıyla yapılan ödemenin KDV dahil 180 milyon lira
olduğunu açıklayan Gerek, ödeme oranının ise keşif bedelinin yüzde 67'si
olduğunu kaydetti. Maliyetin ihale fiyatları ile 150 milyon TL olduğunu ifade
eden Gerek, projenin bugünün fiyatları ile KDV dahil 235 milyon TL'ye mal
olacağını ifade etti. Tünelin kazı işleminin tamamlandığını belirten Gerek,
Kasım 2010'da tamamlanacak projede 3 bin metre çelik kaplama işi ve 90 metre
konduvi inşaatı kaldığını aktardı. Boğaziçi Tüneli güzergahının çatlaklı bir
zeminden geçtiğini söyleyen Gerek, çalışmayla ilgili şu bilgileri verdi:
"Projenin ilk güzergahı üzerinde, İstanbul Boğazı'nda 175 metre derinliğinde bir
batimetrik çukur tespit edildi. İnşaat öncesi yapılan araştırmalar sonunda proje
güzergahı daha kuzeye çekilerek tünel hattının daha emniyetli bir bölgeden
geçmesi sağlandı. Projenin keşif bedeli hesaplanırken tünel açımı sırasında
olabilecek en kötü senaryolar dikkate alınarak maliyetlendirildi. Daha önce
deniz altından tünel açmış firmalar (Fransa ile İngiltere arasındaki Manş
tüneli) bile tüneli açmanın riskli ve zemin iyileştirme maliyetinin çok daha
yüksek olacağı endişesiyle ihaleye teklif vermeyeceklerini açıkladı."
Hiçbir masraftan kaçınılmadı
Boğaz Geçiş Tüneli'nin dünyada iki kıtayı birleştiren tek tünel olduğunu
hatırlatan projenin ortaklarından Alke İnşaat Finans Müdürü Ayhan
Kemaloğlu da proje için hiçbir masraftan kaçınmadıklarını, bunun
sonucunda işlerin sorunsuz olarak yürüdüğünü söyledi. Sadece tünel delme
makinesi için yaklaşık 15 milyon dolar harcadıkları bilgisini veren Kemaloğlu,
"Alke İnşaat olarak Melen Projesi'nin bir etabında daha varız. Dolayısıyla bu
projenin hesabını çok iyi yaptık. Bu bizim işimize yaradı. Yaptığımız hesaplar
doğru hesaplardı ve işin en zor kısmını dört dörtlük şekilde bitirdik. Aldığımız
tünel delme makinesi dünyanın en pahalı makinesiydi. Hiçbir masraftan
kaçınmadık. Yaptığımız bütün masrafların karşılığı bize sonunda işin teknik
olarak sorunsuz gidişi olarak geri döndü" dedi.
|