Ayamama’da Islah Çalışmalarının İlk Etabı Yıl Sonunda Tamamlanacak



İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Ayamama Deresi’nde sürdürülen ıslah çalışmalarını yerinde inceleyecek basın mensuplarını bilgilendirdi. E-5 Karayolu’nun Atatürk Havaalanı Kavşağı’nda gerçekleşen gezide İSKİ Genel Müdürü Ahmet Demir de yer aldı. Ayamama Deresi’nde başlatılan ıslah çalışmalarının 1. etabının bu yıl sonunda tamamlanacağını ve 5.5 kilometrelik ıslah çalışmasının 86 milyon liraya mal olacağını açıklayan Başkan Kadir Topbaş, “Dere ıslahlarına 1 milyar 163 milyon lira harcayarak 123 kilometre ıslah gerçekleştirdik. Ayamama Deresi’nin 30 metre genişliğinde 3.5 metre yüksekliğindeki yeni yatağından sadece yağmursuyu akacak ve buradan Marmara Denizi’ne akacak. Belki arıtılmış suları tekrar vererek buraya bir dere görüntüsü de verebiliriz. Atıksular derenin iki yanına döşenen kolektörlerle Ataköy Biyolojik Arıtma Tesisi’ne aktarılarak burada bahçe sulamasında kullanılacak kalitede arıtılacak. Bu tesis günde 400 bin metreküp atıksu arıtabilecek çok modern bir arıtma” diye konuştu.

Kıvrımsız bir şekilde inşa edilen yeni dere yatağının 2009 yılında yaşanan sel felaketinde yağan yağmurun iki katını sorunsuz taşıyacak kapasitede inşa edildiğini, eski dar ve kıvrımlı dere yatağının ise tamamen fonksiyonunu yitireceğini anlatan Kadir Topbaş, şöyle devam etti:

“E-5 ve Basın Ekspres Yolu’nun çevresindeki 42 kilometrelik hattın bütün yağmursuyu ve atıksularını kontrol altına alan bu ıslah çalışması, bölgenin sel baskını sorununu tamamen çözecek. E-5 ve Basın Ekspres Yolu trafiğini çok etkilemeden çok ciddi dere yatakları inşa ediyoruz. Dere ıslahlarında çok ileri teknoloji kullanıyoruz; bu, yatırımlarımıza hız da kazandırıyor”.



Islah çalışmasının teknik detayları

Sel baskınlarını önlemek için İSKİ’nin Ayamama Deresi’nde 28 Ağustos 2008’de başlattığı ıslah çalışmaları ile dere üzerinde su akışının daraldığı noktalarda daha öncesine göre 4 katına kadar varan genişletme çalışmaları devam ediyor. Ayamama Deresi’nin ıslah edilmesi gereken 12 km’lik kısmının 1,3 km’lik kesiti tamamlandı. Çalışmaları devam eden 1,4 km’lik kısmında yer alan E-5 Karayolu altındaki 2400 mm ve 2800 mm çapındaki atıksu kolektörlerinin inşaatı tamamlandı. Atıksuların toplanarak kolektörlerle Ataköy İleri Biyolojik Atıksu Arıtma Tesisi’ne aktarılması ile Ayamama Deresi’nden Marmara Denizi’ne atıksu akışı da önlenmiş oldu.

Ayamama Deresi’nin Çobançeşme Kavşağı ve bağlantıları geçişindeki kritik kesitlerde yapılan genişletme kapsamında; E-5 Karayolu altındaki 12 metre genişliğindeki mevcut kesit 24 metreye çıkartıldı. Ayrıca Basın Ekspres Yolu altındaki yaklaşık 80 metre uzunluğunda, 3 metre yüksekliğinde ve 9 metre genişliğindeki mevcut kesit; 3,40 metre yüksekliğe ve 30 metre genişliğe çıkartıldı. E-5 - Havalimanı Dönüş Köprüsü geçişinde yükseklik 6 metreye, genişlik de 25 metreye çıkacak. Çobançeşme Kavşağı içinde 340 metrelik kısımda ve Fidanlık Bölgesi’ndeki süren çalışmalar bittiğinde, Ayamama’da şiddetli yağış sonrası yaşanan taşkınların önlenmesinde önemli bir adım atılmış olacak.

Kollarıyla birlikte toplam uzunluğu yaklaşık 42 km olan Ayamama Deresi; Başakşehir, Sultangazi, Küçükçekmece, Bağcılar, Bahçelievler ve Bakırköy İlçelerinden geçerek Marmara Denizi’ne ulaşıyor. Ayamama Deresi’nde, birinci etabın 2011 yılı sonuna kadar bitirilmesi hedeflendi.