Katar, Avrasya Tüneli’ne Ortak Oldu
Avrasya Tüneli'ni 5 Yılda...
Avrasya Tüneli İnovasyon Ödülü Aldı
Dolmabahçe-Levazım Tüneli...
Bakan Karaismailoğlu, Haksız...
Bin 500 TL’lik İş için 8 Milyon...
SİT Alanlarını Belirleyecek...
Formula 1 Pisti Projesi 15...
Avrasya Tüneli'nin Ekonomiye...
Avrasya Tüneli'ni 4,1 Milyon...
Avrasya Tüneli Yüzde 26 Zamlandı
Avrasya Tüneli Geçiş Ücretine...
Avrasya Tüneline 391 Milyon...
Avrasya Tüneli'ne Uluslararası...
Avrasya Tüneli’nin Garantisi,...
Avrasya Tüneli’nde Döviz Kuru Hatalı mı Hesaplandı?
Sayıştay’ın 2020 yılına ait Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denetim Raporu’nda, Avrasya Tüneli’nde geçiş ücretlerinin belirlenmesinde kullanılan döviz kurlarının hatalı olduğu; bu nedenle otomobillerden 4.50 TL, minibüslerden 6.80 TL fazla ücret alındığı ileri sürüldü.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2020 yılı faaliyetlerine ilişkin Sayıştay’ın denetim raporunda önemli tespitlere yer verildi. Raporda, Avrasya Tüneli garanti ödemelerinde kullanılacak araç geçiş ücretinin ihale şartnamesi doğrultusunda hazırlanan Uygulama Sözleşmesi hükümlerinden açık olarak tespit edilemediği belirtildi. Bu sebeple şirket ile imzalanan İşletme Protokolü’nde hükümler ihdas edildiği, ancak garanti ödemesi hesabında kullanılacak araç geçiş ücretinin tespitine ilişkin İşletme Protokolü’yle getirilen hükmün; Uygulama Sözleşmesi hükmüne uygun olmadığı ileri sürüldü. Habertürk'ten Ahmet Kıvanç'ın haberine göre; gerek bakanlık ile şirket arasında ayrı bir İşletme Protokolü akdedilmesinin, gerekse de İşletme Protokolü’nde garanti ödemesi hesabında esas alınacak geçiş ücretinin belirlenmesine ilişkin yapılan düzenlemenin mevzuata uygun olmadığı kaydedildi. Rapora göre, Avrasya Tüneli’nde ocak ayında bir önceki yılın geçiş ücreti, şubat – haziran döneminde o yıl için belirlenen güncel geçiş ücreti uygulanıyor. Yılın ilk yarısında döviz kurundaki artış yüzde 5’i aşarsa temmuz – aralık döneminde ise güncel döviz kuru üzerinden hesaplanan geçiş ücreti uygulanıyor. Vatandaşlar, bu ücretler üzerinden ödeme yapıyor. Sayıştay raporunda, ihale şartnamesine uygun hazırlanan Uygulama Sözleşmesi’nde garanti ödemesinin “o yıl için geçerli olan araç geçiş ücreti” üzerinden yapılacağının belirtilmesine karşın, yılın tamamına ait araç garanti bedelinin döviz kurlarındaki artışı da yansıtacak şekilde belirlenen ücret üzerinden yapıldığı, bunun Uygulama Sözleşmesi’ne aykırı olduğu belirtildi. “2020 yılında 456.3 milyon TL yerine 494.2 milyon TL garanti ödemesi yapıldı” Raporda, “İhale sonuçlandıktan ve ihale şartnamesi içerisinde yer alan Uygulama Sözleşmesi imzalandıktan sonra işin ödeme şartlarının taraflar arasında imzalanan İşletme Protokolü marifetiyle Görevli Şirket lehine sonuç doğuracak şekilde değiştirilmesi anlamına gelen bu şekilde bir düzenlemenin, ihalenin temel ilkeleri olan rekabet, saydamlık ve eşit muamele ilkelerine aykırılık teşkil ettiği değerlendirilmektedir. Zira, bu durumun ihaleye katılan isteklilerce tekliflerin hazırlanması aşamasında öngörülebilmesi mümkün değildir.” denildi. Raporda, bakanlığın bu iddiaya ilişkin açıklamasına da yer verildi. Bakanlık açıklamasında, izleyen yıldan itibaren bu hususun hakkaniyet ölçüleri çerçevesinde yeniden değerlendirilebileceği ifade edildi. Araç sahipleri 13.1 milyon TL fazla ücret ödedi İlk yıl da geçiş ücretlerinin 2016 yılının son iş gününe ait döviz kuru üzerinden hesaplandığı kaydedilen raporda, izleyen yıllarda bu uygulamaya son verildiği, 2 Ocak gününe ait kurlar üzerinden hesaplama yapılmaya başlandığı ifade edildi. Rapora göre, ilk yıldaki uygulama aynen devam etseydi 2020 yılında otomobillerden yılın ilk ve ikinci yarısında KDV dahil sırasıyla 31.90 TL ve 41.90 TL geçiş ücreti alınacaktı. Ancak, geçiş ücreti sırasıyla 36.40 TL ve 41.80 TL olarak hesaplandı ve bakanlığın isteği doğrultusunda yılın tamamında 36.40 TL’lik geçiş ücreti uygulandı. Raporda şu ifadeler yer aldı: “2020 yılının belirtilen beş aylık işletme döneminde taraflarca mutabık kalınan ödemeli geçiş yapan otomobil sayısının 2.873.737 adet ve minibüs sınıfı araç sayısının ise 186.674 adet olduğu dikkate alındığında, güncel geçiş ücretleri hesap edilirken döviz kurunun hatalı alınması neticesinde belirtilen dönem için tünelden ücretli geçiş yapan araçlardan KDV hariç toplam 13.130.792,12 TL fazla tahsilat yapılmasına sebebiyet verilmiştir.” Haberin tamamına linkten ulaşılabilir. |