İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş,
Ayamama Deresi’nde sürdürülen ıslah
çalışmalarını yerinde inceleyecek basın mensuplarını bilgilendirdi.
E-5 Karayolu’nun Atatürk Havaalanı Kavşağı’nda
gerçekleşen gezide İSKİ Genel Müdürü Ahmet Demir de yer aldı.
Ayamama Deresi’nde başlatılan ıslah çalışmalarının 1. etabının bu yıl sonunda
tamamlanacağını ve 5.5 kilometrelik ıslah çalışmasının 86 milyon liraya mal
olacağını açıklayan Başkan Kadir Topbaş, “Dere ıslahlarına 1 milyar 163 milyon
lira harcayarak 123 kilometre ıslah gerçekleştirdik. Ayamama Deresi’nin 30 metre
genişliğinde 3.5 metre yüksekliğindeki yeni yatağından sadece yağmursuyu akacak
ve buradan Marmara Denizi’ne akacak. Belki arıtılmış suları tekrar vererek
buraya bir dere görüntüsü de verebiliriz. Atıksular derenin iki yanına döşenen
kolektörlerle Ataköy Biyolojik Arıtma Tesisi’ne aktarılarak burada bahçe
sulamasında kullanılacak kalitede arıtılacak. Bu tesis günde 400 bin metreküp
atıksu arıtabilecek çok modern bir arıtma” diye konuştu.
Kıvrımsız bir
şekilde inşa edilen yeni dere yatağının 2009 yılında yaşanan sel felaketinde
yağan yağmurun iki katını sorunsuz taşıyacak kapasitede inşa edildiğini, eski
dar ve kıvrımlı dere yatağının ise tamamen fonksiyonunu yitireceğini anlatan
Kadir Topbaş, şöyle devam etti:
“E-5 ve Basın Ekspres Yolu’nun
çevresindeki 42 kilometrelik hattın bütün yağmursuyu ve atıksularını kontrol
altına alan bu ıslah çalışması, bölgenin sel baskını sorununu tamamen çözecek.
E-5 ve Basın Ekspres Yolu trafiğini çok etkilemeden çok ciddi dere yatakları
inşa ediyoruz. Dere ıslahlarında çok ileri teknoloji kullanıyoruz; bu,
yatırımlarımıza hız da kazandırıyor”.
Islah
çalışmasının teknik detayları
Sel baskınlarını önlemek için
İSKİ’nin Ayamama Deresi’nde 28 Ağustos 2008’de başlattığı ıslah çalışmaları ile
dere üzerinde su akışının daraldığı noktalarda daha öncesine göre 4 katına kadar
varan genişletme çalışmaları devam ediyor. Ayamama Deresi’nin ıslah edilmesi
gereken 12 km’lik kısmının 1,3 km’lik kesiti tamamlandı. Çalışmaları devam eden
1,4 km’lik kısmında yer alan E-5 Karayolu altındaki 2400 mm ve 2800 mm çapındaki
atıksu kolektörlerinin inşaatı tamamlandı. Atıksuların toplanarak kolektörlerle
Ataköy İleri Biyolojik Atıksu Arıtma Tesisi’ne aktarılması ile Ayamama
Deresi’nden Marmara Denizi’ne atıksu akışı da önlenmiş oldu.
Ayamama
Deresi’nin Çobançeşme Kavşağı ve bağlantıları geçişindeki kritik kesitlerde
yapılan genişletme kapsamında; E-5 Karayolu altındaki 12 metre genişliğindeki
mevcut kesit 24 metreye çıkartıldı. Ayrıca Basın Ekspres Yolu altındaki yaklaşık
80 metre uzunluğunda, 3 metre yüksekliğinde ve 9 metre genişliğindeki mevcut
kesit; 3,40 metre yüksekliğe ve 30 metre genişliğe çıkartıldı. E-5 - Havalimanı
Dönüş Köprüsü geçişinde yükseklik 6 metreye, genişlik de 25 metreye çıkacak.
Çobançeşme Kavşağı içinde 340 metrelik kısımda ve Fidanlık Bölgesi’ndeki süren
çalışmalar bittiğinde, Ayamama’da şiddetli yağış sonrası yaşanan taşkınların
önlenmesinde önemli bir adım atılmış olacak.
Kollarıyla birlikte toplam
uzunluğu yaklaşık 42 km olan Ayamama Deresi; Başakşehir, Sultangazi,
Küçükçekmece, Bağcılar, Bahçelievler ve Bakırköy İlçelerinden geçerek Marmara
Denizi’ne ulaşıyor. Ayamama Deresi’nde, birinci etabın 2011 yılı sonuna kadar
bitirilmesi hedeflendi.
|