Asansörün Tarihçesi
Güvenlik Asansörler çok güvenilir olarak tanımlanmaktadır. Diğer taşıma sistemlerine nazaran asansörler her gün milyonlarca kişiyi çok daha düşük kaza oranı ile taşımaktadır. Yine de asansör arızaları olabilmektedir. Her yıl önemli sayıda insan asansörler kazalarında hayatını kaybetmektedir. 1998’de Amerika’da yaklaşık olarak 600 bin asansörün 120 milyar kez kullanımı sonucunda 10 bin kişinin asansör kazalarında yaralandığı bildirilmiştir. 1972 senesinden önceki hidrolik asansörler farklı bir kodlama uygulamasına sahip olup, olası felaketlere sebebiyet vermiştir. İlgili koda göre sadece tek tabanlı hidrolik asansörler mevcuttu. Silindir kırılması asansörün düşmesine sebep olabiliyordu. Denetimi gerçekleştirmek için pistonu çıkartmak gerekir. Pistonu çıkartmak başlı başına o kadar masraflı bir işlemdi ki, eski silindiri yeniden monte etmek yerine yeni bir silindir yerleştirip yeni bir piston monte etmek çok daha mantıklıdır. Silindir patlamasından korunmanın bir diğer yolu ise bir “emniyet kılıfı” bulundurmaktadır. Bu kılıf hızlı bir iniş esnasında silindir üstüne kenetlenir ve vagonu durdurur. Eski hidrolik asansörlerde hidrolik yağın sızıp potansiyel çevre kirliliğine sebebiyet vermesi riski de vardı. Bunun üzerine hidrolik silindirlerin PVC ile kaplanması işlemi başlamıştır. Hidrolik kaldıraçlara ilişkin son 10 yıl içerisindeki yenilikler kaldıracı monte etmek üzere zemine sondaj yapma gibi masraflı bir iş gerekliliğini de ortadan kaldırmıştır. Böylece ayrıca aşınma tehlikesi de ortadan kalkmış olup emniyet arttırılmıştır. Çekme asansörlerinde “emniyet vitesi” adında bir cihaz vagon çerçevesinin üstüne yerleştirilir. Bu cihaz “yüksek hızlı regülatör” adında başka bir cihaza bağlanır. Ana halatlardan ayrı olarak başka bir halat emniyet vitesini regülatöre bağlar. Regülatörün genellikle emniyetli halatın çektiği bir makarası vardır. Bunun dışında regülatörün kol şeklinde pencere kilidi mevcuttur. Cihaz çok hızlı dönerse kol santrifüj kuvvetiyle birimin ortasından dışarıya doğru çekilir. Bu da makarayı kilitler ki böylece halat da durdurulmuş olur. Halatın durmasıyla birlikte vagon hareket halinde olmayı sürdürür, halat sürtünmeye sebebiyet verecek şekilde yukarı doğru uzanır. Böylelikle asansörün aniden durmasına veya ağır bir şekilde hareket etmesine yol açar.
|